Tuesday, August 31, 2010

Biskut raya

kenapa time raya je orang kita buat biskut raya..?? Masa2 puasa camni lah sibuk mencari resepi memacam biskut.  Kalu tk raya, tak pandangpun resepi biskut tuh.



Cubalah klu tk raya pun, kita terus buat biskut. Cuba memacam resepi biskut.  Pastu bawak gi opis ke...
Atau..orang kat opis akan pelik nanti....mesti diorg kata..

"eh... nak raya ke...buat biskut nih??"   hmmm...biskut dan raya....dah sinonim untuk orang melayu kita.



Skrg ramai yang amalkan 'tunjuk' biskut/kuih raya.  Sanggup perabih beratus untuk beli biskut raya.


Klu mcam almond london tu satu bekas udah 2-30 hengget... klu 4 bekas... (satu untuk mentua, satu untuk mak kat kampung, satu untuk anak bawak balik asrama, satu untuk kat rumah sendiri) dah baper hengget tuh...
baru satu jenis...belum jenis lelain lagi tuh..


Kalau biskut2 tu habis dimakan, tak per gak.  Yg malangnya, sampai ke raya tahun depan pun, tak abih gak lagi..bebetul membazir.. ..ada yg jadik centu kan???  *errr..cam pengalaman je kan..

Selalunya, acik beli gak biskut raya ni time esok dah nak raya.  Balik kampung, nyinggah kat Ampangan Seremban tuh, pilih la bisekut yg paling murah2 je...al maklum, bajet utk setiap kali raya, tk banyak mana.

Dan, tawon ni acik nak tingkatkan penjimatan acik...takmo dah membazir.  Acik udah order kepek ubi je utk raya nih.  Sila lah dtg ke rumah.











7 comments:

kakpah said...

ko datang umah kakpah, makan mihun goreng yo. lai konyang hehe..
kakpah pun tak boli barang sobalang pun taun ni. dah buek azam. tapi dah ado ompek jonih kue rayo ke dapo tu. duo imah bawak balik. duo lai student atuk bagi. haha.. rojoki.. nak tolak camano kan?

kak Erna said...

acik..alhamdulillah..dan nasib baik..kek rumah akak ni tak ponah membazir..kuih raya ni..tiap tahun rayo lom abih biskut dah licin dulu..
Acik nak balik tu..datang la rayo mah akak yo

lupekanje said...

kak pah, mihun goreng pun sodap kak....nnt klu acik dtg, kak pah goreng kaw2 punya mihun yoo..

kak erna, Alhamdulillah.. kok centu, tk po kak...bebanyak pun tader hal la kan...
tgkla..kok sosek kat ttj tuh, acik singgah la....lamo gak tk poie umah gubosar sklh acik kojo dulu kat sanun.

Husna said...

Nek Chah, nnt saya serbu umah akak tau sbb nk minta ang pau raya in advance...Hehehehe

lupekanje said...

ada angpau in advance ekk..? err..

Husna said...

adalah Nek Chah...

Kak Nora said...

Yang lakunya kerepek-kerepek. Selamat Hari Raya Acik n anak-anak. Jangan bersedih di hari raya ye.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-