Friday, August 5, 2011

Ramadhan telah tiba

Ramadhan yang tiba, membawa bersama ibadah puasa...

Selamat berpuasa semua kawan-kawan blogger.

*ni sebenarnya keluar dari list draft entry acik... maka acik sambung je.

Sebelum bepuasa, seperti tradisi tahun sudah2., acik balik  kampung.  Mantai??? oh tidakk!! Tak ada mantai pun kat umah omak acik.  Sebab dia sorang2...tak tedaya..dan tak kuasa.

Acik balik untuk mesin rumput je senornya.... dah mesin...tgk bersih je..senang hati..sebelum raya nnt harus kena mesin sekali lagi. Harap2 Allah berikan kesihatan dan kekuatan untuk acik agar dapat buat semua tugas-tugas itu.

Selain dari mesin rumput, acik balik membantu emak acik menghabiskan hasil tanaman beliau seperti gambar di bawah.  

 Seronoknya kutip hasil titik peluh emak acik ni.  Tanaman yg menghijau ini hanya boleh didapati di pasar sahaja bagi orang yang tinggal di bangunan tinggi menjulang cam acik nih. Kalau dahulu, acik tinggal di kuarters sekolah, rumah teres, acik bulih gak berkebun camni, tpi sekarang, acik tak dapat lagi.
Jadi, makan je lah hasil orang yang ada tanah dan tanaman ini....hehhe.. berbudi kepada tanah tidak akan rugi.
Serai...di trim kemas...persediaan untuk dikorbankan menjelang syawal nanti, guna untuk merendang ayam atau daging...kejap je ni...akan merimbun lah ia.

Nampak gambar kat atas ni? Baju dan sebotol air warna merah.  Emak acik letak kat pokok rambutan ni untuk menakutkan kera-kera yang banyak mengancam hasil buah2an orang kampung tahun ini.  Ramai yang tidak sempat merasa buah2an tahun ini sebab kera-kera tersebut. Mula-mula dengan meletakkan air sirap merah tu, memang sangat berkesan.  Kera tu tk berani datang.  Tpi lama-lama, kera tu pun dah pandai. Agaknya dilihat botol tersebut tidak memberi kesan bahaya langsung, maka mereka berani kembali berkongsi rezeki dengan manusia.  Hmmm..tu yang mak acik tambah dengan menggantung baju pulak.. janji berusaha menjaga hasil buah-buahan untuk dirasa oleh anak cucunya.
Alhamdulillah.





Ni lah buah rambutan yang terselamat.  Tak termakan juga.  Banyak walaupun tk sebanyak tahun-tahun sebelumnya.

Ini pula kebun kecil emak acik.  Dah 3 kali balik kampung acik dapat merasa sayur-sayuran hasil tanaman emak acik ini.  Kacang buncis on the way.  Kailan, dah tinggal setengah batas. ...kangkung, ada lagi tu. Sawi dah blh jadi benih dah.  Bayam pun.
Bulan puasa ni memang mak acik tk payah beli sayur kat pasar pun.  Alhamdulillah. Best tau bila dapat makan hasil tanaman sendiri.

Moral of the story...kalau ngkorang ada tanah, berbudi lah pada itu tanah.

Sekian.  Selamat berpuasa.

3 comments:

pB said...

Salam Achik


seronok nyer tengok hasil kebun omak achik nie...

rajin sungguh

kalau ada tanah , tapi malas , tak jadi jugak , kan Chik

Acik Erna said...

acik..dah tak do tanah dah acik..sebelum poso tanam kek opis..dah bulan poso ni maleh pulak dah..loteh la cik.

lupekanje said...

pB, memang betul. tgk je rumah yg semak samun tk sempat nak tebas rumput pun. Acik mmg respek mak acik ni. Walopun duk sorang2 kat rumah,tk baper kuat kudrat nya...tpi mampu bejasa kat tanah gitu.

Kak Erna, dah tak do tanah nk buek camno..kurang2nya akak blh gak menanam kat opis... malas rajin je lah ye kak..tak dayo tkpo la kak..hehe

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-