Saturday, August 6, 2011

Mati itu tiba-tiba

Kemarin, hari khamis, awal pepagi kat opis tu, acik dengan rajinnya mengangkat kotak, menolak troli, menyusun, mengemas dan membaikpulih fail-fail yang telah ditutup. 5M tu ye.

Bilik fail itu amatlah luas, dan ruangan untuk unit acik, adalah di hujung sekali.  Sangatlah sunyi. Bila igt kata orang, syaitan di rantai di bulan puasa, acik tidaklah takut. Malaikat je..yg pasti ada...malaikat maut lagi lah tk penah coti dari betugas.

Tapi sebenarnya menurut kata Dato' Abu Hassan Din Al Hafiz, syaitan itu tidak dirantai, cuma amalan yang mungkin kita lakukan dalam bulan ramadhan ini mampu merantai syaitan dari bermaharajalela.  Itu acik dengar waktu beliau dijemput memberikan ceramah ramadhan pada Jumaat semalam.


Sambung cerita tdi... maka acik mengerjakan fail2 itu seorang diri di celah2 lemari yang tersusun sepanjang bilik fail itu.  Tetiba acik rasa kepala acik sangatlah sakit.  Bila menolak2 atau tertolak rak-rak sliding tu, acik rasa bagai nak pitam...seolah-olah rak tu nak menghempap acik je. 

Acik mula memikirkan yang bukan-bukan. Sampai tangan bekerja, acik pikir, kalu lah tetiba aku ni tumbang dan tak bernyawa kat celah lemari ni, sorang pun tak tahu. Maka akan berulatlah mayat aku kat sini, atau akan jadik cam cicak kering tersepit celah pintu...

Pastu, apa akan jadi kat anak2 aku yg masih lom mampu menjaga diri dan tk cukup di ajar lagi tu..?

Pasal harta acik tk kisah, sebab acik memang tk ada harta.  Hutang, rasanya hutang sendiri tak ada, kecuali hutang kereta.

Acik pikir lagi, kalu aku mati lah hari ni, kalu orang jumpa mayat aku tentu sempat tanam hari jemahat...err...aku telepas la dari siksa kubur..aamin... tu kalu orang jumpa.  Kalu tk, tesepit la aku kat sini. Memang amat beruntung (bgi yang beruntunglaa...) pada orang yang mati bulan ramadhan, hari jemahat.  Eh...hari ni, hari Khamis, blh kira hari jemahat gak kan...sbb tanam hari jemahat...errr..

Pastu otak acik menerawang lagi, kalu la aku mati arini, klu diorg jumpa mayat aku ni, mesti diorg antar kat sepital, dan doktor mesti nak post mortem mayat aku...siat-siat kan...keruk2 jantung aku...nak carik punca aku mati.  Sudah tentu lah sebab jantung tk berdenyut lagi...err..

Acik terdengar ada suara orang...acik jerit.. "Siiiittiii.....engko ke tu...?"

"Iyer Nek Chah.... (diorg ni mmg panggey acik Nek Chah kat opis...) ..kenapa???"

Acik berjalan mencari Siti di celah2 lemari tu... hah..jumpa pun.

"Ni ha..nk pesan....acik rasa lenmacam ni...kepala sakit sangat... Kalu tetibe acik mati kat sini, ko pesan kat diorg, kata jangan post mortem mayat acik ye..!! "

Siti terkedu agaknya..
"Apalah Nek Chah ni, merapik..."

errrk...
Terus dia tinggalkan acik merapik sorang diri kat celah-celah lemari tu. Biasanya klu dah siap2 pesan camtu, panjang lagi umur...hehhe..wallahualam...

Hmmm...boley? tinggal pesanan camtu? .

Memang risau, bila kenang2kan, bagaimana arwah suami acik dulu matinya tetiber, tak ada sakit, tak ada demam... dan ramai yg lain yang acik dengar termasuk sorang anak remaja bekas ipar duai acik, yang tetiber je meninggal dunia dalam tidur...ianya amat menakutkan.. ye kawan-kawan.  Mati itu datang tiba-tiba.  Berdoalah sentiasa moga mati kita dalam keadaan baik, sempurna dan tiada cacat cela, tanpa derita kesakitan dan tanpa menyusahkan orang lain menjaga kita..  Mati mengejut tu, agak sadis juga, kerana kita tidak sempat meninggalkan sebarang pesanan buat yang kita sayang.  Cam pengalaman acik.

Sebab itu, perlulah kita semua bersedia dengan wasiat masing-masing tetiap sebelum tdo.

Alhamdulillah, acik tk sempat lagi mati celah lemari hari tu..mungkin hari lain, di tempat yang lebih mulia...aamin. .

Tapi hari Khamis tu memang acik rsa sangat sakit kepala ni....kat opis acik melepek je...mahap boss...acik bebetul tak larat boss..Acik bertahan sehingga buka puasa...cam ada angin kot atas paler. Tekak rasa kembang nak temuntah..acik tahan hingga lepas masukkan air dan sekeping dua makanan waktu buka puasa..lepas tu semua tersembur keluar, temasuk panadol actifast 2 biji yg acik telan. Lepas muntah, acik solat maghrib dan terus tdo lena hingga tengah malam..bangun la pulak.  Rasa2 kepala, ada lagi..  tapi dah tk sakit. Alhamdulillah..blh gi kije.dan dpt hadir diri di kuliah tazkirah ramadhan itu Dato' abu Hassan Din.



Sekian antara kisah di bulan Ramadhan ini.

6 comments:

ainnoraini said...

salam ramadhan...
mati itu tak kenal usiakan..

Acik Erna said...

assalam acik..alhamdulillah..acik dah sihat.
angin banayk tu cik..tu sobab sakit kepalo sampai muntah tu..
bilo dah muntah selalau e dah logo dah..

Anonymous said...

salam,
sedara saya kahwin. laki kerja lepas tu tak keja..katanya buat kerja dari rumah..nafkah anak bini tak beri.. anak setahun satu.. nasib baik mak bini tu ada berharta dan hidup lagi. Dapat lah pencen arwah bapanya menanggung dari seluar dalam ke makan ke rumah dan bil api air.
lepas tu masa anak yg ke10 dikandung isteri, dihantar semua balik kampung. rumah yg siisteri belidgn bantuan mak nya tadi di jual. dia balik kg.. macam kononya dia nak cari keja atau buat kerja dari daerah kg..bukan dikl.masa isteri tgh nak sarat beranak dia kata dia nak balik kl, nak nikah dgn ppuan lain.
Isteri dalam pantang ditinggalkan bersama anak 10. semua kecil kecil. sptbiasa, mak isteri ni berkorban pencen arwah suaminya dan apa simapanan yg makin susut membayar bil dan makan minum .. sampai rumah mak tu sendiri kena potong sebab takcukup duit.
kemudian masa bini nak dekat habis pantang, kelmarin si laki ni jatuh mati(pd hari jumaat).
Bila hantar mayat balik rupanya dia dah ada anak 3. Toksah cakap lah berat sebelah dan pengabaian tanggungjawab sbg suami dan bapa.toksah cakap dia halau abang ipar sekeluarga...
tapi dia gol hari jumaat lepas. SO SEPANJANG HAYATNYA dia tidaklah baik mana, hatiperut dsbnya..
Tapi goal hari jumaat. Pd pendapat saya yg saya nampak dari matakasar, ada org lebih baik tapi dia ajal pada hari lain.. so at the end of the day hari mati tak ada hal sgt..sbb padang mashyar sana nanti .....
wasalam

kodok said...

huhu.. rindu nak pelok kak chaah..

lupekanje said...

ainnoraini,
salam Ramadhan...ye betul...mati tidak kira usia...mudapun mati, yg tua pun pasti akan mati..

Kak erna.
betul kak..lopeh muntah, mmg raso logo sikit...pehtu tdo...tambah logo..Alhamdulillah.


Anonymous 1,
Hi..

Anonymous 2,
Hmm..panjang lebar cerita utk diambil iktibar disitu. Anda benar. Acik tersilap..tidak menambah sedikit ayat pd stetment acik dalam entry ini.

..sepatutnya acik tambahkan pada ayat yg mengatakan terlepas dari siksa kubur itu gini.. jika kita digolongkan Allah dalam golongan orang-orang beriman,sempat bertaubat dan dengan sifat Rahman dan Rahim Allah, dan dengan izin Allah jua..
Tidak ada yang mustahil. Kita doakan diri kita dan hamba Allah yg lain, moga dilepaskan dari siksa kubur, siksa di Pdg Mahsyar dan siksa api neraka...aamin.. trima kasih.

Kodok,
Ye ler...datang kat BP pun bukan nak dtg jumpa akak kann...camner nak pelukkk..heheh..

kodok said...

bile lak g sanee.. huhu

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-