Sunday, July 25, 2010

Senang

Saban hari kita tidak menyedari bahawa kita memburu kesenangan diri.  Dalam doa, kita pohon pada Ilahi, agar diberikan kenikmatan dan dijauhkan kesusahan. Seringkali kita terlanjur...dan menjadikan kenikmatan itu pintu untuk terjun ke arah kesusahan dan penderitaan.

Tidak semua yang begitu.  Tapi ada.  Di kala senang..lalai. Tidak bersyukur, tidak menjaga ketakwaan dan keimanan pada Allah yang Maha Memberi, Maha Mencipta. 

Hari-hari, mencari hiburan diri. Hiburan duniawi. Untuk menyenangkan hati, menghibur diri. Tapi tak sedar..hiburan itu ...kesenangan yang kita perolehi itu, adalah kemurkaan Ilahi. Kerana ia melalaikan diri. Kenikmatannya seketika cuma, tpi selamanya kita akan memikul dosa kesalahan dan kealpaan kita itu.

Pabila ditimpa penderitaan, kita mengeluh. Kita nak lari dari kurungan kesusahan itu. Tanpa kita sedari juga, bahawa dalam kepayahan, ada nikmat tersembunyi. Hikmah yang tiada nilai duniawi.  Apabila diuji, kita boleh menguji kesabaran diri. Kita mujahadah, kita lawan, kita rempuh juga mengikut kekuatan diri. Di ketika itulah, kita sering menyebut nama Allah.  Kita ingat kalam Allah ;..Innallahama'as Soobirin...Allah bersama orang2 yang sabar

Masa-masa beginilah kita menghampirkan diri dengan Ilahi. Kita ingat pesan Nabi. Begitulah, indahnya bila kita diuji...bila orang mukmin dan mukminah ditimpakan musibah...bila orang-orang yang mengaku beriman ditimpa masalah.  Mereka akan bersyukur dan terus bersyukur. Kerana selagi mereka dalam diuji, selagi itulah mereka berpeluang menghampirkan diri pada Ilahi.  Mereka lebih rela diuji dengan kesusahan, dari diuji dengan kesenangan duniawi.


Dari itu, tenang dan bersyukurlah tika kamu diuji. Carilah hikmahnya yang telah Allah untukkan buat kalian.
Ingatan untuk diri sendiri.

6 comments:

ashley said...

Betul la kan acik kan..

Kak Nora said...

Thanks Acik..bersabar dan bersyukur dengan ujian. Muhasabah diri.

kak Erna said...

acik..nak cubo bersabar dan muhasabah diri..cuba dan cubo sampai berjaya..

kakpah said...

selamat menyambut ramadhan cik. poso dah abih baya ko bolum...

Mas said...

acik...

mas pun tgh bersabar menghadapi gelombang dalam diri ni...kejap muntah dua kali, kejap empat kali...huhuhu. Acik dulu ada tak cam mas? Huhuhu

lupekanje said...

ashley - itulah dia..

Kak Nora - besama lah kita ke arah itu.

Kak Erna - cai yokk kak.

Kak Pah - Selamat beramal ibadah kak..jgn lepaskan pluang yang belum tau dapek tk dapek lagi pasni.

Mas - heheh...sian kau kan..
Acik?? ko tanyo la kat Mak acik tu ha... camne lembek loteknya acik taim2 ngandun kan tetiga budak tuh..makan je..muntah..muntah je..makan.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-