Saturday, January 2, 2010

Mari belajar menyelamat

Bukan...bukan acik nak ajarpun... tapi acik nak belajar. Ada sesaper di luar sana yang boleh ajar acik?? Kisah kali ni berlaku kemarin. Lokasi kejadian adalah di rumah acik sendiri. Hari cuti...sempena sambutan tahun baru 2010... Nurzayani balik bercuti di rumah. Membawa bersama roomate dia, si Nurzayani Kasim. Beliau agak kurang sihat sewaktu sampai di rumah acik. Cirit birit katanya. Anak acik bawak dia ke Klinik UPM untuk dpatkan rawatan dan ubat-ubatan. Kemudian kami ke carrefour Alamanda untuk membeli barang2 dapur. Sewaktu di C4 itu, Si Zayani Kasim udah mula tk larat. Lemah nampaknya. Lalu acik selesaikan segera pembelian dan pembayaran barangan yang acik beli. Lalu kami segera pulang ke rumah. Beristirehat sebaiknya. Selepas Isyak, acik yang sedang ngadap PC, dikejutkan dengan suara lemahnya memanggil... Ummiiiiiiii.....!!! Lalu acik berpaling ke muka pintu, dan terlihat sekujur tubuhnya yang kecil itu, tergolek jatuh... adeiiiiihhhhhh...!! Acik segera bangun dan cuba membangunkan beliau yang sudah tak sedar itu....sambil memanggil anak acik datang tolong sama... mengangkat dan meletakkannya ke atas katil. Rasanya, cara acik angkat tu tak betul...mesti sakit tangan dia...huhu.. Aderke buat cam angkat mayat... entahla...kecil2 dia pun, berat jugak...tak larat acik angkat. Si zayani anak acik yang tegap tupun tak larat angkat dia...dia keraskan badan agaknya...sebab tu kami angkat cam angkat mayat je. Sorang pegang dua tangan dia, sorang pegang 2 kaki dia...huhu... komfem salah cara tu kan??? Lepas berjaya letak dia atas katil, dia dah sedar sikit... kata dia rasa loya dan nak muntah... acik segera jerit kat Nurzayani suruh ambil..err...entah...sebab tak sempat pikir, dia udah muntah menyembur. Nurzayani bawakan tuala dan tisu dapur... dia pun udah panik.. Acik suh dia ambil besen untuk tadah muntah yg dah pun melambak atas katil dan penuh kat muka zayani tadi.. tpi dia datang bawakan baldi... ahh..ok jugak...boleh gak dia berpaut kat baldi tu dan muntah sepuas2 hatinya... sampai lembik badan. Acik suh Nurzayani ambil tuala dan basahkan, sebab acik nak lapkan muka dia.. baju suar semua udah penuh muntah.. acik udah tatau nak buat apa lagik.. semua nampak cam kelam kabut. Bila udah boleh pikir sikit, acik carik balm...minyak angin tadek..sbb acik sekeluarga tk geti nak guna minyak angin. Pehtu acik sapukan kat belakang dia. Bila tengok dia udah lega sikit...acik suh Nur zayani ambilkan suar dan baju, suh dia ganti baju. Sementara tu acik ber YM dan ber sms dgn kenkawan yang teringat...nak tanya nak buat apa... kat YM, acik nmpak tipahvogue...acik tanya, tipah kata taktaw..tipah just suh bawak gi klinik. Kat sms, acik mesej chaiyok...dia pun kata tataw nk wat camne...tpi elok sapukan minyak angin kat idun dia.. pehtu suh bawak gi kinik. Acik tipon sepupu acik kt semban, pun tataw nk wat camne...cuma dia kata, sapu minyak panas kat kaki...ramai pekerja Indon kat kilang tempat dia kije yg salu fitam camnih, kata dia. Acik takut tader klinik bukak je.. tpi akhirnya bila dia udah boleh bangun, acik bawak jugak gi klinik. Takut lak melarat nanti sakitnya. Hujan mula turun dengan lebatnya waktu kami kuar dari rumah.

Acik cuba gi klinik di UPM jugak. Tutup..tpi di bahagian kecemasan dibuka...Alhamdulillah, dia diperiksa oleh doktor yg dipanggil olh pembantu di klinik tu. Doktor hantar dia ke hospital Serdang yang berhampiran. Untuk di berikan drip...masuk air sebotol... lebih 2 jam acik ngan anak acik nunggu di luar.... sejuk...ujan tk brenti lak tuh..huh...sempat la tidur dlm keter. ..heheh.. Chaiyok kata, 1hb Januari, mang hari acik jaga orang sakit...sebab tahun lepas, 1hb Januari gak, acik temankan dia gi cari klinik yang bukak (Cuti tawon baru..payah la nak carik yg bukak..) sebab sakit gigi...last2 gi satu klinik di mana sebatang giginya telah dicabut menyebabkan beliau demam seminggu. Acik citer pengalaman ni sebab acik nak ingatkan diri acik dan smua org. yg baca ni... belajar la cara nak membantu orang yang dalam kecemasan. Jangan panik cam acik...pehtu belasah je nak buat apa...huhu.. ada tak sesaper yang tawu cara betul untuk hadapi situasi orang yang tetiba pensan..atau yang muntah2 atau cirit birit...?? tulun ajarkan acik..! Pasni, acik nak masukkan dalam senarai kursus yang acik perlukan... Kursus Pertolongan Cemas. ataupun, acik nak masuk Pasukan sukarelawan...atau polis simpanan...polis bantuan ke aper tah namanya..mesti akan diajar macam2... so, acik tkkan panik lagik nanti untuk hadapi suasana yang tk dijangka. Ada baca cerita acik tentang saat2 kritikal atau kecemasan yang acik alami dulu??? di sini....menambah kuatkan keinginan acik belajar ilmu menyelamat lagi. Mana tawu, nanti tepaksa sambut orang besalin ke... teserempak dengan kemalangan jalanraya ke atau kena patuk ulau ke...iskk...banyak yang tak tau... masa sekolah dulu masuk bulan sabit merah, blajar buah anduh je...balut tangan yang patah atau luka tu je...tak cukup ilmu tuh lagi... Sekian...berita hari ini.

5 comments:

Kak Nora said...

Akak jadi orang pertama lagi,acik. Kalau cirit birit, minumlah 100 plus, sapu perut dengan cream pati halia atau Yu Yee Oil cap limau.Ambil pil 'charcoal' bulat hitam (tapi bukan arang ye). Kalau berpanjangan, jumpa doktor.

Erna said...

acik...akak pun akan jadi cam acik..panik..

lupekanje said...

kak nora,
kiranya 100plus ni bagus ekkk utk banyak penyakit...itu ari diorg kata kalu kener H1n1 tu elok minum air ni..pil charcoal tu camner ropernya? tk pnah dgr pun...
thank u kak atas tips nih...


erna,
haha....kalut je lebih nanti kan kak...
panik mang tk leh nk seleseikan masealah..

merentas horizon said...

sile lah mkn pil chek-it-teck-aun bleh didapati di kedai ubat berhampiran..

saya memang standby je ubat ni dlm beg bila dlm perjalanan..

ye la kdg2 bila salah mkn, mudah jadi diarrhea..

lupekanje said...

merentas horizon,
aha..pil tu acik tk simpan. tapi mang makan, klu acik cirit birit. Satu lagi, bacuh teh o pekat2 kann..blh juga membantu..tq

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-