kenapa time raya je orang kita buat biskut raya..?? Masa2 puasa camni lah sibuk mencari resepi memacam biskut. Kalu tk raya, tak pandangpun resepi biskut tuh.
Cubalah klu tk raya pun, kita terus buat biskut. Cuba memacam resepi biskut. Pastu bawak gi opis ke...
Atau..orang kat opis akan pelik nanti....mesti diorg kata..
"eh... nak raya ke...buat biskut nih??" hmmm...biskut dan raya....dah sinonim untuk orang melayu kita.
Skrg ramai yang amalkan 'tunjuk' biskut/kuih raya. Sanggup perabih beratus untuk beli biskut raya.
Klu mcam almond london tu satu bekas udah 2-30 hengget... klu 4
bekas... (satu untuk mentua, satu untuk mak kat kampung, satu untuk anak
bawak balik asrama, satu untuk kat rumah sendiri) dah baper hengget
tuh...
baru satu jenis...belum jenis lelain lagi tuh..
Kalau biskut2 tu habis dimakan, tak per gak. Yg malangnya,
sampai ke raya tahun depan pun, tak abih gak lagi..bebetul membazir..
..ada yg jadik centu kan??? *errr..cam pengalaman je kan..
Selalunya, acik beli gak biskut raya ni time esok dah nak raya. Balik kampung, nyinggah kat Ampangan Seremban tuh, pilih la bisekut yg paling murah2 je...al maklum, bajet utk setiap kali raya, tk banyak mana.
Dan, tawon ni acik nak tingkatkan penjimatan acik...takmo dah membazir. Acik udah order kepek ubi je utk raya nih. Sila lah dtg ke rumah.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna
Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya. Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...
-
Dalam kegilaan sesetengah masyarakat IT di Facebook, mengambil bahagian dalam kuiz demi kuiz....(I'm not one of them...) acik terseremp...
-
Hmm...teringin bergosip harini... boleykan..boleyy?...boley laa... Acik tengok paper hari ni.. tentang sorang bekas menteri besar kawin d...
-
Sempena Tahun Baru Cina, memasing ambil peluang balik kampung temasuk acik. Sementelahan anak pun balik bercuti, kecuali Yanie, yg bercuti ...



ko datang umah kakpah, makan mihun goreng yo. lai konyang hehe..
ReplyDeletekakpah pun tak boli barang sobalang pun taun ni. dah buek azam. tapi dah ado ompek jonih kue rayo ke dapo tu. duo imah bawak balik. duo lai student atuk bagi. haha.. rojoki.. nak tolak camano kan?
acik..alhamdulillah..dan nasib baik..kek rumah akak ni tak ponah membazir..kuih raya ni..tiap tahun rayo lom abih biskut dah licin dulu..
ReplyDeleteAcik nak balik tu..datang la rayo mah akak yo
kak pah, mihun goreng pun sodap kak....nnt klu acik dtg, kak pah goreng kaw2 punya mihun yoo..
ReplyDeletekak erna, Alhamdulillah.. kok centu, tk po kak...bebanyak pun tader hal la kan...
tgkla..kok sosek kat ttj tuh, acik singgah la....lamo gak tk poie umah gubosar sklh acik kojo dulu kat sanun.
Nek Chah, nnt saya serbu umah akak tau sbb nk minta ang pau raya in advance...Hehehehe
ReplyDeleteada angpau in advance ekk..? err..
ReplyDeleteadalah Nek Chah...
ReplyDeleteYang lakunya kerepek-kerepek. Selamat Hari Raya Acik n anak-anak. Jangan bersedih di hari raya ye.
ReplyDelete