Wednesday, January 4, 2012

Hari penentuan

Entry ini dan 2 lagi entry sebelum ini adalah sebenarnya catatan perjalanan saya ke Johor Bahru.  Ini entry ketiga, untuk hari ketiga.

Hari yang kami, Team Road Relay, nantikan pun tiba.  Awal subuh dah bangun. Selepas tunaikan solat Subuh, saya bersiap seadanya.  Baju dah disematkan dengan nombor giliran pelari masing-masing dari malam nya lagi.  Semua dah disiapkan dan diketepi di satu tempat.  Tshirt, seluar, smua di sponsor. Cuma saya sahaja yang dapat baju yang bukan saiz.  Maklumlah, menggantikan tempat orang.  Orang tu saiz S...saya perlukan saiz L !! Syukur, ada sorang yang mahu bertolak ansur menukarkan pakaiannya dengan saya. Trima kasih nak... (kok usianya sebaya dengan anakku !!! ) Meh lari sama-sama dengan emak ye.. :)

 
 Bas dah menanti kami .  Terus membawa kami ke tempat kejadian.  Pelari dari negeri lain pun dah ramai ada.  Semuanya sedang warm up. Kami pun terus diarahkan memanaskan badan.  Satu yang bagus..cuaca ..  Cuaca sangat cerah hari itu.  Alhamdulillah.  Setelah 2 hari berturut2 hujan tidak berhenti-henti. Dengarnya Rompin dinaiki air..huhu.. Yang penting, kami tidak perlulah berlari dalam basah.

Saya memegang giliran ketiga untuk menyambut batton. Berdebar-debar, tengok pasukan lain yang gagah perkasa.  Kami pula, yang tidak cukup latihan...gemuk2, .. Saingan terhandal tampaknya dari Sabah dan Johor.
Mungkin pelari Sabah itu hari-hari berlatih naik turun Gunung Kinabalu, sementara pelari Johor, berlatih turunaik gunung Ledang..Kami, errr..berlatih turun naik dengan lif ke pejabat je...haha


Tembakan pistol dilepaskan menandakan pertandingan telah bermula.  Pelari pertama kami ada penyakit darah gemuruh. Sebelum berlari, dia asik ke bilik air.  Tekucil macam Sudin Bujang lapok... Keputusannya, dia jauh ketinggalan di belakang. Pelari kedua menunggu penuh sabar ketibaan pelari pertama. Dan sudah tentu untuk mengejar pelari lain, sesuatu yang sukar dilakukannya.  Apalagilah makcik tua yang menjadi pelari ke3 itu...ehhh..tak jauh juga lah ketinggalan dari yang berlari ditempat kedua terakhir... Kesudahannya, pelari ke4 dan ke5, smuanya berjaya mengekalkan kedudukan di tangga pertama di belakang.

Tepukan dan kata semangat dari penonton sangat membahagiakan.  Ngkorang ingat senang ke makcik gemuk ni nak lari dan tamatkan larian hingga ke garisan penamat tanpa apa-apa kecederaan??  heheheh..makcik vangger kan diri sendiri walaupun ada yang mengutuk sbb mempertikaikan mengapa pengurus pilih orang berumur macam saya. Diorg tak tau ke, makcik ni penyelamat juga untuk pasukan ini daripada langsung tk boleh berlari.
Pelari ke4, keletihan selepas berjaya menamatkan larian.
Semua team Road Relay wanita berjaya ke garisan penamat tanpa apa-apa kecederaan.  Jalan nya memang mencabar...licin kesan hujan tidak berhenti sebelum itu. Cuba tengok team lelaki kami, yang muda-muda dan tampan bergaya... cramp kaki, cramp punggung, terjatuh sampai koyak sluar pun ada....mereka juga tewas.  Cuma tidak di kedudukan terakhir.  Tak ingat pulak kedudukan keberapa, samada yang ketiga atau kedua terakhir..Tahniah untuk kami yang berusaha sedaya upaya.




Keletihan dan sedikit Kesedihan, namun ada Kepuasan kerana dapat mengambil bahagian.  Selepas tamat upacara penyampaian hadiah, kami dibawa menghiburkan hati di disko di Pusat Bowling Angsana.






Berboling sakan kami kat situ.  Sebab bayaran murah yang dikenakan. Hanya RM2 sahaja untuk satu game...mana nak dapat kat Alamanda ????  Jadi kami main 3 game. Sampai rasa nk putus jari...sebab bola nya pecah-pecah (patutla murah) hehehe..


Selesai berboling, kami makan tengahari di foodcourt di Angsana itu.  Selama di JB, kami tidak berjumpa tempat yang murah dan sedap makanannya. Hmmm...mungkin sebab kami tidak tahu.  Tak apa la.

Selesai makan, hujan mula turun, beberapa pelari kami, masih belum selesai makan.  Saya dan kump. yang dah selesai, berjalan...err...berlari dahulu (maklumlah, pelarikan..mana leh jalan ayu2...!) , sebelum hujan lebih lebat.  Kumpulan kedua, habis basah kuyup ketika tiba di bas yang setia menanti. .. seronok ye mandi hujan di JB.

Seterusnya kami dibawa menyaksikan perlawanan bolasepak di SSI...apa ye nama penuhnya?



Sekolah Menengah Sultan Ismail kot? Pasukan kami menentang pasukan pelajaran Selangor. Jadi penyokong pulak kat sini. Macam tak geti2 penat kan? Tapi ada gak yang nampak sangat letihnya...Bau tak payah nk ceritalah...baju yang kami pakai masa lari pagi tu.!!
Tapi kalau tengok pasukan bolasepak ni main, lagi kesian,  padangnya dah macam kolam air.  Hujan kan.  Sepak2 bola, bola tk gerak, air je terpercik...bergelumang lumpur diorg dgn pengadil2 sekali.

 Selesai perlawanan dengan keputusan pasukan kami kalahhh jugak, baharulah kami balik ke asrama. 
Tak juga sebenarnya,  kami dibawa singgah minum petang lagi di ...err....larkin jugakkot...berhampiran dengan kedai makan apa tah nama dia...*jaga maruah kedai tu ye..  Kami terkena di hari pertama kami nak makan kat kedai ni.  Seorang antara kami beli nasik, dengan ikan goreng sekor, dan sedikit sayur ..RM7.00 ..!!  Ikan sahaja RM5.00...nasik singgit, sayur singgit gaknya. Sejak dari itu, kami panggil kedai tu, Kedai Mahal...tetiber rindu kat nasik di cafetaria kat ofis ku...bulih kot dapat RM4.50 je klu centu.

Sambung citer minum petang...perut masih kenyang sbb saya dan knkwan dah beli goreng pisang dan macam2 makanan bergoreng tdinya.  Naper la diorg ni brenti lagi.  Nak suh aku pitam kekenyangan la ni.  So, saya tidak mengorder makanan...hanya minum air limau suam yg ditinggalkan oleh Maria yang tetiber je berlalu pergi meninggalkn kami buat selama2nya menuju ke rumah kakak nya... dan saya juga menjamah otak-otak sedikit....kat sini memang tk sah kalu tader otak2 ekkk??? Selesai diorg tu minum, ujan lagiiikk...basah lagi kami ni.  ALhamdulillah, daya ketahanan penyakit masih kuat...kami tk demam sorangpun..

Pasukan badminton tinggal berdua di dorm.  Sorang dah balik sendiri ke KL. Sorang pelari kami pun dah membeli tiket untuk turut balik awal...tpi bukan balik ke pejabat...balik kampung....huhu..  ada lagi 3 hari untuk kami di sini, beliau bayangkan kami akan lalui hari-hari yang bosan.  Baiknya beliau pulang ke kampung menjengok anak.  


Hmmm..lantokla..Bagi saya, kami dibayar untuk menghadirkan diri sepanjang pesta sukan ini. Kami di beri pelepasan cuti tanpa rekod untuk turut sama memeriahkan sukan ini.  Tidak patut untuk ke tempat lain.  Sekiranya jadi apa-apa, tanggungjawab adalah sendiri.. Dua orang dari team kami membuat keputusan untuk balik. Apo nak di kato.


Malamnya, kami keluar mencari hiburan err..makan malam dengan bas.  Ye, kami tk pernah ke mana-mana tanpa bas kesayangan itu.


Tengok ni, kalahpun ada orang bagi bunga.  Rupa-rupanya ada pengantin baru dalam pasukan kami.  Baru beberapa bulan mendirikan rumahtangga.  Si isteri mengirim jambangan bunga melalui pos tuh...romantiknya.  Moga terus bahagia ke akhir hayat buat Jeff, pelari pertama team lelaki ini.




Inilah antara suasana dalam bas eksekutif kami ni.  Dulu pernah keluar dalam entry saya waktu menaiki bas yang ada tempat conference di dalam nya.  Sangat selesa. Alhamdulillah.  Boleh tidur baring kat sofa ni. Seatpun sorang satu seat.  Siap karoke dalam bas lagi.  Memang havoc group kitorang ni wlupun tk ramai mana.  Makcik pun sampai hampir luper diri..ahaks.

Kami dibawa ke Danga Bay...iye kot...nnt tengok gambar.  Ada macam funfair di situ. Sebelum menghantar rakan yang nak balik ni ke terminal bas, sempatlah kami berseronok kat funfair tersebut.  Bukan apa pun, kami naik satu yg macam roller coaster...tahaper namanya...yg pusing2 tu..terjerit-jerit dan menangis kenkawan ni.  Makcik? Maintain ok.  Jaga keterampilan..aper kes makcik nk menjerit...haha.


Itu je satu-satunya permainan yang kami naik.  Selebihnya berjalan, melihat-lihat, bergambar sakan.  Terserempak pula dengan pasukan bola jaring kami yang nampaknya berlibur juga di situ.
Sekejap je kami kat Funfair tu.  Masa dah time untuk ke terminal bas....salam-salam, peluk-peluk arab dan babai kawan yang nak balik ke Pantai Timur itu.
Setelah itu baru kami mencari tempat untuk mengisi perut.

Kemudian kami di bawa ke Pasar Karat...  Ia nya seperti pasar malam atau downtown di KL. Nak carik apa kat sini?  Tengok2 orang kat sini lepak memalam sampai subuh.  Dengar wak jawa nyanyi lagu keroncong, tengok gelagat anak muda yang berkeliaran bersama pacaran mereka...huhu..tk mo..tak mo..tak sanggup.
Tapi tepaksa ikut diorg.  Minum2 kopi dan sop sikit...err..lama jugak nk nunggu diorg kata jom balik... MakCik udah capek nak...nggak manis berlama2 di tempat beginik...aduuuhh..

Subuh pukul 2 pagi agaknya baru kami sampai ke asrama.  Gate sudah dikunci.  Terpaksa panggil.  Datang seorang pengawal keselamatan tua...jalannya perlahan, matanya macam udah kelabu.
Cari-cari kunci gate tak jumpa...rupa-rupanya tersalah kunci.  Saya rasa mahu tegolek ajer depan gate tu...huhu.  Tu lah, saper suh poyer2 sampai dinihari...

Pakcik tu berjalan perlahan-lahan ke pondok pengawal semula. Alalalala...sabau je la kitorang ni.  Tak baper lama lepas tu, barulah datang dengan pantas sekali seorang pengawal keselamatan ala-ala Shahrukh Khan...membawakan kunci pagau yg betul...Syukur Alhamdulillah.  Kalu idak, kami tdur aja di dalam bas...

Waktu masuk ke dorm kami, dua pemain badminton dah terlelap. Mereka kata, mereka juga akan pulang esok paginya. Kebosanan. Itulah...apasal tk ikut kami..apasal tak happy go lucky cam kami.(wlopun kalah!!) Hmmm...poiee lah nak..tk dapek den nak menghalangnya. Bye..  Kami masih ada 3 hari lagi di Johor Bahru. Takkan kami sia-siakan masa yang ada ini.  Bukan selalupun saya ke Johor ni.

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-