Saturday, July 24, 2010

Hendak sangat

Dah lama tak pegi jogging.  Virus M telah sebati menyerap dlm diri.
Hari ni acik dapat peluang. Kisahnya bermula begini.

Pagi tadi acik dah plan nak bersantai di rumah saja. Sambil2 mengadap PC...melayan FB, tiba-tiba acik rasa rumah ni bergoyang.  Macam biasa, acik keluar dan tgk pada akuarium ikan guppy acik.  Sah..memang rumah bergoyang. Acik yakin, ada gempa bumi di Indonesia/Sumatera.  Tapi sikit je goyangnya.

Jadi acik tk berapa risau.  Lalu acik teruskan aktiviti acik.  Basuh kain, sambil buat sedikit eksesais, skiping dan sedikit senamrobik.  Alhamdulillah.  Keluar juga peluh betina acik.
Kemudian, acik duduk selepot depan TV...sambil lihat CD lelama.  Mencari himpunan lagu-lagu oldies...sebagai background muzik untuk proses cooling down acik selepas berpeluh tadi...

Tiba-tiba...lantai bergoyang lagi dengan lebih kuat dari yang pertama.. tk payah tengok akuarium, acik dah pasti  ini mesti disebabkan pergerakan bumi lagi yang berkemungkinan di Indon/Sumatera.Acik mula jadik pucat dan menggigil takut.  Lalu cecepat salin pakaian, ambil kunci motosikal yang dah lama tk digunakan. Masukkan dompet dan benda2 yang pepenting dlm beg acik lalu terus keluar merempit tanpa tujuan.

Akhirnya acik sampai di Presint 15.  Tak pernah masuk lagi di kawasan yang berjiran dengan acik ni.  Ini lah kli pertama.  Ketika sedang menikmati pemandangan kawasan perumahan (kuarters) kakitangan awam inilah, motosikal acik tiba-tiba mati injinnya.  Lalu acik tolak ke tempat parkir kereta dan merayau berjalan kaki, cuba menghubungi rakan handai yang tinggal di situ.  Malangnya, sorang pun tk menjawab panggilan telefon acik.

Lalu acik hubungi pulak anak acik si Nurzayani...minta bantuan.  Dia yang menggunakan kereta acik nampaknya tidak dapat diharapkan. Kerana sedang mengerjakan sesuatu membantu pensyarah di kolejnya. Dia suruh acik naik bas je balik dan tinggalkan motosikal di situ. Adeyhh....  tepaksa la..

Lalu acik berjalan ke tempat menunggu bas.  Acik lihat sekeliling dan berkata2 dalam hati...cuaca baik...rumah acik pun bukan jauh sangat pun...kalu naik bas...mesti rata dibawaknya acik berjalan. Lagipun,
kan dah lama tk joging???? Apa kata aku jalan kaki je???  tanya acik pada diri sendiri...

Itulah kesudahannya, acik menapak balik ke rumah...jauh tk dari Presint 15 ke Presint 14???
Rasa berbuah betis batang pinang acik nih. Sepanjang perjalanan berjalan tu, acik menikmati pemandangan sekeliling...hmmm...bagus jugakkan.  Kalu naik motor atau kereta, mana lah sempat nak menikmati keindahan ni smua??? Sebotol kecil air 100plus yang acik beli kat mini market kuarter P15 tadi menghilangkan dahaga acik.  Alhamdulillah, acik selamat sampai ke rumah dengan hati yang puas..sebab dapat joging tanpa dirancang... aduhai..


Okeh.  nak rehat...lenguh taw kaki I yang manja nih.  Nak tengok citer Industan jap.
Moga kita selamat dari apa2 malapetaka dan musibah dunia.

5 comments:

Kak Nora said...

Acik,
Hati-hati bila keluar jogging sorang-sorang. Kesian pula baca acik menapak balik tapi acik ambil secara positif, exercise sambil menikmati pemandangan. Enjoy, Tak panas ke waktu itu?

Kak Nora said...

Betul Acik, baca NST on line, ada berita gegaran di utara Sumatra jam 8.30 pagi tadi. Wah acik selalu rasa gegaran ye.

lupekanje said...

yup kak nora...takut gak sbb sini area International..hehe.
Alhamdulillah, masa acik jalan tdi, tk panas sangat. Sdg2 cantik je...ada matahari..tpi tk terik panasnya. ..

memang kuarters acik ni salu terima tempias gempa bumi tu kak. Acik senornya risau tiap kli rsa goyang nih. Rsa nak lari jauh2 dri bangunan nih..huhu. Semoga dijauhkn dari malapetaka...aamin.

kak Erna said...

acik..sape2 pun akan rasa takut acik..
oo..itulah kesahnya joging acik ari ye..tapi..betul kata kak nora..jangan berani sorang2 ye cik..

lupekanje said...

InsyaAllah kak erna.. Allah bersamaku.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-