Friday, February 5, 2010

Dalam penghidupan

Diwaktu anda sedang bergembira ingatlah, akan dtang waktu berduka diwaktu anda berdua akan dtang waktu anda tinggal sendiri Kekdang klu dlam lif, ada pasangan somi isteri, berpegangan tangan...bergurau senda...bahkan ada yg berpelukan depan kita...depan acik... Acik pikir...hmm...camner la pompuan ni, klu nnt jadi cam aku.... arini engkau gembira la...dedepan org pepeluk....ntah esok lusa, kau akan rasa cam yg aku rasa, hidup sendiri....dan hanya jadik pemerhati orang lain pulak... *hmm..tk baekkan...doakan org centu.. bukan doa...tpi, itulah hakikatnya. Bahawa setiap yg kita miliki, smuanya bukanpun milik kita. Tetapi, milik Allah belaka. Allah akan bagi bila2 masa, dan Allah juga akan ambil, bila-bila masa juga dalam berbagai keadaan. Mungkin kita yang akan ditinggalkan, dan mungkin juga kita yang akan meninggalkan. Sesungguhnya hidup ni ibarat roda. Kita lakukan, org perhati...kita perhati, orang lakukan...

Bukan kesal dengan takdir diri...bukan dunia rasa sepi.... hanya memerhati dan mempelajari, erti kehidupan ini. Moral of the story: Lu pikirla sendiri.

8 comments:

Erna said...

moral of the story acik ni.. lu piki lah sendiri...
susah yo nak piki ni..tapi yang ponting..akak tahu apo yang acik raso....akak paham apo yang buek acik tulih ni..pecayo lah acik..akak memang paham..

Kak Nora said...

Acik,
Ada dia kisah? Dalam BI "Who care?".
Ini semua adab, adab dalam lift!

kakpah said...

ala.. kalau nak poluk2 wek apo dopan orang. tunggula kek dalam rumah. eee..

lupekanje said...

Erna - Apo yg akak paham? musykil nih..hehhe..
ceniya ha...acik raso kan...camno la nnt, klu pasni, yg pompuan tu tetiber hilang org yg dio sayang tu..klu dia masuk lif lgi pastu...misti dia sodih, tringat, dulu2, dia leh bemanja2 ngan org tu (mcm dia sorang je ado laki..), dopan org lain...tpi skrg...dia sendiri...huhu..


Kak Nora - ha ah....ader saper kisah....tpi senornya org kisah...cuma org bebuat tk kisah..



kak Pah - betul...tu lah dio...
kat dlm rumah, buek la camno pun kan...tk do sapo porati..

Erna said...

ha ha..itu lah yang akak paham..maksud acik tu..kalau nanti orang tu tinggal sorang pulak..mesti sodih..mau2 naik lif tu pun dio tak nak lai..mau naik tanggo dari toringat orang sebolah yang dah tak do..

Mak Su said...

saya peluk2 in private jer... ;)

salam hujung minggu :)

kak ina kl said...

salam Achik..memang langit tak selalu cerah..beringat-ingatlah kan..kan..kan..

zino said...

salam hujung minggu..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-