Friday, April 29, 2011

Hari Kematian

Semalam, Khamis, acik telah mendengar berita kematian beberapa orang...3 orang kalau tk silap.
Mula-mula, Pak sedara sepupu acik, yang juga merupakan cikgu acik masa sekolah menengah dulu, Cikgu Abu Bakar Ahmad.  Sudah agak lama beliau sakit.  Akhirnya Allah ambil juga nyawanya setelah mendapat rawatan rapi dari anak beliau yang juga seorang doktor pakar.
Untung jugalah ada anak yang jadi doktor kat dunia ni...moga keuntungan, akan dibawa ke akherat, di mana anak2 akan terus beramal jariah untuk ibu dan bapa mereka.
Arwah punya anak yang ramai.  ALhamdulillah.  Semua anak2 yang baik-baik. Apa lagi yang kita akan tinggalkan bila kita kembali ke rahmatullah...hanya anak-anak itu..penyelamat atau pembawa bala buat kita di akherat kelak...kenapa pembawa bala pulak? 

hmm..kalau anak itu buat kemungkaran di dunia, bala siksanya sampai lah kepada kita di alam barzakh itu. .. kalau anak-anak yang kita tinggalkan hidup bercakaran, bergaduh merebut harta, merebut tanah...kita yang di dalam kubur akan tidak aman dibuatnya...
Oleh itu, wahai orang-orang yang mengaku beriman kepada Allah dan RasulNya, ittaqullah...takutlah akan Allah, dan ikutlah sunnah rasulullah...amal makruf nahi mungkar,  berbuatlah kebaikan, dan jauhilah segala laranganNya...kerana setiap kita mempunyai ibu dan ayah yang menanti doa kita seorang anak...samada mereka masih hidup, ataupun telah pergi.

Eh....cerita tentang satu kematian je kan...tadi kata ada 3...  kematian yang 2 lagi tu acik tk brapa tau.  Dengar je.  Dah lupa pun saper yang cerita kat acik, bagitau, saudara dia meninggal.  Orang yang ketiga pulak, ipar kakak acik punya pak mentua...Allahummaghfirlaha, warhamha..
Memang sebenarnya, dalam satu hari, entah berapa ramai yang Allah telah perintahkan malaikalmaut cabut nyawa mereka. 
 
Waktu di Tanah Haram aritu, dalam satu hari, setiap kali waktu solat, ada je disertai solat jenazah...ertinya, ada je orang yang mati setiap saat dan ketika.  Giliran kita bila pula???  sentiasalah menyediakan sebanyak mungkin bekalan ke sana kelak...tak ada ekskues nya lagi di kala nyawa ditarik keluar dari badan, untuk kita katakan pada malaikat....tunggu jap...tunggu jap, belum ada bekal lagi ni ha...!!!
Sekian.

9 comments:

kakpah said...

mati itu pasti. Tinggal lagi kito tak tau yo bilo.

cik, jom joging mo kakpah kek tasik ujung minggu ni cik.

Senin cuti, balik kampung ko. Dah lamo tak motng rumput tu haha..

rosdiana said...

nak kongsi entry acik ni kat blog wos boley?

lupekanje said...

Kak pah, risau mikir bekal tk de mana...tpi duk nambah doso lagi..
Joging kak? ndak..ndak..

Balik kampung? bru minggu lopeh mesin rumput kak...ni mesti akak tk baco entry acik minggu ni pasal mesin rumput....
tatau la nk pi mana coti ni..duk ontok kek umah je lah kot.


Ros, bulih yo ros...dongan bosa ati ayam acik....tq, sudi panjangkan.

rosdiana said...

ok! tengkiu acik!

y@y@ said...

acik.........................kullunafsinn zaaa ikotul maut...setiap yg bernyawa psti akan merasai kematian...ya ALLAh..=(

Acik Erna said...

acik.boto kato kak pah.mati tu memang pasti cik kan..bak kato acik..bokal tu la..ado yo bondo yang boleh menguruskan bokalan yang ado sesikit tukan..

Ms.Lilies said...

bekalan masih ciput huhuuhu

zino said...

semuga kita semua mendapat rahmat Allah....

lupekanje said...

hi y@y@ ...tukau nama la fulak cikgu ni. Ye betul..stiap yg bernyawa pasti nya akan mati...thx

kak erna, gitu lah...tipisnya iman kito. Mencarik bokal, maleh, memunahkan amal...rajin bona.


Ms Lilies, moga akan ada kebajikan yang kita lakukan yang dapat menyelamatkan kita dari apineraka kelak..aamin.

Zino, aamin...terima kasih.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-