Tuesday, August 24, 2010

Mari baca Al Quran

 Sekarang dah mudah sungguh nak baca Quran. Kat internet ni terutamanya.
Acik sebelum ni rajin gi tengok kat  Quran Explorer ni.

Pastu cikgu Rozi kat Colorado bagi pulak link untuk Quran online kat sini.  Bagus betul. Sama macam kita mengadap naskhah Al Quran bebetul.

Macamanapun, acik lebih suka guna di Quran Explorer. Untuk memperbetulkan bacaan yang kelabu asap kekadang tu.  Iman tahap rendah cam acik ni, bukan rajin pun nak baca Quran.  Maka selalulah berlaku bacaan yang tersangkut, tak tahu camne nak sebut. Bila jadi camni, kalu dah ngadap komputer ni, acik rujuk la kat qari2 yg disediakan untuk kita dalam Quran Explorer ni.  Dan yang paling acik suka, bacaan Al Mishari. Terang jelas dan nyata. Serta mendayu2...nak tahu maksudpun senang...hujung jari je kan.

Kita ni sebenarnya memang kena selalu baca Quran. Kalau jarang2 atau tak penah baca, lepas belajar ngaji masa kekecik dulu, memanglah payah nak baca balik.  Merangkak... tak kira lah berapa kali khatam masa kekecik dulupun, namun klu tak amal baca, nescaya merangkak biawak la membacanya.  Tajwid toksah cerita lah.

Tajwid besepah sempang siur.  Berhenti ikut mana suka je.  Kalu diibaratkan trafik lait la...lampu merahpun kita langgar kat tempat yang sepatutnya kita berhenti.  Pastu, kalu kat tempat yang patut kita jalan, kita gi parking pulak.... hmmm... kalu kita paham maksudnya....mesti kita nyesal tak bajar bahasa arab bebetul. Sebab kalau silap bacaan kita, bacaan tu pun dah berubah terjemahannya... berubah maksud.  Contohnya, Qaf jadik Kaf, dah berubah makna ayat.  Tu baru tentang makhraj atau sebutan...belum lagi pasal lelain.

Dari itu, mari kita memperbetulkan bacaan Quran kita hari ke hari.  Jadikan Al Quran teman di kala sunyi, penenang di kala jiwa kaco, panduan dalam menjalani kehidupan.

Sekian.

2 comments:

kak Erna said...

acik..akak tak pandai lah..nak bukak macam acik buek tu..akak boljar ngaji cari ustaz yo..masuk yo umur 40 tahun ari tu..akak belajar balik..sampai la ni.dah 11 tahun...tu pun..tak betul lagi..

lupekanje said...

belajar tk ponah abih kak...belajarlah kito sampai ke mati... pun tkkan abih ilmu kat dunio ni kita pelajari.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-