Saturday, June 18, 2011

Elakkan ke laut

Berita Harian online 18/06/2011

Banyak lagi air radioaktif mungkin tumpah ke laut: TEPCO

2011/06/17

TOKYO: Loji nuklear Fukushima Daiichi akan menumpahkan lebih banyak air radioaktif ke laut dalam seminggu ini melainkan jika jurutera dapat memperbaiki masalah sistem baru bagi membersihkan air yang tercemar.

Tokyo Elektric Power Co (TEPCO) sudah mengepam air bagi menyejukkan tiga reaktor di loji berkenaan selepas gempa bumi dan tsunami pada 11 Mac lalu merosakkan sistem penyejukan.
Namun pengurusan air radioaktif itu menjadi masalah besar apabila loji berkenaan tidak lagi mempunyai ruang untuk menyimpannya. 


Nampaknya acik tepaksa kensel la nk gi mandi laut nanti....pastu kurangkan makan ikan.  Takut tejumpa pulak ikan yang sesat yg terkena radioktif macam yang disebutkan di atas tdi. Bela ikan sendiri la kat dalam baldi...errkk..

7 comments:

Tijah said...

alamak. kono bolo puyu la nampak eh ceni kok nak makan ikan. agak2 dlm baldi maun tak deh tu?

rosdiana said...

tatot! td wos pegi karoke nyanyi asek ke laut je.. Denjeres tak cik?

Acik Erna said...

acik..iyo ko tak boleh makan ikan..
bolo dalam baldi..taun bilo dapek makan cik..he he..
tijah kato nak bolo puyu..tak yo dapek makan..akak takut siang ikan puyu..

lupekanje said...

Tijah de birthday gegurl - bolo lah dlm baledi bosa ok kot...memcam bulih buat ikan puyu tu...den goma gak makan..hehe

Wos - gi karok tk ajak. Klu ke laut, bulih akak tulung benamkan lagik...hahah..mmg ober denjeres tu woss..gamak eh kono pakai life jacket la klu gi karok ngan wos..hahah

kak erna - Bulih yo kak erna..cumo tetakut la, tetibo yo jadik inkredibel hulk ko...jadik catwoman ko...errr.
apolak takut eh nyiang puyu kak..bia dio pensan la dulu..hhahaha...kiro eh, acik pun tak brani gak nyiang taim dio idup tu kak.

rosdiana said...

pakai pelampung kepala itik lagi selamat cikk..

secangkir madu merah said...

bela ikan dlm akuarium jelah..

lupekanje said...

wos - err..muat ke plampung paler itik tu woss?

SMM - Aha...ikan arowana pun ok kan..hehe

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-