Pastu Cik Ida gi jumpa cikgu ngan ketua jabatan kami. Memacam pangai cikgu2 jaman sekarang ni. Ada yang baiknya. Tapi bak kata pepatah, dik sebab nila setitik, rosak susu sebelanga. Sorang dua cikgu yg buat pangai, habis institusi perguruan tercemar.
Biasa lah, bila sorang tu buat baik...tk ramai yg nak amek tau. Tapi biler sorang cikgu tu buat salah...cepat jer, semua orang tau dan kutuk habih..dah, malas nk citer pasal cikgu2 nih. Kami dah lama sakit mental menguruskan cikgu2 yg jugak sakit mental...hehhe Ok..sambung citer... Lepas maghrib acik ngan cik ida kluar ke Alamanda. Isi perut yg kelaparan ni dulu kat Food court. Lapar sebab masa lunch tadi, kami pi basuh keter...baru tau lapar...huhu..nak masak, dah penat.
Lagipun, kami ada pojek utk esok nih. Sebelum tu kami sempat ngintai2 para penyambut tamu untuk majlis perasmian Festival Filem Mesia kat Alamanda nih...dengar kabo, thru si Zila kembar, antara artis yang hadir...Raja Farah dan sesaper tah yg dia sebut...acik tk kenal sgt.
si kembar kt opis kami...hehe.. sajer letak gambar diorg ni.
Jangan marah. Lepas makan, kami pi beli hadiah ngan bebuah untuk jamuan lepas baca yassin esok. Kali ni untuk meraikan...ehh..bukan, ni kira majlis perpisahan untuk Pn. Haida yang akan betukar ke kementerian lain...sobs...sedey acik.
Acik yang beriyer nk tukar, tup tup, Pn. Haida yang dapat dulu...huhu...tk per.. she deserve it. Masa bayar kat kaunter..tejumpa la Ayu, jiran sebelah rumah acik. Acik tegur la dia cam biasa. Bukan apa, nk highlight tajuk ni kat n3 acik ni. Acik senornya ralat gak, sebab kami duk sebelah menyebelah..tapi payah sungguh nak jumpa. Jenis rumah yang masuk jer, pintu tetutup...abih...camne nak jumpa.
Memasing balik keje, dah letih. Nak rehat. Tak ada masa nak jengok2 atau ketuk2 pintu umah sebelah nak sembang2 cam kat kampung tuh. Lagi pulak memasing ada anak dan suami nak diuruskan.
Acik jer ada banyak masa..heheh
Sebab tu, kami just jumpa kalu terserempak kat dalam lif atau kat tempat parking ke...atau masa beli dan blah.
Nanti lah...satu hari nanti (dah setahun lebih dah kami bejiran...!!!!) kami mungkin dapat mengubah environment tk mesra alam kami...hehhe ..yang penting, kami bertegur sapa kalu jumpa.
Akak sorang lagi depan umah acik ni, pun jarang jumpa...ni namanya dekat tapi jauh...maybe rekabentuk rumah kuarters kami ni tk begitu baik untuk menjalinkan kemesraan.
Pintu yang tertutup sendiri bila dah dibuka menyebabkan kami tk sempat lihat jiran2 kami...(dah salahkan pintu pulak acik ni kan....) Tapi ada gak eloknya tk mesra sangat. Nanti lain lak jadinya.... contohnya, kalu terlalu mesra..pepetang duk ngumpat...ngata orang lain. Tak pun duk leka besembang, tk sedar anak terjun ke bawah....uwaaaaaaa.
Selain dari tu, klu besembang mesra sangat, nnt tesalah cakap, dahhh...berlaku kecik ati...kecik peparu...smua kecik lah.. Pehtu...mungkin nnt tgk jiran beli itu...beli ini...kita pun sama lah nk belumba belawan....ndak gak perkakasan yg lebih hebat kat dalam umah kita. Itu contoh jer lah...sebab nk cover ketidak wujudan sifat kejiranan kat sini...hahah..
OKlah...acik dah mula merapek sesubuh buta ni. Masa-masa camni lah acik ada idea..ada masa nk menaip. Idea yg spatutnya acik tulis, dah menyimpang ke tajuk lain. Tak per la...lenkali acik citer lain pulak...untuk peringatan acik sendiri lah. Moga segala kebaikan untuk acik dan keluarga acik.
Acik.. part jiran ni..hmm..teringat abah masa dok Ulu Yam..jiran baik2.. salaing ambik berat..masa bulan posa buat kacau dodol..bakar lemang sesama.. Hujung minggu jer anak2 jiran bawak meehun semangkuk hantar ke rumahh..
ReplyDeleteRindulah kat Malaysia...hmmm
SALAM ACIK..
ReplyDeletekdg2 bukan xnak beramas mesra..tp masa x cukup..hik hik.alasan
Uwaaaaaaaaa... saya tensen dengan jiran saya...
ReplyDeleteabahnajwa
ReplyDeletebestkan..klu jiran salu antar mee hoon kt kita...heheh.. rasanya klu kita duk dkt umah sya, mesti salu dpt mee hoon lada itam dn yg sewaktu dgnnya... :)
Irfa
ehh..bebaik eja ramas/ramah tu..bahaya..wakakaka...
Alasan tu mang kukuh..luv u...
Jeen
aisay...kan dah bebaik ngan pak cik garang tuh...ni jiran belah lain lak ke? cis..mesti jiran tu hampeh tul...hehe..
tak sonokkan bila ada org yg tk ndak bebaik ngan kita biler taim kiter ada mood nk baik ngan depa. Tk per la Jeen, kita besangka baik...agaknya dia ada masalah umah tgga tu...sbb tu pyh nk bebaik ngan kita..