Thursday, January 21, 2010

Hidup sentiasa diuji

Acik asik terkenang pada seseorang yg jauh tapi dekat dengan acik...yang sentiasa diuji hidupnya. Selama ini, acik ingat, acik la orang yang berat ujian sepanjang hidup, namun setelah mendengar kisah2nya, acik insaf.... bahawa seberat2 ujian yang kita hadapi, ada orang lain lagi yang lebih berat penanggungan beban hidupnya.

Kesimpulan yang blh dibuat adalah, bersabarlah dengan ujian yang menimpa kita... kerana ujian itu hanyalah sekadar ujian. Yang akan berlalu pergi dan silih berganti dengan nikmat yang tidak pernah jemu dianugerahkan Allah. Dalam ujian, ada nikmat sebenarnya.

Yang penting, kita sentiasa memikirkan..sentiasa renungkan...sentiasa bersyukur dengan setiap nikmat walau sekecil mana sekalipun, yang Allah kurniakan kepada kita. Tenanglah dalam menghadapi ujian. Ketenangan itu akan meringankan permasalahan. Kekalutan, kesedihan, keluhan, itu smua tidak akan membantu menyelesaikan masalah.

Setiap manusia ada bahagiannya masing2 dalam hidupnya. ada yang kita lihat Allah uji dengan begitu berat sekali.... yang tidak mampu kita tanggung klu ujian itu menimpa kita. Tapi kita kekdang tidak sedar bahawa ada manusia lain yang rasa ujian yang menimpa kita amat berat pada mereka. Sebenarnya Allah maha Adil ..maha mengetahui kemampuan setiap hambaNya. Ujian yang menimpa kita itu adalah yang mampu kita lalui.

Percaya lah... Allah juga telah mengatur perjalanan hidup kita dengan begitu cantik sekali. Hanya kita yang tidak menyedarinya...kerana kita leka merungut, mengeluh, menyesali ujian kesusahan yang telah ditimpakan kepada kita. Padahal, kita tidak mengetahui bahawa mungkin ujian itu untuk menghapus dosa kita...mungkin kerana Tuhan mahu memberikan yang lebih baik untuk kita... mungkin ..mungkin....mungkin... carilah hikmah di setiap ujian yang telah menimpa kita seblum ini, ketika ini mahupun yg selepas ini.

Habis tidakpun, ujian2 itu akan memberikan kita pengalaman yg amat berharga, menjadikan kita seorang yang matang...seorang yang kuat iman, seorang yang tabah. Bersyukurlah sentiasa...kerana dengan bersyukur, kita akan tabah melalui setiap ujian hidup ini. Sekian. Moga semua mereka yang menderita diuji, akan mendapat Rahmat dan limpah kurnia dari Allah.

13 comments:

Cik Pah said...

sy sentiasa bersyukur keatas apa yg saya ada sknag..alhamdulilah.. perjalanan hidup saya dari dulu sampai skang mmg cukup mudah.. harap begitulah selamanya..

MY HEART said...

acik wendu sama acik...

eh! tade kena mengena ngan entry hehehe

Erna said...

betul kata acik..akak pun camtu..bila tau kawan kita diuji..rasa sedih sangat..tapi akak bagi semangat..semuanya akan berlalu...

kakpah said...

cik, anak kakpah Man ditimpa ujian gak. Dah seminggu dia terpaksa menghadapi ujian. Kesian kakpah. Tak tido malam mengenangkan ujian yang perlu dihadapi.
.
.
.
Tapi esok dah habis dah. Dia kata harini last paper, wakakaka......

acik, arini kakpah nak merempit balik pilah. Potai!!! cendol!!!! here i come...

Kopi Suam said...

alhamdulillah setuju 250% dengan achik...

lupekanje said...

cik pah,
Alhamdulillah...moga ianya berterusan.


eryn,
Kalau wendu, mehla deting bebiler.....kita kan dokek yo nih..hehe..


erna,
itu le kak...kekdg rsa kesal sbb tk mampu nk bantu diorg, melainkan dgn kata2 dan doa je...msa2 camtu, kita akan lupa masalah kita sendiri.



kak Pah,

Bosa sungguh ujian dak Man tu kak yo...moga dia tabah dan bejaya cemerlang..hehe..
...kim potai joruk....hehe..
tk de la...acik gurau yo..
acik ingat nk gi pilah ari ahad..antar zirah...tpi udah mok ngah dia nak anto...kensel la..




KS,
kannnnnnzz...kalu lah manusia ni tk ditimpa ujian....tk best gak idup kan..sbb tadek cabaran..

sya said...

Begitulah achik kekadang kita rasa kita teruk.. org lain lagik teruk.. asalkan kita sedar dan sentiasa bersyukur kita di landasan yg betul

lupekanje said...

betul...
sya tawu tak...bila kita ikhlas bersyukur, jiwa kita akan rasa ketenangan...tk ada keluhkesah..
bukan sekadar ucapkan 'aku bersyukur' je....kan...moga kita dikurniakan ketenangan selalu.

pB said...

kita teruk
orang lain lagi teruk ...

lupekanje said...

pB,
betui tu ..

Anonymous said...

The information here is great. I will invite my friends here.

Thanks

zino said...

setiap hari ujian akan datang menerpa... tabah dan sabar..dan redha..

lupekanje said...

anonymous,
thank you.


zino,
Tq. sabar nih....tah bila PC ni nk elok..huhu..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-