Tak banyak yang hendak diperkatakan kali ini. Hanya satu persoalan, seperti tajuk tertera.... CERITA HANTU.
Apsal banyak sangat cerita hantu sejak akhir-akhir ini terutama tika menyambut raya ni.????
Memang sekarang musim penerbit-penerbit filem, buat cerita hantu? Musim hantu-hantu banyak sangat berkeliaran sekarang ni? Tahu lah, lepas ramadhan, syaitan dan iblis terlepas dari belenggu. Maka semua hantu-hantu tu dah masuk dalam pilem kannn...
Dulu smua cerita berunsur hantu ni di tapis, tapi sekarang tapis tu semua dah koyak agaknya.
Jadi, bolehlah orang-orang kita menakutkan anak-anak tentang hantu...
"MASUK TIDUR...!!!! KANG ANTU CEKIK !!! "
"BERENTI MAIN...NANTI HANTU KEJAR !!!"
Dan banyak lagi ayat-ayat yang boleh menakutkan anak-anak kita. Dah jadi budaya semula, atau budaya diteruskan, untuk menakutkan anak-anak dengan perkataan hantu.
Cuba tukar ayat-ayat tu gini,
"MASUK TIDUR... NANTI TELAJAK SOLAT SUBUH, ALLAH MURKA... ALLAH BAGI HADIAH API NERAKA NANTI !!"
"BERENTI MAIN.... NANTI LEKA, LUPA NK SOLAT, LUPAKAN ALLAH, JADI PENGIKUT IBLIS, JADI PENGHUNI NERAKA, TAK MERASA SYURGA ALLAH!!!"
Kalau budaya takut antu terus diamalkan, maka terseraplah dalam diri mereka untuk lebih menakuti hantu dari takutkan Allah, mengikut perintah Allah, menjauhi laranganNya. Antaranya sebab selalu sangat disajikan dengan cerita-cerita seram hantu itu di TV dan panggung-panggung wayang.
Ittaqullah...ya aiyuhal muslimin...

slamatm ari rayo acik....
ReplyDeletesobab tu ramai skang orang dh jadi hantu...smpi hantu pun takut ngn orang....
heheh..betul tu mama....
ReplyDeleteselamat hari raya acik..
ReplyDeletebudak2 sekarang dah tak takut antu dah cik..
Yo ko tak takut kak? heheh..
ReplyDeleteSelamat Ari Rayo kak...Mahap zahir Batin.
Aritu lalu yo kek TTJ...tk sompek nyinggah...hehe
jangan main sorok2 potang2 ni. kang kono sorok kek hantu kopek hahaha..
ReplyDeleteselamat harirayo cik. bilo nak ko ghumah.. atau bilo nak ajak kakpah datang umah acik hehe..
Meh lah ke rumah kak...maleh arr nk gi umah akak...heheh..
ReplyDeletetpi memlm la saya ada rumah...ato weekend...ato taim coti2 Mesia yo...
abih kuih, biskut koring den sajikan...jnji dapek jumpo akak.