Thursday, August 19, 2010

puasa


Salam Ramadhan..kita masih menjalani ibadah puasa. Hampir semua aktiviti riadah dibekukan dalam bulan yang mulia ini agar kita dapat menumpukan pada ibadah puasa serta amalan2 yang dituntut dan disunatkan kita melakukan.  Termasuklah aktiviti memblog dan memFB acik nih.. :)

Err..betul ke kita sibuk beramal...atau kita sibuk bershopping? Sibuk membuat kuih? Sibuk membuat langsir? atau sibuk menyediakan hidangan berbuka puasa yang pelbagai rupa dan rasa? Atau kita letih sangat berpuasa hingga tergolek di atas pembaringan setiap kali pulang dari kerja dan tergolek juga di pembaringan setiap kali lepas berbuka puasa dik kekenyangan yang melampau?

Seperti ini....

Atau seperti ini....

Teringat pula tentang seorang wanita yang buat pameran ular baru-baru ni...beliau semestinya seorang peminat ular yang telampau. Mengikut penerangan yang diambil dari wikipedia,
peminat ular dikenali sebagai ofiofilia, takut akan ular dikenali sebagai "ofidiofobia" (bahasa Inggeris: snakephobia). Pakar ular dikenali sebagai ahli ofiofilia. Rasanya perempuan tu dalam kategori  ofidiofobia atau ofiofilia.
Eh..tetiber je masuk tajuk ular kan...tak kisah la...janji blog ni di update.

Nak cerita juga, acik dapat baju raya free lagi.  Alhamdulillah. Kali ni dari department lama acik. Telah menjadi tradisi, mereka akan menyumbangkan cenderahati pada staff-staff yang akan keluar bertukar mahupun naik pangkat.  Terima kasih pejabat lamaku..acik suker..!!. maka akan bertambah lagilah koleksi baju di lemariku...


Hmmm...saper tukang jait kat sini angkat tangan..! meh tulun jaitkan baju acik nih... hehhe
Pastinya dalam masa2 kritikal begini, tidak ada tukang jahit yang akan menerima lagi tempahan baju.  Ok..acik simpan untuk dipakai selepas raya lah nampaknya.

Nak story lagi..
Subuh sabtu hari tu, kami sekeluarga bangun untuk makan sahor.  Dah lah terlewat..tinggal lagi setengah jam nak imsak.  Pulas kepala paip, tidak ada setitik air pun yang keluar.  Emak acik pun ada sekali kat rumah masa tu. Perancangannya, nak menghantar beliau pulang semula ke kampung pagi sabtu itu.

Oleh kerana tidak ada air, hatta untuk membasuh muka...apalagilah untuk membuang air.... maka kami percepatkan perancangan kami untuk pulang ke kampung subuh itu juga.

Air takungan?  Dulu acik ada takung/simpan air dalam tong kecil dan botol2 yang ada.  Tapi sebabkan tak pernahpun tak ada air sejak duk kat kuarters ni, maka acik buangkan je air2 tu... moral of the story, lu pikirlah sendiri.. biar tader letrik, jangan tader air.. tapi kalu boley, jgnla tak ada dedua..

Maka balikla kami anak branak berbondong2 ke kampung...err..tk terus ke kampungpun, singgah di Seremban, rumah emak saudara acik, tumpang mandi dan buang air kecik besar segala yg patut..
Pehtu, bawak mak acik gi sopping... beli barang2 dapur.

Dah hampir tengahari, baru lah sampai ke kampung.  Lagi haru... masuk je dalam rumah, hidung terbaukan sesuatu yang kurang enak.  Sewaktu acik membuka peti ais untuk menyimpan ayam dan ikan yang dibeli, maka tahulah dari mana punca bau itu datang. Dari 2 buah peti ais di dapur itulah!!! Waktu kami tiba di rumah, sebenarnya anak acik si Shahmah dah sampai dulu. Dia memandu kereta acik untuk di servis, selesai servis, terus balik ke rumah neneknya. Katanya, ketika dia masuk rumah yang telah ditinggalkan selama  lebih seminggu tu, letrik tak ada, lalu dia check main switch dan dapati suis utama telah tertutup.  Pasti berlaku hujan lebat dan kilat petir yang menyebabkan suis letrik otomatik ter 'off'.

Moral of the story lagi, lenkali kalu nak bepergian jauh, jgn simpan barang2 terutama makanan basah atau ikan, ayam daging sayur mayur dalam peti ais.  Macam-macam boleh jadi sepanjang tempoh kita tiada itu.  Syukurlah, sebab mak acik memang dah agih-agihkan kebanyakan ikan dan udang serta sayur pada acik waktu dia datang minggu sebelum tu.  Cuma ada sikit2 yang tinggal tu...tu yang membusuk menusuk ke hidung.  Makan masa jugakla nak hilangkan baunya.
Ok...itu kisah tak ada letrik pulak. Sebab tu acik kata, kalu boleh, janganlah tak ada dedua tu...air dan letrik, keperluan utama...
Sekian.





4 comments:

kak Erna said...

salam acik..tak de..air..duduk tingkat kayangan ..memang kena segera balik cik..akak dulu tingkat satu..boleh lagi ngangkut air..
cerita tak de letrik ni..pejabat akak hari ni..kejap ada..kejap tak de..macam biskut chipsmore pulak..

lupekanje said...

klu tader letrik kak...balik umah je..hehe...opis, wajib ada letrik.. tak de air tak per...

kakpah said...

cik, takdo air poi lah kek kolam ronang tu mandi haha..

lupekanje said...

ondak gak..tpi kolam tutup lagi sesubuh tuh. Klu tk, ndak gak bawak omak poie mandi samo...kehkehkeh..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-