Sikap peramah, menyebabkan acik senang dapat kawan.
Sikap pemarah menyebabkan kawan yang acik dapat tu lari.
Duduk hutan lagi baik wahai acik lupekanje!!!
Bukan susah sangat nak berkawan dengan acik ni....respek, jangan tipu acik dan pegang pada janji.
Kalau ikut pada senarai sifat mengikut bulan kelahiran yang dituliskan oleh Dr. Fadhilah Kamsah..Acik adalah:
- sangat setia dan pemurah
- bersifat patriotik
- sangat aktif dalam permainan dan pergaulan
- bercita-cita tinggi
- suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi
- seronok didampingi
- pandai buat lawak dan berfikiran dengan lojik
- suka bercampur dengan orang
- suka dipuji, diberi perhatian, dan dibelai
- sangat jujur, amanah, dan bertolak ansur
- tidak pandai berpura-pura
- cepat marah
- sikap kurang sabar dan tergesa-gesa
- perangai yang berubah-ubah
- tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi
- benci pada kongkongan
Ada sikit la persamaannya..bagaimanapun, satu kepantangan acik, bila kawan senang-senang buat janji, pastu mungkir. Acik tidakla marah, kalu itu kawan, mahu mungkir janji, kasitau acik terus terang. Acik akan memahaminya...orang kampung acik kata, Ai will konsider. Yang acik tak paham, mungkir janji dan duduk dendiam...tak bagitau. Sedangkan kita tertunggu-tunggu. Ini adalah kepantangan yang amat payah acik nak kawal kemarahan.
Harap-harap acik cepatlah sejuk balik lepas ni. Tapi, acik insap la....nk buat janji lagi dengan itu orang. Kalau sekali sudah tunjuk perangai itu macam, nanti senang-senang buat lagi camtu kat kita...dan orang lain agaknya. Agaknya masa buat camtu tu, langsung tk pikir hal orang yang menunggu...tak ada perasaan. Fikir kepentingan diri sendiri saje agaknya...bersenang lenang...dengan bahagianya...buat orang menunggu.
Lupekanje lah ....
Moral of the story, Peganglah pada janji, walau dengan siapapun anda berjanji. Sebab manusia ni, dipegang pada janji..kalau tk , nak pegang kat mana??? cer citer...cer citer...
kalau rasa-rasa tk boleh pegang janji, jangan berani nak buat janji. Fullstop!!
ye...apa2 pun kasitau dulu kan...idakla tertunggu2...
ReplyDeleteingat kita ni xde keje lain dok tunggu dia je ke...
eh...ai pulak yg emo cik
betul...betull....rasa nak tebakor je kan....! hehe..
ReplyDeleteacik..tak patot..tak patot itu orang..mau tak tebako..dibiarkan jadi tunggul menunggu..
ReplyDeletesifat marah ada pada semua orang.. cuma degree je berbeza.. hehe
ReplyDeleteJanji ngan Allah org leh lupa achik ni kan pulak ngan manusia.. sabau ajelah
ReplyDeletekak erna, mmg tak patut...moralnya, jgn buek centu lagi kek sesapo..
ReplyDeletezino, betul. kekdg menda yg kita marah, org lain tak marah, yg org lain marah, kita tak marah gak...suhu kemarahan tu pun belain.
sya, betul3x...errr..acik sendiripun salu gak lalai sampai lupa janji dengan Allah...astaghfirullah...moga Allah ampuni.
Sib baik saya menepati janji untuk tidor kat umah akak...
ReplyDeleteEh... itu janji ke nak minta tumpang ?
Hehehe...
heheh...tu lain...apa2pun misalnya kalu tk jadi, elok bagitau...maka tuan rumah tk tetunggu2...
ReplyDeleteooh.. saya mmng peramahmarah.
ReplyDelete*marathon baca blog acik.. tu yg baru tinggal komen.. isk.. mahapkan saya penunggu gua..*
misti tgh busan tu kan..acik klu time cam bengang tk tau nk buat apa, baru le blog walking..hehe...tpi kekdg kena perli... bedebuk jatuh...sbb masuk blog org tk bagi salam....heheh.
ReplyDeletemana ada buhsan.
ReplyDeletesaya kalau nak komen mesti baca bersungguh-sungguh.
tak reti hanya baca tajuk terus komen.
hahaha!
tp kan acik, sbb tu la kalau saya blogwalking kat blog org yg tak pernah bertegur sapa, saya takut nak komen. takot diorang tak suka. iskk..
dah betawon, bru tebaca ni wos..haha.. acik skrg cam dah menumpul je nk nulis...huhu
ReplyDelete