Wednesday, February 3, 2010

Cuti2 Malaysia

Entry ini telah mula di tulis pada 1 Februari lepas. Hari ni Cuti Hari Wilayah kat Wilayah.. Acik tk gi memana...sebab udah penat. Semalam, acik udah pegi jenjalan dgn knkawan. Segalanya berlaku begitu pantas sekali. Maksud acik, perancangan utk berjalan tu. Ianya bermula dari si Chaiyook yg kebusanan...tatau nak wat apa msa coti...tatau nk pegi mana. Last2 dia lepak kat umah acik...yg merupakan rumahku, surgaku... asalnya nk pi berenang. Tapi, last minit, saat2 nk pegi tu, ujan mencurah2 dengan lebatnya. Tepaksa lah kami batalkan sahaja. Lalu berkurung di rumah. Sembang punya sembang punya sembang sampai kul sepuluh mlm tu, tesebutlah pasal derian. Sekarangkan musim tgh banyak derian kat Koler Filah... acik kabo kat itu chaiyok... apa kata kita gi Koler filah, carik derian, pehtu kita leh singgah kat Ulu Bendul...fiknik..? boleh jugak.... sok kiter pegi.. err..tpi klu gi PD pun best gakkan.. ha...klu la dpt gi Cameron Highlands ke...lagi best kan.. OK je....jom kita gi Cameron... Bia betul ni kakk... nnt kita ajak lyn skalik.... cantik... esok, sebelum subuh kita begerak..!! Okeh...!! Itulah dia....namanya pelan pukul sepuluh (PPS) yang jarang-jarang berlaku. Dulu pnah sekali jadik centu.... kat entry tahun 2008 ni..

Rancangan asal acik nk pegi OT... tepaksa dibatalkan. Telefon pulak sorang kawan sbb nk bagi kunci opis kat dia. Last2 si Nurul tu pun nak join sama. Begitu lah...leburnya perancangan nk menyiapkan kerja di pejabat hari Ahad itu... Pn. Lyn pun setuju untuk besama2 ikut perancangan mengejut tu. Maka kami berempat, menerobos subuh hari Ahad itu, menuju ke Cameron Highlands yang indah permai. Indah permai? Memang Indah. Tapi sebelum sampai kt tempat indah dan permai tu, kami telah melalui beberapa daerah yang berbau masamm... busuk tk tahan.. Tak salahkan penduduk la...memandangkan hasil utama di sana adalah dari kategori tanam-tanaman.... tk dapat elak lah mereka tepaksa menggunakan baja2 yg bebau memacam yg menusuk ke lubang idung kita. Err...tk de baja yang berbau perfume One drop ekk? heheh

Seperti mana kehidupan kita, di sebalik setiap ujian dan kesusahan, ada nikmatnya... macam kata pepatah, sabar itu pahit, tapi buahnya manis...hmm..gitu lah..untuk mendapatkan jagung yg enak, lemak dan manis, untuk menikmati strawberry yg sedap tu, perlukan baja yang berbau masam tu...huhu..

Kami terokai daerah Cameron Highlands semahu kami. Lepas satu tempat, ke satu tempat. Dengan panduan dari anak tokei Agro Garden Al mashoor dan tokei Hotel Pines n Roses, melalui talian hayat yg kami ada... (Tima kasih Cik Tina)...maka kami cari lah tempat2 yang menarik hati, mata dan duit kami.

Hati berbolak balik, sama ada nak menginap, atau nak balik hari saja... Chaiyok dan lelain knkawan, rasa cam tak puas gi sekejap. Sementara nk buat keputusan tu, hari pun makin petang. Selepas mengisi perut di Brincang, akhir keputusan dibuat....bahawa kami akan balik hari juga.

Begitulah... keputusan yang tk blh dibuat awal, sebagaimana perancangan tk blh juga di pelan awal2...nnt tak jadik je. Kami pulang dalam pukul 5.30 ptg. Tu pun nasib baik Cik Tina tipon, suh balik segera seblum pukul 6 petang. Sebab banyak risiko balik lewat. Dengan jalan yang bengkang bengkok, menurun bukit, kabus yang akan melitupi pemandangan, hujan yang mungkin turun, jalan yang tidak berlampu.... semua tu amat berbahaya. Jadi kami ikut nasihat penduduk asli Cameron itu....err....hehe..

Kedai Teh.....

Dipertengahan jalan, masih sempat menjeling rebung-rebung hutan yang dijual ditepi2 jalan berkabus itu... penjualnya, abang2 orang asli yang tinggal di kawasan hutan itu. Jeling punya jeling, kenkawan acik akhirnya berhenti memborong rebung fulak.. Pn Lyn bagi aku seketui.... Alhamdulillah..blh lah aku gelegakkan dgn santan nnt...bikin Rebung masak lomak...ehehe..

Ngkorang nk tau camner keadaan acik ngan knkawan dlm keter tu masa pjalanan balik? Hmm...pempaham la.. Apabila pasu2 bunga telah berjaya memikat femfuan2 dlm keter ni... apabila sayur2 fresh yang memurah dilonggok2kan depan mereka2 itu... (acik tk temasuk ekk..), apabila jagung2 manis semanis kata dilaung2kan dan apabila bebunga kaktus mencucuk2 kami utk dibawa pulang besama.... maka...kami lah yang digelar mangsa....tesepit dalam kereta. Nak habaq jugak...camner acik telah salah terguda pada sepohon kayu daunnya rimbun...lebat bunganya serta buahnya. .. mati2 acik ingatkan pokok tomato kecit... roper2nya bukan... Ntah apa namanya, Pn Lyn kata, itu pokok cili... betui ka? tpi manis..bukan pedas pun buahnya... takper lah... acikbeli cuma dgn harga RM7 satu pasu sahaja.. akan acik jaga sebaik mungkin, selain dari 3 pasu kecit kaktus itu. Itu lah kenangan dari Cameron..itu semua kenangan Perjalanan ke Cameron Highlands

8 comments:

MiDiAiDa said...

lindunye kat cameron..baru naik awal thn tuh..hmm tp x larat nak naik lg..jalan bengkang bengkok kan..letih..heheh.

kakpah said...

apasal tak jumpo acik pun...

Erna said...

acik..teringin nak poi..last poi anak akak baru duo..sekarang anak no.tigo pun dah umor 14 tahun...

Kak Nora said...

Salam Acik,
Adventurous betul Acik and Co. Ke CH day trip!! Tak jumpa Kap Pah?

iina said...

wah acik.. bestlah poei CH.. takdo boli teh ko acik?? leh buek minum potang2

secangkir madu merah said...

last minute plan memang thrill...kanz..

lupekanje said...

Aida - ala..kereta yg naik..bukan jln kakipun...klu kau pegi, bgitau akak ye..nk kirim..hehe


Kak Pah - akak poie gak ke? same day?? isk3x..awat la tk mengkabo..fatot la kua gambo Cameron kt entry aritu..!


Erna- kak...samo la..acik pun udah lamo tk poie...maso anak sulung umur 8 thn....skrg dah nak 23 thn dah...baper tawon tuh..hehe


Kak Nora - adventure gak kak...ni lah kelebihan owang bujang...nk gi memana, bebila...janji ada uwangnya..ahakks..
Mano la jumpa kak Pah...tpi nmpak cam ado sorang tu angkut guni jagung... raso eh cam kak pah yo rupo dia...hahah..


iina - ado gak beli teh tu sikit...nk kasi kat omak kt kampung....diorg lain, beli teh utk opis...teh tarik..fuhh...enakkk ...!


SMM - aha..betui tuh...mang last minit plan yg adventure lagik...tpi sbb last minit gak, banyak la pkara yg tercicir..hehe

MiDiAiDa said...

salam..jom singgah http://midiaidabiz2u.blogspot.com..tq..;D

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-