Friday, April 8, 2011

Tikus yang Membaiki Labu













Akukan suka merepair bembarang rosak. 

Alkisah, aku telah melabur duit ku utk mbeli sebuah tipon idaman..tpi made in china, dengan harga yang murah...tapi duit gak la kan.

Tak sampai sebulan guna, aku terrrpijak...lalu...innalillahiwainnailaihirojiuuun..adusss...alangkah..sedih dan pedihnya aku rsa...bila kesayangan baruku itu jahanam, gitu sahaja.  Nampak sgt yang itu semua hanyalah pinjaman Allah. Tapi rosaknya tidak mencacatkan rupanya...hanya kerosakan batin semata.

Lalu aku semadikan sebaik mungkin ke dalam lemari usang di kamarku.  Bila rindu ku keluarkan, ku belai-belai...ku usap2...jadilah....sian tak..?

Kekadang klu aku geram, ku ketuk2...kot2 la nnt elok pulak dia.

Hari ini aku ketuk lagi. Pastu, memandangkan screw driver kit ku ada di depan mata, lalu aku putar segala skru yang ada. Nampak wayar mic talipon yang telah aku terputuskan beberapa bulan yang lepas..waktu cuba membaikinya sendiri...hmmm. Aku dah tak sayang dah.  Nak ku godek habis2an.  Maka aku kluar mencari solder iron yang ada disimpanannya.

Apalagi...aku tonyoh2kan untuk ku lekatkan kembali wayar tu.  Susah payah...mata aku dah rabun, menjadi semakin rabun.  Nak melekatkan wayar yang halus itu. Buruk dah jadinya.  Aku tahu..bukan tak tahu, bahawa benda halus centu, kalu udah kena besi panas, solder itu, memang tipis harapan untuk tidak bertambah rosak.  Tpi sebab dah tak sayang, aku buat je.

Kemudian, aku cer pasang semula baterinya....eh ehhh...tetiba tipon tu idup !!! Aku kaget seketika.  MasyaAllah....tekezut jugak dibuatnya.  Lalu aku terus caj betrinya...sambil2 mencuba membuat panggilan ke sepupu ku di Seremban...
"hello...hellooo..."
Kedengaran suaranya di seberang sempadan negeri...berbunyi di peti suara tipon itu.
Aku pun sama,
"hello...helllo..helloooooooooooooo.."

Nampaknya suara aku tak berjaya melepasi sempadan maya untuk ke negeri jiran itu.
Maka tahu lah aku...bahawa aku telah berjaya menambah jahanamkan telepon tersebut.  Tahniah acik...hehehhe...

*sehingga waktu menaip ni, tipon itu masih hidup...sedang ku caj lagi.  Masih berfungsi sebagai kamera, penghantar sms, mendengar radio, menonton movie, alarm utk kejut aku bangun tidur, main game, internet melalui WAP,  rakaman video tanpa suara...(memandangkan mic nyer telah aku rosakkan)...bagaimanapun, Allah kurniakan aku akal yang agak panjang.  Alhamdulillah... aku terfikirkan earphone yang masih ku simpan baik dalam pastiknya...bukankah pada earphone tersebut ada microphone micro juga..??   aku terai...dan betul teori aku tu.   Alhamdulillah...yaaaaaaaaaaaaaahhhoooooo...
Aku masih bulih guna tipon xperia tiruan itu...heheheh..

ek elehhh...jangan la suka sangat.  ntah brapa lama pulak la ia akan elok gitu...tah tah kejap je..pastu buat hal semula....lalu akan bersemadi semula ke dalam kotaknya yang santik itu..dan seterusnya perkhidmatan handphone buwok itu gak yang aku gunakan semula...Apa-apa je lah...aku kan pass & rah...

Sekian.

12 comments:

DIDOT said...

hahah..ingat kan berjaya kak..rupenye idak..heheh..tp ok la tuh..bley lg gune tuk lain2 kan???..
aiisshh..sj jek tunjuk xperia tuh kan???..tepon idaman tuh..x dpt2 lg sampai skg..sbb laki x bg..hahah..;)

lupekanje said...

kumpul duit Dot...nnt bulih la boli idaman hati tu..anak akak boli yg minipro xperia tu..murah sikit dari xperia 10 teguda jugak dibuatnya..tpi kontrol..kontrol...tanak membazir lagik..huhu

kakpah said...

boli nokia yang seratus hengget je cik. cukup untuk buat call terima call buat sms terima sms hahaha...

lupekanje said...

ado yg lamo eh yg acik guno skrg kak pah...tak kisah dah. Lagi sonang..dah biaso. sms sambey lolap mato pun bulih.

betul tu, janji blh sms ngan tipon. Cuma, kekdg kecintaan pd dunia gejet ni, meruntun keinginan untuk sesuatu yg baru, teknologi baru...huhu..

rosdiana said...

wuii.. terernyer acik menggodek.
acikGyver!

kak Erna said...

acik..cantik tipun acik tu..tapi tu la tak panjang umur e kan..
acik terer betul tu..boleh sms sambil pojam mato..
akak guno bolah tangan pun banyak salah ejo

lupekanje said...

wos, terer menjahanamkan...

kak erna, sodih...
senornya idakle pejam mata, tpi mandangkan tulisan kat keypadnya smua dah hilang, kiro cam pojam mato yo lah kak..haha..

Ms.Lilies said...

usaha tangga kejayaan kak :)

zino said...

gunakan sebaiknya sementara ada kesempatan.. hehe

lupekanje said...

Ms Lilies, baek...akan trus berusaha.

Zino, tu lah dia. kesempatan itu sekejap cuma..heheh

pB said...

bravo

lupekanje said...

hi pB..pekabo..Bravo amende? udah rusak smula..haha.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-