Friday, November 11, 2011

Taman Syurga Dunia - Keukenhof, Amsterdam








Mula-mula tengok gambar ni saya rasa (eh...sopan sungguh...azam 11.11.11 nih..nak guna bahasa sopan gitu..) macam ini mesti gambar rekaan. Maklumlah, tak penah kluar dari  Gua tempurung di Malaysia ni.

Tau taman bunga kat depan Shangri-la Putrajaya ni je lah..takpun Lake Garden Kuala Lumpur...
Suasana yang indah, damai, sejuk mata memandang, sangat tenang...terasa macam nak bentang tikar dan duduk sambil makan nasik lemak kat tepi sungai ni...sambil minum teh herba panas.  Di sulami dengan keropok ikan terengganu yang rangup dan Super Ring ..  MasyaAllah...heaven..!

Bila saya paparkan gambar ni di Facebook, tak lama, dapat info tentang nama tempat ni.  Terima kasih cikgu Balkees..  Keukenhof , Amsterdam, Holland....  Yes...Holland... Land of....err... macam-macam.
Land Of Gardeners
Land Of Flowers
Land Of Cheese
Land Of Windmills
Land Of Bicycles
Land Of Water
Land Of Tulips
Ada lagi?  Land Of Clogs....  kasut kayu...

Sedikit info tentang taman syurgawi di dunia ni..

Keukenhof adalah taman bunga terbesar di dunia, di mana dapat dilihat sekitar 7 juta bunga yang ditanam oleh tangan. Semua mereka memperluas total area 8 hektar. Hal ini terletak dekat kota Lisse, antara Amsterdam dan Den Haag, di Belanda dan setiap tahun menarik hampir 900 000 pelancong dari seluruh dunia.(http://id.thecircumference.org/keukenhof-netherlands)

Maklumat lebih detail sila baca sendiri di laman web rasmi taman bunga ini.

Masukkan dalam senarai teratas antara  tempat yang ingin saya lawati.... kena kumpul duit jual sokabar lama ni.... errr...err..

Kalau dapat pergi tempat macam ni, jangan lupa bertasbih..bertahmid dan bertahlil banyak2...  maha suci Allah.... Subhanallah.. atas keizinan dan kekuasaanNya menumbuhkan tumbuhan yang menghias mukabumi dengan indahnya ini... Alhamdulillah..

7 comments:

secangkir madu merah said...

banyaknya bunga pasti banyak juga kumbang2 yg berterbangan hampir dgn tempat itu huhuhu

lupekanje said...

kumbang tk pe lagi, jgn penyengat...huhu..

wos said...

subhanallah cantiknyaaa...

bila la nak dapat jejak kaki ke sana kan cik?

ker.. tak akan?

lupekanje said...

mungkin dapat ..insyaAllah. nothing is impossible wos...hehe..

Juju said...

I loike.cantik kak.jom gi.

lupekanje said...

jom...kita pegi dlm mimpi dulu. Mana tau, mimpi nnt jadik kenyataan..

ibuhebat said...

woww.. banyaknya bunya... sejukk mata memandang :)

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-