Saturday, January 7, 2012

Final Event

Masih di JB.  Kami asik jeling-jeling rambutan di luar asrama ni...  Bila nk gi panjat pokok tu agaknya...

Pagi ni, 22 Dis,  Hari ke 5 di JB. Tiga budak itam, bangun mandi-mandi dan bersiap untuk keluar lagi..Tidak berkesempatan langsung untuk membosankan diri di asrama usang ini. Macam biasa, bersarapan di Plaza Larkin, saya pun dah lupa makan apa.  Biasa-biasa saja..makan makanan Melayu.

Sekali lagi, kami bergerombolan dengan pasukan Bola jaring.  Hari ini sekali lagi ke Daiman Bowl untuk menyaksikan tournament akhir Bowling MSKPPM itu. Saya berazam untuk tidak melepaskan peluang bergambar dengan adik-adik dari Melaka itu kali ini.

Kali ini tiga budak itam ini tidak bermain bowling.  Jari jemari perlu direhatkan, bermain 2 hari berturut2..sakit ok! Jadinya, peluang yang ada, saya merayau bersama video cam dan camera henpon kecit saya ni, mengambil aksi-aksi menarik mahupun tidak menarik kawan-kawan dan pasukan yang bertanding.
Antara aksi termenarik,



Trio Melaka yang memenangi tempat kedua dalam kategori berpasukan.






 Majlis penyampaian hadiah, kelihatan Pengurus Pasukan Mesca menerima cenderahati dari pihak penganjur.




Pengurus Pasukan Mesca sedang beraksi dalam acara untuk para pengurus pasukan.






Action of the week. Dayah yang jatuh terduduk ketika mahu membaling bowling ball.  Teringat ketika saya pernah tercedera kerana terjatuh begini beberapa tahun yang lampau. Bahaya tu. Alhamdulillah, Shooter Netball team Mesca ini tidak cedera. Berkemungkinan tahun hadapan, Dayah akan beraksi dengan pasukan Melaka eh???  We gonna miss u Dayah.  Selamat berhijrah ke negeri Melaka Bersejarah.
Aksi driver bas kami (berbaju merah) yang turut sama mempamirkan permainan yang menarik. Abaikan yang berbaju kuning.  Itu pengunjung pusat bowling ini.










hmmm..pegi mana pun, dua budak itam ni asik le begayut dengan tunang masing-masing kat tipon kecit tu.  Nasib baik la makcik ni pandai bawak diri. Kalu tak, menganga la tader kenkawan nak besembang...hehe




Satu-satunya pasukan Mesca yang berjaya menggondol hadiah pertama. Tahniah kepada kategori pasukan bertiga Mesca Wanita ini.






Hah...itu la dia tamat sudah pesta sukan 2011 yang berlangsung di Johor Bahru itu. Selesai acara terakhir ini, macam biasa, pergi makan-makan. Kemudian balik ke asrama masing-masing.  Hari dah petang pun.  Kami perlu berehat seketika untuk menghadiri Jamuan Makan Malam merangkap Majlis Penutup Sukan MSKPPM  pada malam harinya.

Pakai baju korperat yang diberikan kepada semua delegasi Mesca, kami tampak segak sekali.  Terutama bila melihat pasukan Bolajaring yang begitu teratur dan skemanya memakai baju tersebut dengan seluar slack berwarna hitam dan bertudung maroon.  Macam pegawai penguatkuasa.  Rasanya, kami menang gaya untuk malam jamuan ini... jadi lah.

Cuma team 3 budak itam , pakai ikut suka hati masing-masing je.  Mana lah tau nak bawak seluar warna apa, tudung warna apa.  Semua baju pun diberikan last minit.

Majlis berlangsung biasa-biasa aje.  Sound system tidak berapa bagus.  Saya berjalan-jalan dengan Video Cam saya ketika majlis berlangsung. Ikut group bola jaring. Kemudian mengada-ngada ikut 2 budak itam lagi tu tukar tempat duduk, pegi duduk dengan pengurus2 dan pegawai-pegawai Mesca dan budak lelaki lain.

Ye, akhirnya, saya berpeluang berhadapan dengan Pengurus Pasukan Badminton yang saya bengang amat tuh. Peluang yang ada tidak saya sia-siakan, tapi hanya untuk bertanyakan tentang hadiah kemenangan bergu saya yang masih belum kami dapat.  Beliau menjawab, "diorang buat medal untuk pemenang pertama sahaja!! terlupa untuk pemenang yang lain !!" Boleh?

Soalan misteri satu lagi, tidak berani saya tanyakan.... soklan tersebut, "kenapa saya tidak dipilih untuk mewakili pasukan badminton kerana katanya, pemilihan wakil adalah berdasarkan prestasi karnival Mesca 2011?  Kenapa mereka yg tewas ketika karnival pun blh terpilih mewakili Mesca?" ....soalan itu tersekat di halkum...*erkk...kau ada halkum ke ?

Tak sampai hati dan juga tk mahu menerima kemungkinan saya akan dimalukan atau pegawai itu yang akan saya malukan nanti.  Tapi memang saya rasa dimalukan oleh pegawai-pegawai Mesca yang menyindir kekalahan kami, terutamanya pasukan Road Relay ketika di meja makan itu.  Terutama bila hamba Allah itu menyebut tentang kekurangan latihan dan faktor usia.

Tahukah beliau, walaupun kami tidak menang, kami tetap mewakili Mesca, memandangkan mereka yang berkebolehan, tidak datang sewaktu pemilihan dibuat.
Tahukah beliau, ahli pasukan dipilih hanya 2-3 hari sebelum bertolak ke JB. Salah siapa tu?  Berterima kasih lah pada kami kerana berjaya memanfaatkan duit peruntukan yg disediakan.  Daripada tiada wakil.  Kami berdisiplin ok...
Aku ni ha, hanya pelari simpanan tua, tu pun menggantikan orang yang menarik diri, berjaya menyelamatkan pasukan ni daripada terpaksa menarik diri dari bertanding. Lari ni bukan bidang aku pun......tapi sebab si botak tu tk pilih aku main badminton, aku terima sahaja bila dapat peluang turut serta ni tak kira lah acara apapun...hmmmm ..emosi sat.

Ok...relaks...meh tengok gamba kitorang waktu majlis yg tk gilang gemilang tu..
 

Usai majlis, kami pergi berpoyer-poyer lagi ke Pasar Karat.  Bawa pasukan Bolajaring yang tak berpeluang pergi lagi sebelum itu.  Saya tak turut serta.  Letih.  Hanya beristrehat dalam bas.  Mungkin peniaga di situ saspen juga melihat sekumpulan manusia yang berpakaian seragam macam Pegawai Penguatkuasa turun beramai-ramai di situ. Hehe..entahle.  Saya tidak sempat memerhatikan mereka kerana terus terlena di tempat duduk dalam bas itu...dapat pulak duduk di seat sofa...tk hengat apa dah...mimpi sampai ke manapun tatau.  Sedar-sedar, bas dah nak jalan, untuk balik ke asrama.  Tengah malam jugak tu.

Sampai di asrama, kami mengemas barang apa yang patut untuk berangkat pulang esoknya. Tidur dengan lena seperti malam yang sudah-sudah juga.

Moral of the story:  Entah...tader moral kali ni... Hidup jangan tidak bermoral...

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-