Thursday, January 5, 2012

Dah Empat Hari

Hari ke 4 kat JB nak buat apa gaknya. Game kami dah over.  Boleh bangun tidur lewat la .  Geng Badminton sibuk ngemas barang untuk pergi meninggalkan kami.

Daripada 8 budak itam, dah tinggal 3 je.  3 budak itam ni tekelip-kelip dalam dorm yg sodih tu.  Tapi kami tk sedih... saya pindah katil, duk sebelah si Tina.  Tidur sederet.  Tunggu bas datang untuk bawak kami gi sarapan. Perancangannya, lepas sarapan di Plaza Larkin, kami akan gi ke Daiman Bowl.  Menyaksikan pertandingan boling di sana pulak.  Ada satu kemenangan pasukan kami di sana.  Satu-satunya wakil Mesca yang menang.  SYukur. Idakla balik kosong....saksikan bolinggg???  atau kami yang main boling lagi?  hehehhe

Ye, kami mngasah bakat lagi di sini.  Lane nya lebih baik, tapi licin lantainya.  Bola nya lebih cantik dari yang di Angsana.  (Tapi naper tader bola saiz seploh nih...???  tepaksa guna bola 11..huhu..) ..tak pe, itu akan jadi alasan untuk tidak dapat strike..!!

Kami hanya main 2 game.  Di Daiman ni agak mahal..lebih kurang di Alamanda jer.  Di kala pemain lain sibuk menyabung nyawa mahu menjuarai pertandingan, kami pun sama-sama bagi semangat, kat diri kami sendiri....meningkatkan kemahiran, dengan harapan, tahun depan, mungkin terpilih untuk wakil Mesca main bowling plak, tak payah la nak belumba lari nih..capek gue..haha..ye lah tu.

Sambil-sambil main tu, saya bertemu kawan lama.  Lupa pulak nak sebut, sewaktu dalam perjalanan ke JB hari Ahad tu, kami berhenti di R&R Pagoh kot...tk lah hingat sangat. Mata melilau memerati sekeliling.  Nampak ramai yang datang dari larian Kitar semula yang acik sertai tu.  Di samping, beberapa kumpulan yang pastinya menuju tempat dan tujuan yang sama ke JB, menyertai sukan MSKPPM ini yang datang dari negeri lain.

Terpandang pasukan berbaju hijau.  Tulisnya Melaka...hmmm...wahh..gagah2 wakil bola jaring Melaka nampaknya...bisik dlm hati saya sewaktu melihat mereka setelah saya selesai urusan menunaikan fardhu Zohor di surau R & R itu. Tiba-tiba saya berselisih dengan dua orang gadis yang leka bersembang sambil ketawa2 kecil...Dalam ati berkata...Eh...macam pernah ku lihat, tapi di mana ya...!! 
Saya pusingkan kepala 360 darjah...mencari mereka yg telah di belakang diamnya...saya panggil...hey kamu....tunggu sekejap !! Boley? panggil orang suka suki centu???

Kedua gadis manis tu terhenti...dan memerhati... err....ye..naper..ehh ehhh...aqaqqq....kan..sib bek tak salah orang...kalu tidak saya akan termalu di situ. Mereka sebenarnya rakan sekursus dari Melaka, 5-6 tahun lepas berkursus sesama di JB..ye...JB jugalah tempat perkenalan kami.  Sgt akrab sepanjang kursus komputer itu.  Siap berlakun sesama... masih kah kau ingat, kita bukak syarikat kerepek tu?  Waktu dipaksa buat presentation dengan Power Point dan lain-lain aplikasi MS Office? dan ingat lagi tak pada wajah yg kita peralatkan menjadi pengarah syarikat kita???
hehe...kedua gadis itu saya kenali dengan nama Hanum dan Siti Mariam.  Rupa-rupanya dua sahabat ini jaguh bowling dan dah pergi merata tempat bertanding...uwaaaahh..
.mak vangger nak..


Dan dalam pertandingan kali ini kedua mereka berjaya merangkul hadiah kedua bowling berpasukan dikalahkan oleh pasukan kami.  Tk per la nak..sok sok cuba la ye.  bagi chance kami menang kali ni, sian kami ni mai jawoh, satu pun tk menang..hehehe..tahniah utk kalian.

eh..tadi crita apa ye.  Ohh..pasal kami main boling.  Yup..habis 2 game, diorg ajak balik.  Tak sempat saya nk bergambar dgn kenkawan tadi.  Kami gi makan-makan...err..makan lagik!!  Da tengahari kot.  Selepas tu, mengikut perancangannya, kami akan dibawa menyaksikan pertandingan Hoki.  Di padang perlawanan bolasepak kemarin.

Tapi saya menarik diri.  Minta dihantar pulang ke asrama seorang diri.  Solat pun belum lagi..klu dah gi tgk game tu, bila plak nk solat...tempoh utk melakukan solat Jamak Qasar telah tamat. Seperkara lagi, saya membuat janji dengan seorang kakak/kawan lama yang tinggal berhampiran dengan tempat penginapan kami. Kak Mal, akan datang ambil selepas Asar untuk dijamu makan, makanan masakan airtangan beliau sendiri! ...bukan senang nk dapat rasa tu.  Sebab dia bukan selalu masak.  Orang yang selalu travel buat bisness sana sini mana ada taim nk masak.  Tapi sebab saya desak, dia tak pernah menghampakan.  Terima kasih Kak Mal.

Dulu, kami bertemu waktu saya masih muda remaja, begitu juga Kak Mal.  Kami pernah makan sepinggan, tidur sebantal, tinggal sebumbung... rapat la jugak kan...duk asrama, tumpang bermanja dengan kakak2 senior gitu..sekarang dah tua. Dia masih seperti dulu.  Tak jauh bezanya.  Lupa pulak nk amek gambo dengan kak Mal. Ni gambo masa kak mal datang ke pejabat saya tahun lepas.  1st time jumpa lepas terpisah lebih doploh lima tahun.
Moga Allah merahmati hidupnya hingga ke akhir hayat.

Sambung cerita, al kisah saya dijamu makan laksa Johor oleh Kak Mal.  Dia bukan orang Johorpun, tpi berkahwin dengan orang Johor.  Sekarang dah jadi orang Johor ... Banjar? hehe..
Sekejap je kat rumah Kak Mal.  Takut nnt tercicir dengan  kawan-kwan punya program..dan tak mo lah kacau Kak Mal lama-lama.  Mungkin dia ada banyak urusan...ini adat bertamu...kena prihatin dengan tuan rumah. Jadi, bila dah kenyang, saya minta Kak Mal hantar....(cantik muka kau kan..dah la datang pun berjemput dengan kak mal dan Abg Shah !) ..aah...dekat je tempat kami dengan rumah Kak Mal.  Tak lama lepas saya balik, kawan-kawan lain pun sampai. Kami bersihkan diri, dan bersedia untuk program malam tu pulak...adeiiiihh....non stop program kan !

Ke mana malam ni? Ikut jer lah...Pasukan Bola jaring ikut sama.  Jadi, kami agak sopan dalam bas.  Tak la hirukpikuk buat cam bas sendiri kan. Mereka tampak begitu skema dan sopan santun....

Rupa-rupanya, kami di bawa ke The Zon,  entah..saya tk pernah tau pun ada tempat ni sebelum ni...memang saya ibarat katak bawah temfurung je...rupa-rupanya kawasan Perdagangan Bebas Cukai.  Tempat menyoping nak ngabihkan duit.mcm kat Langkawi tu.Ye..gaji dan bonus seciput udah masuk...beringat2lah kamu....

Sib bek, kami terlewat. Pusat perniagaan itu dah hampir nak ditutup.  Jadi kami hanya seketika di situ.  Katanya akan makan di tempat lain.  Tunggu punya tunggu...tetiba, yang lelaki2 ni bagitau, makan kat situ jugak...aduyaiiiii...cakap la awal2...Jadi, kami pun serbu gerai makan berhampiran. Saya order yang cepat dan murah je..Nasi Goreng Pattaya.  Sementara geng lain, order ketamm...errr..oh tidak..saya tidak akan masuk sama...Ketam musuh kolestrol saya... so, saya pandang2 jeling2 je lah diorg makan.  Seratus lebih jugak kena bayar...huhu... makan sedap..bayo pun sedap la wey..

Udah la lambat siapnya, nak makan pun mesti lama, sbb kena kerja lebih nak carik isinya.  Mesti orang lain yang dah menunggu dalam bas meradang...huhu..sabo je la...sesekali diorg ni nak makan.  Ha...tu lah, ikut lagik..hehhe

Balik tu dah tk menyinggah memana...ngantukkk...terus balik asrama je ler..Kali ni pintu gate belum dikunci, walaupun udah lebih pukul 1 pagi .

5 comments:

lyn said...

aktifnya joint program.. bila nak aktifkan program lama?... hi3

lupekanje said...

Jom puan lyn... kata nk gader2 aritu. Semua ahli dah ada ni. On je. Heheh..

kodok said...

conoknyaaa

rndu plak nk join huhu

secangkir madu merah said...

seronoknya masuk pertandingan sambil bercuti2... hehehhe


selamat tahun baru..

lupekanje said...

kodok...bila nk mai opis sini??? Kau sombong la sekang...heheh..opis sunyi skrg ni...huhu

SMM, memang sonok...hehhe..kalu la dpt lagi pluang ceni..hmmmm..takut ini lah yg pertama dan terakhir.. :|

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-