Tuesday, April 26, 2011

Ketawalah lagi...

 Hari ni rasa sungguh capek.  Namun masih ada kudrat yang Allah berikan untuk menaip lagi di hadapan PC usangku ini.
Gambar pinjam dari blog LovelyShafa...tq.
Mana tak letihnya, lepas kerja, acik ke Shah Alam, hantar si Hazirah Ramli ...sebelum tu menyinggah seketika di Pasar Malam Presint 2...tapi kensel, sebab tak dapat parking. Buang masa sahaja pusing-pusing cari tempat parking.

Hujan lebat dan kilat sabung menyabung seketika sewaktu melalui Shah Alam..risau pulak bila rasa kereta ni dah tk baper sedap nk rempit cam dulu lagik..bila nk cukup kumpul duit siling nak baiki keter ni gaknya...

Siang tadi tolong kawan yang kereta nya rosak betul-betul di hadapan kawasan ofis acik.  Acik bayangkan, kalau lah kereta acik ni buat hal....huhu...rasa seakan separuh nyawa ku pergi jua.

 Minta Allah jauhkan lah perkara yang akan menyempitkan otak acik mikir nih..
Hari ini memang otak agak rasa ala kental2 gitu.  Tk cair ...utk melahirkan ilham2 ilmuwan sasterawan....
Acik amat menghargai pengunjung-pengunjung tetap di laman usang acik ni.  Tak ramai....tpi mereka lah yg rajin menceriakan lupekanje ini.  Tak kisahlah.  Ada ramai yang silent reader...dan acik ucap terima kasih atas kesudian berkunjung.  Datanglah..bacalah.  Kalu ilmu yang baik, amalkanlah...kelak kita sama-sama kan berkongsi ganjarannya.  Kalau yang tidak baik tu, kalian singkirkan jejauh.... acik bukan insan sempurna.
Banyak tersalah dan tersilap dalam perkataan dan  pergaulan..dengan Tuhan lebih2 lagi lah.. Sebab tu, acik cuba merasakan bahawa kalian, sangat mulia ..sgt baik dibanding dengan acik yang miskin budi bahasa ini...dan miskin amal jariah...

Sopan kan, kalu ketawa camni....   Gambar ihsan dari Google
Adakalanya di sini acik cuba menghiburkan diri dgn lawak2 yang tidak lucupun.  Cukuplah andai ianya dapat membuat acik dan kalian tersenyum menunjukkan gigi (kalau ada gigi lagi laa..).. Hadis Rasulullah ada mengatakan, 'Banyak ketawa itu mematikan hati dan melalaikan daripada mengingati akhirat dan mempusakai marah dalam hati'.

"Tertawa di dalam masjid itu menenggelamkan di dalam kubur dan mematikan hati dan melalaikan daripada menyebut nama Tuhan".

Daripada Hassan Basri, tertawa itu ada 2 bahagian. Satu bahagian, tertawa yang disukai Allah iaitu diberi pahala untuk org yang tertawa. Tertawa sayang yang disukai Allah ialah senyum seorang di hadapan saudaranya bertujuan untuk menyukakan hatinya. Dan tawa yang dimurkai Allah ialah tertawa kerana perkataan atau percakapan orang lain. 

Hah....kantoi lagi aku...sejak akhir-akhir ini tergoda juga menyaksikan lawak2 melampau, yg acik gi carik kat Youtube..(sebab kat rumah ni tader Astro tu..).pastu, ketawa tekekeh2 sorang-sorang.   Patut lah acik jadik semakin pemarah...



Sekian. * kali ni bebetul update. Mata udah kantouk...mawu tido awal.

11 comments:

Ms.Lilies said...

sudah lama tak pi pasar malam...xselesa nak bawak budak..


mmg x tgk yg cenel gelak2 org dok tgk tu...ntah, xminat pulak walaupun org heboh cite huhu...ketinggalan kah daku?

lupekanje said...

Ms.Lilies, gi kedai dedekat je lah..setakat nk beli barang keperluan dapur tu..klu anak kecik2 ni, payah juga nk susup sasap besesak kat pasar malam.

ketinggalan? tak ada lah... klu ye pun ketinggalan, dalam hal2 camni...bukanlah satu kerugian pun.

rosdiana said...

err..
maknanya memang betul la seperti yang saya pernah dgr.
org lawak nih pemarah orangnya..
iskk.

Kak Nora said...

Acik,
Akak teringat lagu "ha, ha, ha, hi, hi, hi......ketawalah lagi"...lagu lama. Tapi akak tak suka benar raja lawak..entah apa-apa...

lupekanje said...

Ros, iyer kot...plawak2 tu...cer gossip sikit, kompem marah lenting punya...sesetengahnya kat luar stage, pendiam, tk bnyk cakap...lagi lah macam Mr. Bean tu.


kak Nora, hehe...lagu tu...kelaka ..
Acik tk tgk citer tu, sbb tader astro...klu adapun, tader masa nk tgk...sesekali anak buka youtube diorg ajak tgk, gi lah tgk....puas tahan takmo golak...sesekali tebarai gak golak dgn lawak diorg tu...
sekrang ni dah belomba2 buat org golak pulak.

Mak Su said...

ensemnyer pakwe yang ketawa sambil tutup mulut tu... :D

Husna Shariff said...

Nek Chah, nak minta tlg ckit leh x? Tq...

kakpah said...

kalau serius yo tak leh gk cik. nak yo tegolak. kungsi2lah lawak bodoh kat u tube tu haha..
potang2 skang ni jangan la keluar. ujan siap ngan potir..

lupekanje said...

Mak Su, sopan kan...kok lah pangai eh pun sopan, cecopek booking buek nantu..hehe


Husna, mintak tolong gapoo? kok dapek, den tolong...kok tk dapek, den tak dapek lah menolong eh..

kakpah, melambak dah lawak bodoh tu kek u tube kak...klik yo lah.

betul tu kak..nak joging popotang pun asik tegendalo yo...sobab an ujan tu.
nk joging pepagi, borek badan nak ninggal an katil..hehe..
ujung minggu ni den nak terai joging pagi cam akak lah.

Husna Shariff said...

Ajo chek lebih detail bab2 blog nie ha.. Nk berguru ngn akak la. Nnt sy tipon opis akak ya! Tq...

lupekanje said...

wah..betambah anak murid den ha...ok. insyaAllah.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-