Monday, April 18, 2011

Idaman hati

Ini lah dia Kacang Penyet yang acik idam2kan dari Makkah aritu...rupa-rupanya selama ni, ada duk diam dekattttttttt je...kat Carrefour ni je rupanya...Dan seperti yang tertera, nama sebenarnya, Walnut ..strip..mungkin sbb dia dipenyetkan, lalu diletak nama hujungnya strip ..kot kot la..Eh...strip bukan retinya belang ke??...eh..itu stripe lahh..
Petang semalam acik ke Alamanda membeli barang dapor yang dah habis. Ketika lalu ditempat rempahratus, acik tepandang kacang putih yg warna kuning tu.  Tetiba acik teringatkan kacang penyet ni.  Lalu acik kerling2 la bahan2 rempah yang ada kat dalam bekas-bekas yang tersusun rapi tu.  Ada kuaci biji labu..kuaci bunga matahari, rempah kari, kacang kuda...dan maaacam2 lagi.  Dengan tak disangka-sangka, acik ternampak la kacang penyet ni...Alangkah gumbiranya....

Acik tengok harganya,  mak datuk...cekik darah apa.  100gm, RM6 lebih...ada tulis negara asal...Made in China.....aduuiiihh...semua made in China ke..

Untuk menghilangkan rasa tringin acik, acik beli gak la segenggam...segenggam udah RM5 lebih jugak...tak pa lah..ngidam punya pasal.  Selain dari itu...rasanya....aahhh..tak sama macam yang Makcik Turki tu bagi....ada rasa pait2..ni mesti yang mentah..blm diproses....guna utk buat kuih gaknya...atau nk  buat coklat..pastinya kena panggang dulu...ok..nnt acik lakukan...


Ni lah antara orang-orang Turki yang berborak dengan acik...dan bagi kacang penyet kat acik...sebelah dia tu kakak dia, sorang lagi Ane dia..Ane bimakna Emak..!


Aritu penah acik mengidam derian...dah En Zino duk tayang-tayang gamba derian kat pesbuk dia.. Masa lalu dekat gerai berhampiran UNITEN tu acik singgah le...nampak derian di gerai memula...acik bawak turun RM10 je.. sebab acik bayangkan ada jual selonggok2 memurah... ramai lak org sedang memilih kat situ..bila sampai giliran acik, acik pun tanya lah.."berapa sekilo derian ni?"
 Mamat tu jawab RM20..!
acik tanya penjual tu, agak2nya Seploh hengget ni dapat tak?  Orang tu senyum je, jawab, "tak tentu juga!"
Lalu acik pilih yang paling kecil...suh dia timbang....

Umanggaih....nak teduduk acik..bila mamat yg tk baper ensem tu kata 1.5kg....so, reger dia RM30...!!!
Mamat tu dah siap toreh dah derian tu nak kasi acik tgk...acik kata...dah dahh!!! tak jadi lah nak beli.  Duit saya ada seploh hengget je....
Aper kes kan.!!Maka tekulat2 la mamat itu melihat acik pergi melangkah ke kereta.

Kan...dah rugi dah!!..entah saper yang tekulat tu tak tau la...acik pun tekulat2 gak la taim tu, sbb tk dpt lagi makan derian...

Dapat dah makan...masa acik gi walimatul Urus dak Azla kat Banting aritu, beli Derian kampung...carik yang paling murah.. RM4 perkg...tak pe..janji ada rasa derian...
Dan, si Nurzayani bawak balik 2 biji besar2 aritu...puas dah makan.  Alhamdulillah...klu idak, kemfunann acik!! Acik tk pnah beli derian, sbb salu nya dapat free, kat kampung je..sbb tu, tak tau sgt kat mana bulih dpt murah derian ni.










8 comments:

NuR SaLwAni said...

memang durian kat cni mahal..sy hri tu beli durian 2 bijik hrga dia 54 inggit..mahal betul..nk kata isi dia best x lah best sngt.. ;( mencekik darah betul la..

DIDOT said...

kak..nak ckit..hehhe..;P

kak Erna said...

nasib baik acik dah dapek makan..tak la kempunan..kot tak..akak suroh zino poi boli.hantar kek acik sebijik..sapo suruh dio tayang isi durian tu kan..

lupekanje said...

Sally,
Kita bakor je...kite bakorr lori derian mahal tu..hehe !!

Dot,
Kulit pun dah buang dot....ko ndak ke?

Kak Erna,
haha..nk bagi lagipun acik trima kak erna..haha..

Kak Nora said...

Belah kurma, diantarnya letak walnut...sedaap tau acik!

lupekanje said...

betui ke kak Nora...bulih terai nih nnt...syukran..

Anonymous said...

hehe.. pe kabor? rindu lama x sembang.

oooo kat gerai dekat uniten tu, dpt bayangkan..., gerai2 jual kuih muih macam2 aneka tu... situ le tmpat kteh selalu lalulalang kalu pegi sana, kalu dok residence dlm uniten tu.

la ni musim derian jenuh kot, pasar mlm penuh derian, tapi kalau org x reti beli, 2,3 kali beli pun asyik dpt yg x elok je, kalu x habis simpan dlm fridge boh lam sambal belacan, sedap jugak.

cam na anak2? lama x update tah2 ada dah kerja?

- kteh

lupekanje said...

Salam kak teh..
kabo biasa je...kak teh bz bangat ya..?
Jarang sgtpun pegi ke Uniten ni kak.
Tuler...si kakak dah kije dah pun. Duk kata nk sambung study...tak tau la...igtkan dah bulih mintak bantu adik2 dia dah..huhu

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-