Monday, August 25, 2008

sorang smula

Hari sabtu, Shahmah dah balik ke Perak. Acik pulak pepagi dah kuar gi exam. Tak sempat nk babai dia...cuma masa nk kuar, acik kejut dia bangun tidur, "Ummi nk kuar dah...." Dia bangun pisat2...dan salam dn cium tangan aku, pehtu sambung tidur balik. Pandai dia lah nk ke Puduraya camner. Nasib baik Zirah tak balik arini. Klu tak, payah gak mikir saper nak antar dia ke Pudu Raya. Sesampai kat Sekolah yang jadi pusat peperiksaan kali ni, aku terus mencari bilik/dewan yang dimaksudkan dalam surat panggilan tu. Bilik darjah jer rupernya. Dah ramai bersidai menunggu dipanggil masuk. Pengawas tiba2 kata bilik ditukar di tempat lain pulak. Kami ikut jer lah. Masuk je kat bilik, aku terus ambil seat tepi sekali. Corner lot gitu. Alahai..kosi goyang pulak... aku perati rata2 kosi dalam bilik darjah tu memang pengkar/bengkok2. Ni salah saper ni???? Adakah budak2 kita terlalu ganas ataupun sekolah dibekalkan dengan peralatan sekolah yang tidak berkualiti? Ni sekolah dekat Putrajaya...bukan sekolah kampung pun...aper punya perabut camnih??? Peruntukan mesti bnyk..tkkan kosi camni yang dibekalkan..! Tepat jam 9.00 pagi, kami dibenarkan mula menjawab. Aku perati kat atas dinding. Ada jam. Tapi jarum saat tu tk bergerak. "Maaf, jam tak ada bateri..!!" kata pengawas tu. Adooii...payahla aku nak budjet masa menjawab. Aku tak ada jam tangan. Yang ada telefon bimbit aku yg tk baper nampak gak tuh. Ndak tak ndak...aku teruskan menjawab. Tiba-tiba pengawas kata, Masa tinggal 20 minit...aku baru menjawab setengah dari soklan2 yang ada. Apalagi, aku express la...hantam sajer la...dah gabra..dari aku tk menjawab. Habis paper 1, terus paper 2 pulak. Gap hanya 15 minit. Pergi tandas pun tk sempat. Wah...ni soklan fobia aku...banyak kira mengira...akupun jawabla mana yang dapek mukasurat demi mukasurat...tanpa peduli untuk selak mukasurat belakang...baru setengah aku jawab, masa dah habis...sengallll....tk sempat jawab semua. Bila aku selak muka belakang....uwaaaaaaaaaaaaaaaahhh....soklan senang2.....yang aku pi susah payah mengira carik jawapan soklan matematik yang aku tk dpt jawab tu sampai habis masa watpe...!!! Tipah tetipuuu... Sakit tul ati aku. Tiap2 kali abih setiap paper, aku sms bos aku yang jugak sesama pekse tapi pusat di Utara..hehhe...balik kampung daaa...sesama la pulun..tapi dia study..aku??? Steady jer... Dia kata,...."Tawakal jer la kakkk...!!" Masa jawab esei BM, aku laju je...kenkawan kata aku tak ada masalah klu jawab esei, sbb aku dah biasa tulis blog...ye ker...tulis kat blog lain..blh merapu...ni esei peperiksaan dol...!! Tiba masa esei BI pun, aku cepat siap..rasanya belebih dari jumlah pekataan yang diarahkan..gasaklah...grammer aku pun berteraburr....aku dah rasa tk lulus dah....sbb soklan tadi tu yg tk sempat aku habis jawab...komfem la acik fail lagi...Cuma satu jer yang aku ada untuk teruskn amek smua 6 paper tu arini.....Doa... Balik dari exam petang tu, aku sikit punya lega. Letih sungguh rasanya. Tapi malam aku kener gak bawak Zirah pi beli barang keperluan dia nak balik esoknya...terus makan kat food court alamanda je. Malangnya kami pi dah lambat...beli barang dulu baru pi makan, yang ada sop2.....yg isiknya kulit leher ayammm!!! Sengal lagi..ilang selera aku. Kul 9.30 pagi soknya, aku ngajak Cik Ida temankan aku antar Zirah ke Puduraya...tiket bas dia pukul 11.00...aku target masa mang blh sangat la sampai awal. ... Uwaaaaaaaaahhh... lepas Sg. Besi tetiber jalan jem....!! Parahlah...jam dah pukul 10 lebih...aper la pulak jem pepagi ahad ni...!!..Rupa2nya Polis punya angkara....adoii....geram betul aku, cam sya geram aritu la... kalu tk ada nk ngejar apa2 tk kisahlah lambat pun...ni nk ngejar bas...silap2 anak aku tk balik sekolah nanti..atau lambat balik...atau aku sendiri kener antar sampai Pontian!!! (sorry la...!!) Akhirnya bjaya sampai ke PuduRaya kul 10.45..lagi 15 minit...Alhamdulillah..we make it at last. Tapi sbb dah suntuk, aku turunkan je dia kat tepi jalan tu.... "kamu gi sendiri lah kat bas....ummi tk kuasa nk naik carik parking kat atas tu..nnt tk sempat kamu nk gi kat bas..." Sian dia...angkat beg yang berat tu sensorang...tak per la...ajar dia bedikari dan tak harap orang tolong...heheh. Akhirnya tamat misi aku minggu nih... aku pun pandu keter balik dengan confidentnya. Rupa2nya salah jalan....uwaaaa lagi... jalan mana aku ngan cik ida ni ikut tah....2-3 tol lak tu kener bayo....apa nak jadi dgn aku ni...asik sesat jer kat KL ni. Itu je lah yang sempat aku citer hari ni. Minggu ni aku ada misi lain pulak. Esok kursus 2 hari...(mestibanyak road block gak kan!!!) Khamis, aku exam lagi...kat Angkasapuri....heheh...doakan acik bejayo di tapisan kedua nih...nak kener test suara la pulakk... cam nak masuk AF lak kan...haha.... err...serius nih..tolong doakan acik sukses...pasni tapisan ke 3 lagi tough...!

3 comments:

sya said...

Moga berjaya dlm peperiksaan .. jangan risau2 banyakkan berdoa k

Abahnajwa said...

Mesti pass punya cikk...abah doakan dari sini..Acik mesti pass..Aminnn

lupakanje said...

tima kasihh sya, abahnajwa.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-