Monday, November 28, 2011

Bicara di Kuburan

Entry seblm ni ada saya sebut, menziarahi kuburnya Datuk dan nenek.. dah lama sebenarnya tidak menziarahi kuburan mereka ini.  Setiap kali raya, asik ziarah kuburnya nenek sebelah emak sahaja.  Itupun sebab emak yang ajak.  Kubur arwah abah, dah lama gak tk pegi.  Kubur somi sendiri pun tk pegi gak dah banyak tawon....errr....  sebab saya berpandangan, tak perlu pegi kat kubur kalu nak berdoa.  Doa je lah dari jauh, sedekah dari kejauhan, akan sampai jua kepada roh mereka itu insyaAllah..


Jadi, semalam, tika sampai ke masjid kampung, saya terpandangkan kubur kedua datuk dan nenek, yang terletak di tepi pagar kawasan kuburan itu sahaja....di tepi jalan menuju ke masjid.  Masjid masih berkunci.  Saya ambil kesempatan itu menapak ke arah kuburan tersebut dan berdiri di luar pagar berhampiran makam mereka berdua.

Setelah mensedekahkan al fatihah, saya bisikkan di situ;
Atok...nenek... ini cucumu...dari anakmu, Hassan @ Jamil yang lebih dahulu meninggalkan kalian dahulu..dalam kemalangan jalanraya yang meragut nyawanya itu.

Ini cucumu, yang tidak habis mengenali kesemua anak-anakmu, dik kerana perceraian kedua ibu dan bapaku sejak usiaku 3-4 tahun gitu. Dan kami terpisah memandangkan aku tinggal bersama ibuku. Kini cucu ini sedang usahakan untuk mengenali mereka dan anak-anak mereka yakni sepupu sepapat ku.

Ramai jua lah anak-anak atok dan nenek itu yang telah mengikut jejak langkah kalian, dipanggil Allah swt pulang ke asalnya...ke alam barzakh.  Tak sempat ku kenali rapatpun mereka dan mereka jua tidak mengenaliku.  Al fatihah buat mereka yang telah pergi buat selamanya.

Yang msih hidup, ada yang uzur, ada yang tk brapa nak sihat, dan ada yang sihat.  Ku doakan kesejahteraan buat mereka semua, walaupun ada yg tk kenalpn kat anak buah nya ni, tk pnah jumpa kot...dan ada yg salu terlupa pun yg aku ini anak buah mereka.  Tak kisahlah.  Doaku tetap mengiringi mereka.  Moga segala kebaikan milik mereka di dunia dan di akherat...aamin.

Itu je lah atok, nenek, yang cucu nak sampaikan...moga Atok dan nenek dalam keadaan tenang dan dijauhkan dari siksaan kubur...dan tergolong dalam golongan orang-orang yang beriman.

5 comments:

Acik Erna said...

AlFatihah..
acik samo lah kito.akak pun raso..yang perlu kita buek setiap hari doakan dan bacokan ayat suci untuk disedekah ke arwah.

lupekanje said...

mekasih kak erna..

-wos- said...

aminnn..

uji6june said...

Amin Ya Rabbal 'Alamin ..

saya pulak tak sempat kenal arwah nenek ngan arwah atok sebelah arwah abah sebab mereka meninggal awal tahun 60'an .. saya tak kuar lagi waktu tu ..


*

lupekanje said...

wos, mekasih..

Uji, sronok kn org yg ada atok nenek ni..manjo eh lobih sikit...hehhe
ontahla..acik pun samo tk brapa nk rapat pun dgn atok nenek ni. Tpi sayang la kat diorg..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-