Nampak ada kaki orang...sahlah, memang pintu rumah acik yang cuba dibuka itu. Lalu acik masuk ke bilik memakai tudung menutup aurat...takut gak kalau penceroboh ke..atau orang yang ada hal mahu berjumpa acik ke. Anak acik kata orang tu ada mengetuk pintu. Tapi acik tk perasan pulak bunyik ketukan.
Bila acik bukak pintu, dah tak ada sesiapa dah. Hmmm...agaknya orang tersalah rumah kot...
Bila tinggal di rumah apartment ni, macam-macam hal boleh jadi. Acikpun pernah tersalah rumah sendiri. Pintu rumah semua serupa. No. rumah pun serupa. Yang membezakannya cuma tingkat berapa je. Kalau tak tengok lif berhenti di tingkat berapa, harus lah kita akan tersalah rumah. Menonong je ke pintu yang kita rasa rumah kita, dan terus memutar anak kunci untuk membuka pintu. Bila pintu tak juga dapat dibuka, baru terfikir nak tengok tingkat berapa. Sahlah salah rumah. Apa agaknya perasaan tuan rumah sebenar ketika itu. Tentu menyangka ada orang nak menceroboh, atau pencuri.
Bulan-bulan puasa ni perkara camni mungkin boleh jadi. Perut lapar, mata dah kelabu, badan dah lemah. Tk sempat nk perati tingkat berapa. Dah bayangkan nak cepat sampai di rumah..nak baring...nak buka puasa ke..nak berehat.
Moral cerita;
Berhati-hati ketika hendak ke destinasi. Jangan tersesat, tersalah jalan. Kalau tersalah jalan, atau tersalah laku, perbetulkan lah. Kembali ke jalan yang benar dengan segera. Sebelum perkara lebih buruk berlaku pada kita.
![]() |
| ihsan dri padangperi.blogspot |

uihh cik suspen yo.. kotlah buka pintu musti dio terkejut ;)
ReplyDeletemesti acik tokojut tu kan..
ReplyDeleteakak maso dok kuaters klia tu.tak do pun tingi...ompek tingkat yo pun..dah tiap satu tingkat tu ado duo pintu yo..pun tosilap yo orang kak cik.ado sokali tu..pukul ompek pagi kotok pintu..tak melompek kito dibuek e dek tekejut.
pernah jugak terkene..tersilap tingkat mase nak hantar anak gi rmh pengasuh..ketuk2 rupenye org lain yg muncul...malunye...
ReplyDeletetapi itu citer dulu2..sekarang anak2 pun dah besar2...
yer ke orang tu cik?
ReplyDeletehihihihiiiiiii...
*bulan posa syaiton kena ikat wos!
ok. dah tolong jawab.
Kalau salah pintu tak apa cik. Tapi kalau org jahat macam mana. Kalau kakak takut....
ReplyDeleteterkena masa pegi rumah angah kat sebelah rumah acik tu.. naik lift sorang tertinggal sebab park kereta.. lupa tingkat hehe
ReplyDeletesampai depan pintu rasa lain macam je... terus call alang angah tingkat berapa? hehe
iina,
ReplyDeleteharus lah dia tekejut dan merah muka...silap2 dia lempang acik sbb menyangka ceroboh kat rumah dia..haha.
kak erna,
tu lah..selalu gak org ketuk2 gitu, igtkan rumah kita, rupanya rumah sebelah, kekadang tu ingtkan rumah sebelah, rupa2nya rumah kita....err..
ainnoraini,
malu jugakkan klu dah tesilap. Moral of the story, klu g umah apartment orang, tipon dulu suh dia kluar bukak pintu...so, kita tk pyh ketuk pintu dia...huhu..
Wos... ngko jgn main2...bukan smua setan kono ikat... setan yg dokek org yg berbuat amal je yg kono ikat, tpi kat org yg tk insaf2...setan bekeliaran gak tuh..hehe..
kakzakie,
huhu...takut arr.. acik dah pnah tekena dgn penjual scratch n win tu...tu kira org jahat gak kan..??
zino,
tulahh..pintu smua sama...kito silap tk tgk no. brapa lif brenti je...dah salah rumah..kalu rumah kita ada conteng2 atau hias yg unik sikit, mungkin kita blh cepat igt..."err..naper rumah ni lenmacam je..ada bunga lak depan dia...atau ada kosi lak ..."
Saya ari tu pun melilau cari... huhuhu... sangat buta peta la saya nih !
ReplyDelete