Saturday, January 9, 2010

Hari Tanpa PC

Ternyata tidak mmbusankan pun. bahkan, acik boleh tk teringatkan pun nak bertenet. Sebab, acik telah mulakn hari dengan mengintai kamar Setor rumah acik, lalu terpandangkan bola yang telah kempes. Sebelum tu acik telah menggantung papan Dart acik di luar balcony rumah ni...dan cuba membosankan diri membaling dart... malangnya asik tersasar je. Lalu sebab itu lah acik gi pulak ke setor tersebut. ada 2 bola...satu bola jaring, satu bola keranjang. Dua2 dah lembik...tader angin. Lalu acik nak isi angin pada bola tersebut. Acik cari nat utk salurkan angin ke bola.. tapi tk berjumpa dengan nat tersebut. tah mana acik letakkan. Udah lupa. Puas acik carik. Lalu acik tercapai pulak pancing ikan acik di setor itu. Ada satu, tinggal dalam kereta..stdby utk gi mancing bila2 masa. Acik jumpa kotak mancing acik...dengan batu ladung, dengan mata kail.... lalu acik keluarkan mata kali tersebut.....yg dah terbelit dan tersimpul, acik ungkaikan semula... susun elok2..pilih matakail mana yg stended saiz yg acik blh bawak gi mancing kat laut atau sungai kelak... Pancing yang di setor, pancing utk ikan kolam... hmm..udah lama tk pegang pancing nih. Lalu acik terai2 .... reelnya ada masalah...lalu acik duduk beselepot...bukak skru satu lepas satu... leka selekanya...memusing2 reel pancing tu, sambil mata jeling2 citer indostan arini. Tah baper kali ulang udah cerita tuh. Si Nurzayani telefon, hairan, sebab acik tk tanya dia pun password lappy dia, yg dia tinggalkan kat rumah seblm berangkat ke ulu Perak subuh tdi. ..acik kata, bio ler dulu... ummi tengah bz dengan pancing ni.... hehe. Sambey2 tu sempat berangan nak beli reel baru utk pancing tuh.... nanti lah...carik yg sedap sikit baling ke laut nanti.... hmmm...bila gaknya. ada dua orang teman yg pakat nak ikut acik mancing.. jadik ke tidak gaknya. Khasnya lepas dengar ada orang kena gigit jerung/buaya kat laut Podeksen.... huhu...misti depa takut nk join....ekekeke.. Apa kata kita pancing ikan jerung? huhu... Cmner klu acik gi mancing kat pulau ni...tetiber sekor boyer merangkak nk tumpang bejemur kat pantai ?...ha....takut gak kan... senornya, tempat acik salu gi mancing tu, dekat dengan kuala sungai Linggi... aha...sungai Linggi yang terkenal dengan udang galahnya tuh...kata orang, klu ada udang galah, adalah jugak buaya dedekat situ..huh.. Acik penah menyusur sg Linggi satu ketika dulu, acik masuk dari laut dengan bot laju...ke muara sungai...menyusuri sungai tu, dan nampak anak buaya bergelimpangan 2 ekor kat tetepi sungai tuh... rasa cam National Geography punyer crew lak masa tu...hehhe.. Ahh..tk kisah la...buaya ke...jerung ke...janji acik idak kaco deme tu. Acik nk gi mancing ikan je.. tapi tah biler tah...hehhee...berangan lagi. Oklah...tdi acik tinggalkan pancing ngan bola tu bersepah tetengah rumah. Memula terai gi reformat PC .... lama gak...bila asik tak bejaya je...lalu acik tinggalkan PC ni, biler dengar sms dari Nur zayani, bagi password lappy dia...terus acik melekat kat kosi depan lappy dia nih...hah.. Tu dia... pasni baru nk gi kemas pancing tu. Simpan balik la bola2 tadi..tk jumpa punat eh nk dipamkan angin... ternyata hariku tidak la bosan sgt tanpa PC kan... Cerita Tambahan: Lupa pulak....cerita selepas subuh... kener catat gak kat sini...hehe Acik bangun sesubuh sebelum masuk waktu solat subuh sebab si Nurzayani tu mintak tulun hantar dia gi Kolej... Perjalanan terakhir dia ke Hulu Perak untuk menamatkan kerja2 Final Yr Project dia di sana. Sementara nunggu dia siap, acik nengok kat akuarium ikan acik.... Alhamdulillah... Ada anak2 guppy yang lahir... maka sibuk lah acik membidankan ikan2 tersebut. Lepas balik dari hantar Nur Zayani itu, acik sambung smula duk ngadap ikan tu, nengok anaknya dikeluarkan seekor demi seekor... sebaik kluar je anaknya, acik tangkap dan asingkan, seblm menyaksikan si ibu dan kuncu2nya mematuk anak2 yg kecil ituh.. Petang ni acik baru ada masa nk kira anak2 ikan tuh...keseluruhannya, ada 37 ekor... wahhh !!! lumayannn kan... ekekekke.. Acik senornya baru beli 5 ekor ikan guppy betina yang sarat buntingnya kat Sri Serdang aritu ...memang saja pilih yg bunting... nk tgk dia banak...dan nak memperbanyakkan rakyat jelata guppy acik... Dari Allah ia datang, kepada Allah ia kembali. Gitu lah... dalam kegembiraan mendpt 37 ekor anak ikan guppy itu, seekor ibu ikan itu telah ditemui mati lemas dalam akuarium tuh. Nak buat mcamnakan...dah ajal dia.. hmmm.. moga anak2 ikan guppy ni akan panjang umur dan akan beranak pinak lagi utk acik. Acik merancang nk gi beli lagik ibu ikan guppy nanti...hehe...tamak kann... Sekian tambahan cerita. Pasni tk tau la bila nk online lagik...tuan pnya lappy udah nk balik...hehe.

10 comments:

Kak Nora said...

Salam Acik,
Bila PC mogok, boleh buat benda-benda lain. Tengoklah nanti bila PC pulih nanti......

zino said...

boleh le bagi anak ikan tu sikit nanti..banyak sangat tu hehe

Shifu67 said...

ada laa yg mengelupor esok ni

kakpah said...

cik, guppy ko budu tu cik. Lopehan dalam kolam ronang kek tompek kito boronang haritu bagus tu cik untuk pembiakan.

Tulah.. moral e, jangan ngadap pc yo. Poi komehkan setor tu ngehngeh..

yAnTI rOsmaN said...

ummi kalau nak g mancing ajak kite eh..bes la plak..lame dh tggl hobi y satu nie..xder kwn nak g.hehehehe..

Erna said...

wah acik..banyak e anak ikan..best e cik..
banyak kojo lain bolih buek cik kan..kalau dah ngadap lappy ni..lambek kojo jadi e..nak buek cemano..akak baru lagi dapek ponyakit ni..

Kopi Suam said...

aktiviti2 lama achik tu memang menarik sungguh...ala-ala hobi saya semuanya suatu ketika dahulu...sekarang ni kenalah kuburkan sementara waktu...

dizz said...

salam cen,

pi mana pc hantaq pebaik ka?
saja dtg melawat cen, apa habaq? mai dr blog prof kamil hehe..

en_me said...

boyer darat tewww.. ihiks

lupekanje said...

adeihh...PC masih tk antar pebaek..
Tunggu gaji arr....
kena tukar HD. Sedang membiasakan diri tanpa ngadap PC....hehehe..
yaa..skrg banyak aktiviti yg dah lama ditinggalkan diintai2 smula..
Contohnya, beri lebih perhatian melayan ikan2 guppy tuh ..hehe

ohh...kak teh jumpa saya kat Prof kamil ye...hehe...saya lompat dri blog kak erna tu tadi....

En_me...kat PD bnyk boyer darat..huhu.

KS - windu dgn aktiviti2 tuh..tpi tader geng..

erna - induk eh bnyk yg dah matipun kak...huhu.. anakpun ada yg dah mati gak...nnt tak tau la baper ekor yg survive.


kak Pah - kang ikan tu skodeng kpah brenang plak...hehe


shifu - stakat ni tk menggelupor lagi.. sabar..sabar..


zino - blh



yanti - betui nk join? hehe... kena kuat jiwa taw...memcm blh jadik.



Kak Nora- ha... tu lah.. sementara rosak ni, buatla apa yg fatot...heheh..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-