Sama ada kak Pah menyamar jadik bibik....atau mengatakan kak pah sudah ada barang tersebut....atau lain2 tektik dan teknik. Sekiranya anda tidak suka untuk makan sesuatu makanan yang dihidangkan, dan dalam pada masa yang sama, perlu menjaga hati pihak yang menghidangkan makanan..apa alasan anda? Macam-macam tektik boleh difikirkan, kalau anda kreatif. Yer...kita kena kreatif dalam hidup ini. Kita tak boleh lurus bendul aja....tk boleh memikirkan cara-cara untuk survive dalam hidup ini. Jangan mengharapkan orang lain untuk survive dalam dunia ini.
Kalau lah tarzan dalam hutan tu tk kreatif, tak reti nak carik makanan dia.tak reti nak gayut kat akar pokok mana..tk reti nak jerit ooOOOooooOOO..tak reti nak jait suar sepender dia... mesti dia takkan popular sehingga ke hari ini... Berbalik pada kisah makanan tadi...bagaimana anda akan menggunakan akal anda untuk tidak makan makanan yang memang seumur hidup anda, anda tidak pernah jamahpun...misalnya, petai....jeruk petai..
Kalau orang membising di sekeliling kita, apakah caranya nak buat diorg diam, atausuruh diorg blah aja dari situ..? Anda boleh fikirkan? Sesungguhnya, anda adalah geniyess.... yaaa..sungguh saya saspek, kalu anda blh memboloskan diri dari keadaan2 sedemikian. Acik pernah buat escapism dalam kerjaya acik. Acik udah bosan duduk kerja kat sekolah... acik tak nampak perkembangan yg pesat kalu selamanya duduk di sekolah itu.
Sedangkan acik ada peluang untuk kerja di tempat lain dari menjdi kerani di sekolah. Selepas beberapa tahun yang indah dan tk indah kerja kat sekolah tersebut, barulah acik mendapat akal yang kreatif....err.. utk mohon kerja di tempat sekarang nih. Kerani gak la..tpi sekurang2nya, lebih luas dunia acik. Alasan acik utk escapism ini dulu, antara lain, sebab acik di pitenah ada hubungan sulit dgn tukang kebun itu sekolah. ..(tolonglah...)
Memang tk penah tepikir pun acik nak berhubungan sulit ngan pokcik tuh... tpi dik sebab ada sorang yang ala2 sakit mental bikin itu cerita, acik mendpt tahu, setelah hampir setahun ianya berlaku, bahawa itu tukang kebun tk dibenarkan masuk bilik tidur oleh isterinya... ye...hampir setahun... dan acik tak tahu apa2pun tentang gossip itu... dik sbb acik buat hal acik sendiri kat opis tuh.
Hmm..hikmahnya cikgu yg mental problem tu buat cerita dongeng ni, terserlah akhirnya... di mana, ianya membantu acik untuk melakukan escapism keluar dari tempat itu...kannz... mekaseh la. Tak de la..senornya secara bertulis, acik kata untuk meningkatkan kerjaya...masa memohon tukar tu. Takkan nak tulis sebab saya di fitnah. Lakukanlah escapism dari jiwa yang kaco..... Sekian. Tak abis lagi tu..tpi sbb udah lewat subuh ni... sok sok la cerita lagi pasal escapism nih. belum klimaks lagi tuh..ahak...
acik..kato jo tak makan..sonang cito..akak pun toringin nak jadi macam acik la..nak tukar tompek kojo pulak..he he..macam la sonang bona kan..
ReplyDeletesekarang saya berada dalam mood escapism dah bosan rasanya berkerja deal dengan manusia dan application...mungkin nak berubah angin 2010 ni.
ReplyDeleteescapism..kekadang bagus cik....cam aku....mulanya sambung bajo..escapism.tp akhirnya realise gak......ada jugak pekdahnya pada aku.....moga acik berjayo ..(tak pernah terserempak la ngan acik ni.. gi pejabat hanto result dua tiga kali dah...ahhahahahahha)
ReplyDeleteERNA,
ReplyDeletepayah kan..nk mintak tukar kijer ni..
kalu tk dibenarkan, kalu tk ada tempat kosong...mmg payah.
KS,
slagi kita idup, slagi tu lah kita tepaksa berhadapan dgn ragam manusia kan..
Cikgooden,
acik rasa, ramai yg mohon coti blajar ni pun sbnr nya mahu melakukan escapism masing2...sama ada nk escape dari sklh...ato jabatan tmpt mrka btugas..ato, nk escape dri jadi cikgu sklh...kaannnzz??? Mcmana acik blh kata centu??? sbb ada yg sblm mohon cuti blajar lagi dah tanya, terikat dgn kontrak braper lama...
Tapi tk smua la...cuma sebahagian...betul tk cikgooden??
cuba baca soklan2 cecikgu kat blog btkpm acik...mahupun dkt pesbuk btkom....? cikgooden tau tk...ada yg smpai tanya kitowang, kursus apa yg baik utk diorg...aderkah?