Tuesday, September 14, 2010

Cerita Hantu

Salam Syawal buat semua...

Tak banyak yang hendak diperkatakan kali ini.  Hanya satu persoalan, seperti tajuk tertera....  CERITA HANTU.

Apsal banyak sangat cerita hantu sejak akhir-akhir ini terutama tika menyambut raya ni.????

Memang sekarang musim penerbit-penerbit filem, buat cerita hantu?  Musim hantu-hantu banyak sangat berkeliaran sekarang ni?  Tahu lah, lepas ramadhan, syaitan dan iblis terlepas dari belenggu.  Maka semua hantu-hantu tu dah masuk dalam pilem kannn...

Dulu smua cerita berunsur hantu ni di tapis, tapi sekarang tapis tu semua dah koyak agaknya.

Jadi, bolehlah orang-orang kita menakutkan anak-anak tentang hantu...

"MASUK TIDUR...!!!! KANG ANTU CEKIK !!! "

"BERENTI MAIN...NANTI HANTU KEJAR !!!"

Dan banyak lagi ayat-ayat yang boleh menakutkan anak-anak kita.  Dah jadi budaya semula, atau budaya diteruskan, untuk menakutkan anak-anak dengan perkataan hantu. 

Cuba tukar ayat-ayat tu gini,

"MASUK TIDUR... NANTI TELAJAK SOLAT SUBUH, ALLAH MURKA... ALLAH BAGI HADIAH API NERAKA NANTI !!"

"BERENTI MAIN.... NANTI LEKA, LUPA NK SOLAT, LUPAKAN ALLAH, JADI PENGIKUT IBLIS, JADI PENGHUNI NERAKA, TAK MERASA SYURGA ALLAH!!!"

Kalau budaya takut antu terus diamalkan, maka terseraplah dalam diri mereka untuk lebih menakuti hantu dari takutkan Allah, mengikut perintah Allah, menjauhi laranganNya. Antaranya sebab selalu sangat disajikan dengan cerita-cerita seram hantu itu di TV dan panggung-panggung wayang.

Ittaqullah...ya aiyuhal muslimin...




6 comments:

mamarempit said...

slamatm ari rayo acik....
sobab tu ramai skang orang dh jadi hantu...smpi hantu pun takut ngn orang....

lupekanje said...

heheh..betul tu mama....

kak erna said...

selamat hari raya acik..
budak2 sekarang dah tak takut antu dah cik..

lupekanje said...

Yo ko tak takut kak? heheh..
Selamat Ari Rayo kak...Mahap zahir Batin.
Aritu lalu yo kek TTJ...tk sompek nyinggah...hehe

kakpah said...

jangan main sorok2 potang2 ni. kang kono sorok kek hantu kopek hahaha..

selamat harirayo cik. bilo nak ko ghumah.. atau bilo nak ajak kakpah datang umah acik hehe..

lupekanje said...

Meh lah ke rumah kak...maleh arr nk gi umah akak...heheh..
tpi memlm la saya ada rumah...ato weekend...ato taim coti2 Mesia yo...

abih kuih, biskut koring den sajikan...jnji dapek jumpo akak.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-