Sunday, April 11, 2010

Peperiksaan kali ke...entah

Pagi ni acik bangun awal. Sebab nak menghadiri peperiksaan SPA yg tah baper kali acik ambil, tpi tk pnah yg lulus lagi. Sebelum tu, bangun awal subuh gak sebab nk buat sarapan, ada 2 org tamu si Shahmah menumpang bermalam di rumah.... kenkawan pompuan dia... ye..pompuan... Yanie bantah bila dengar Shahmah nk bawak kawan pompuan balik rumah. Tapi acik kata aper salahnya, diorg tu tumpang tidur je. Risau gak nk meninggalkan 2 orang anak dara tu dgn anak bujang acik... tpi mikirkan, takkan la si Shahmah nak kaco 2 org kawan dia tuh..atopun, takkanlah 2 budak pompuan tu nak buat tk senonoh kt shahmah... sementelahan pula, diorg pun nk keluar awal pagi, ke Kuala Lumpur utk urusan pengajian tahun akhir mereka. Sambung citer tdi. Lepas siap sarapan, acik mikirkan nk pegi awal ke pusat peperiksaan di Maeps. Cam biasa, acik tk biasa dgn tempat tu, walopun dekat. Katanya, hanya 10minit pnjln. So, msih ada masa untuk bersantai2 dlm dewan nanti kononnya. Agak2 1/2 jm lagi diminta masuk dewan, acik baru bergerak dari rumah. Tapi hampeh tul.... sampai di depan hospital Serdang, jalan sudah jem... Daun Bidara pun cerita keaadan yang sama berlaku pada beliau...cuma acik rasa acik bertuah sikit dari dia..mungkin sebab acik dari Putrajaya. Maka tidaklah semalang DB itu. Hujan pun sama menyukarkan perjalanan itu. Acik asik jeling jam.... kena masuk pukul 8.30. Pekse mula pukul 9. Jam dah tunjukkan ke pukul 8.45.......9.00 !! masih tak sampai ke destinasi. Pergerakan kenderaan yang amat perlahan, menyesakkan dada yg dah berdebar-debar. Mikirkan, sempatkah aku...bolehkah aku masuk dewan sebab dah lewat nih... Acik yakin, bahawa kereta yang banyak2 sepanjang jalan hosptal tu, adalah kereta calon2 peperiksaan cam acik gak. Ramai sungguh. Expo pertanian yg memang ada di MAEPs tu setiap hari sabtu menambahkan lagi sebab jalan yg sesak. Lama-lama, acik berjaya juga sampai di tempat parkir. Dewan jauh di atas bukit...menapak lagi...dengan payung, dengan fail berisi keperluan peperiksaan. Mencari dewan lagi satu penyumbang kelewatan. Dah jumpa dewan, nk carik seksyen mana pulak...acik tm pikir panjang, terus duduk di satu meja yg kosong...di seksyen 1 ...dengan pasaan leganya sebab melihat orang di sekeliling belum mula lagipun menjawab soklan. Kertas soklan pun belum diedarkan. Meja yang acik duduk tu tanpa beralas...cuma kelihatan papan buruk yg jadik permukaan meja itu. (Kira masih bertuah, dibandingkan dengan cerita Daun Bidara yg tepaksa menanda kertas OMR di atas peha...sebab tiada meja di dewan peperiksaannya.) Dengan penuh yakin juga, acik isi borang OMR yang ada atas meja tersebut. Bila tiba di bahgn pusat peperiksaan, acik rujuk surat panggilan, iskkk...aku kena kat seksyen 3....bukan seksyen 1.... Lalu acik bangun dengan muka selamba, tak bgitau pengawas peperiksaan pun, acik angkut sekali borang OMR tu, mencari seksyen 3. Alhamdulillah, jumpa lalu duduk di meja kosong di situ...nampaknya calon terlalu ramai, pengawas dan urusetia tidak terjaga sesemua kami di dewan ni. Jadi...suka hati lah nk buat apa. ..hehe.

Acik perati lagi sekeliling....semua muda2...acik rsa cam acik je yg paling berumur... rupa2nya Daun Bidara pun rsa serupa cam acik. Cuma kita tk kenal, klu tk blh jumpa ekk.. dpt la tgk muka2 yg dah tk sepatutnya menyebok nk amek pekse dgn org2 muda lain tu... abihtu...acik dah cuba dari acik muda lagik, amek pekse ni, tpi tk gak lulus2.... bengang tul. Kekadang rasa fed up sungguh. Namun acik tk benarkan diri ini berputus asa dari mencuba...walopun acik tk dpt jawab, esp soklan penyelesaian masalah tu..yg ada unsur2 matematik yg paling acik tk gemo tuh. Alhmdulillah, acik sempat menduduki peperiksaan ini dengan sempurna. Meja pun yg ada alas... Jawab soklan dengan lebih matang....ehh..dulu tk matang ekk... ye lerr... dulu, acik salu menung mencari jawapan kat satu2 soklan yang susah...hinggakan acik tk sempat menjawab hingga ke akhir soalan. Bila kertas jawaban udah dikutip, acik semak soklan belakang, rupa2nya soklan yg sesenang yg blh jawab tanpa perlu perah otak pikir pepanjang... ha...! kan dah menyesal... Tika menjawab soklan esei, bahasa melayu, esei acik bertulisan tangan kekecil.... lenguh gak tgn ni menulis. Maklumla...sekrg jarang menulis tangan. Semuanya kat komputer. Bila menjawab soklan esei B. Inggeris, tulisan tetiber jadik besar2..... nk penuhkan cepat mukasurat tu. Biar nampak banyak isi karangan tu..hehe. Masa rehat amat singkat. 1/2 jam je. tak sampai pun 1/2jm.... (ni semua sebab kan menunggu acik dll yg lewat dtg tdi la...). Acik nak ke kereta ambil kain telekung nk solat pun udah 15 minit menapak. (saper suh tk bawak sekali) .... pastu menapak nak naik semula ke dewan/surau....dah makan masa dekat 15 minit ...mka selesai lah waktu rehat tu. Ketika menjawab soklan yang 200 + 220 tu, sekali lgi acik nk katakan, acik semakin matang. Tahun lelepas, salu acik jawab tk habis...sebab tk sempat. Pnah sekali tu, bila tgk masa da nk abis...acik main tanda je kat borang omr tu. letak je jwpn apa... objektifkan...dari A-E atau A-D. Malangnya, ada bahagian yg acik hitamkan jawapan C, atau D atau E. Padahal di kertas soklan, hanya ada jawapan A dan B sahaja...boley??? hahha...tpi tu dulu... kali ni acik sempat jawab abis ...bahkan, dapat keluar awal setengah jam lagi tuh... punya la laju menjawab ...(kli ni jawab bebetul...)

Balik rumah, tesangatla menggigil kelaparan. Rehat tdi tu kan tk sempat makan! Oklah....acik udah mengantuk cerita ini story. Tdi udah letih sorak2 untuk pasukan NS.... Tahniah pasukan NS yang menang piala FA.

5 comments:

kak Erna said...

acik..harap nya kali ini acik berjaya..acik lain kali.jangan lambat ye..keluar sejam awal..walau pun acik kata dekat je...kalau akak dah lambat camtu mesti panik..hilang semua jawapan yang dah ada lam kepala ni..

Daun Bidara said...

daun sempat duduk di meja yang tak beralas tapi mengadap calon lain, ramai yang duduk mengadap ni, boleh borak lagi time break

Kak Nora said...

Acik,
Semoga acik berjaya kali ini.

MY HEART said...

I believe you can do it acik....

lupekanje said...

erna,
mekasih kak..tu lah kak....nyosal gak. lenkali msti target sejam awal sampai di dewan.


DB,
wah..best la duduk beradap2 gitu..
tpi rsanya kali ni terlalu ramai calon...cam seseblm ni, dewan kekcik je...tk rsa cam yg ni...dewan sebesar2 dewan....dah tu bnyk dewan plak tu...mana tk jem jalan...parking pun jejauhhh giler...huhu... dogaaaaann...

Kak Nora,
Mekasih...moga doa kawan2 ni ada yg dimakbulkan...aamin.



Eryn,
yessz...thank u my dear friend...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-