Monday, January 30, 2012

Kisah Semalam

Tika sedang boring2 kat rumah, tiba-tiba dapat panggilan dari Cik Leha.  "Jom, Cik Ida ajak pegi Nilai 3...!"  Hah..apa lagi, saya OK je...walaupun dalam otak, tader apa yg nak di cari.

Sampai-sampai je, nengok Cik Ida dgn hosmet dia Dikwa, gi terjah kedai perantin.  Buat pesiapan kawin lah tu.  Bukan kawin dia...kawin adik dia, si Ijan.  Alhamdulillah, untung dapat kakak yang sangat kering (*baca caring ) gitu.   Ye la.  Asik buatkan persediaan adik badik lain je.  Diri sendiri belum ada jodoh.  Sabar je lah ye .  Semuanya ketentuan Tuhan.  Tuhan telah merancangkan sesuatu yang lebih baik buat mereka yang belum atau lambat mendapat jodoh itu.  Tentunya dengan hikmah.

Murah sangat ke kat Nilai 3 ni?  Hmm..saya rasa idakla sangat.  Ada bembarang yang murah, terutama kalu kedai tu baru dibuka.   Kalu yg dah bertapak lama, dah mula nk menunjukkan harga yang tidak ada bezanya dari tempat lain, bahkan mungkin tempat lain lebey murah.

Di kepala otak saya hanya memikirkan mau mencari tudung.  Satu jenis tudung yang mengenan di hati. Sorang kawan menayang makai nya depan saya lalu saya terus terguda dan berazam utk mendapatkannya.

Kepelikan saya dalam memilih pakaian mmg diketahui oleh anak-anak saya.  Kerana saya ini seorang yang sempoi. Untuk pilihan tudung, saya tidak suka yang berbunga-bunga, apa lagi lah yang bertenggek2 atas kapla tu.  Juga saya tidak suka yang berkilat-kilat dengan batu-batu berlian palesu tu.  Yang beropol2 pun saya tidak suka.

Gambar dicopet dari Google.  Mekasih ye tuanpunya gambo yg asal.

Apalgilah jenis yang berpintal2, berbatu2, berkayu, dan yang berlilit2.... bertuah lah kalu saya mahu memakai tudung atau pakaian yang sebegitu.  My life is so simple.  Se simple pemakaian saya juga.  Biar murah, tetapi selesa dan tidak ketat dan sendat gitu.

Saya suka yang plain, warna dan fesyennya.  ..itu lah saya...

Lain padang, lain belalang, lain orang, lain pulak ragamnya..tak gitu?

Saya intai-intai tudung  yang di jual di kedai2 dan gerai2 yg banyak di situ.  Tapi harganya tidak dapat menandingi harga yang kawan saya beli itu... RM25  untuk 3 helai !!!! di Jalan Tar.

Di Nilai 3 ini rata-rata meletakkan harga RM25 sehelai !!!! tawar punya tawar, harga paling rendah adalah RM15 sehelai...  oh tidak..saya tidak akan membelinya lagi, sehingga lah saya bertemu dengan harga kawan saya itu atau mungkin dapat lebih murah.

Agaknya dalam hati penjual tu, mesti kata....  KO BUKAK LA KEDAI SENDIRI .!!!

Moral of the story : berbelanja lah dengan berhemah dan jangan sekali2 membazir dalam hidup kita. Tujuan berpakaian adalah untuk menutup aurat. Bukan untuk menunjuk2 atau berbangga atau minta orang puji dengan pemakaian kita.

Sekian.

Err...klu ngkorang ada maklumat pasal tudung ni...habaq mai kat acik ni..  tudungnya cam kain jeans, ada cam awning tu, tpi tader 'pengkeras' nya...  ada jenis layer...ada jenis plain..

4 comments:

izawani said...

Dulu saya suka ringkas... now, entah tarikan apa tah... saya suka vouge... hahaha...

Kata bos saya "U ni ada gaya tersendiri !"
Sukenyer kita dengar...

Tapi bila dia sambung...
"U ni suka menggoda !"
Muahaha... termalu pulak ...

lupekanje said...

bab suka menggoda tu, statement bahaya tu Izan...hehehhe...

izawani said...

Yer la... nak goda ker hapa... budak budak kat sini semua muda 20an... tak leh nak suruh belanja... buang masa nak goda... hahahaha...

lupekanje said...

hahahha..terancam gak la yg muda2 ni bila senior nampak cam muda..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-