Friday, July 23, 2010

Suara Jumaat

Tertarik dengan satu Hadis Rasululullah

Dari Ibnu Abbas, bersabda Rasulullah yang bermaksud;

'Tidak seorang pun kecuali di kepalanya terdapat dua rantai, satu rantai sampai ke langit ke tujuh dan satu rantai yang lain sampai ke bumi yang ketujuh. Apabila seseorang itu merendahkan diri, Allah mengangkatnya dengan rantai yang di langit ketujuh dan apabila ia sombong, Allah merendahkannya dengan rantai yang di bumi ke tujuh.'
 
Peringatan buat diri yang selalu terlupa.
 
Pagi ni ada satu kemalangan di jalan masuk ke pusat pentadbiran Parcel E.  Sorang penunggang basikal telah ditubruk.... *wah..tetiber aku jdi org Indon..
Dan yang melanggar tu....cabut lari.  Kurang asam.. pada hal polis trafik memang dekat situ.  Jaga lalu lintas...  Ada berani jugak dia nak lari.  Huh.. Jangan la camtu brader..sianla kat budak tuh..berdarah nampaknya tdi.  Atau takut kena belasah? Hoho...ni bukan orang di kampung...yg akan belasah reramai kalu hang pa langgar orang. Sebab kesatuan dan sentimen persaudaraan yang kuat. Ni daerah pekerja..yang berlumba memburu punch card machine di pejabat masing2... So, you langgar, u brenti la..tolong sikit orang yang dilanggar tu...hantar ke klinik ke.. lenkali jangan buat lagi ceni. beratus mata yg nampak you punya kereta.  Mana mawu lari weyhh..?
 
Sekian. (berita tak ada kaitan dgn hadis di atas).
 
 
 

3 comments:

Ms.Lilies said...

langgar dan lari = pengecut
hehe

kak Erna said...

acik.. sian kan budak tu...ada jugak lagi orang yang cam tu..tak tolong bawak pi klinik pun..

lupekanje said...

Ms Lilies,
Kita harap tk belaku kat kita. Ada keadaan, mang kena lari...esp klu kat kawasan perumahan..takut kena belasah sebelm nk explain ato nk mintak mahap.

Kak erna,
mang hampeh org yg langgar tu. Tah2 dia sengaja langgar kot? hehhe...sangka buruk la fulak...
Dia takut senornya kak.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-