Wish all to have good weekend...
Dont forget that the Masihi year has changed to 2011. So, if u write a cheque, pls do not making mistake on the year. We are now in 2011.
Wah...tetiber acik telah mendwi bahasakan entry ini.
Hari ini acik kluar gi Shah Alam hantar Hazirah balik menyambung sem.ke2 nya di sana. Hujan sangat lebat ketika tiba di Shah Alam.
Shahmah sebagai driver. So, acik terlepas dari kekeliruan mencari jalan ke destinasi...dan mencari jalan pulang.
Ketika dalam perjalanan pulang, tringat nak gi tengok emak...hmm..bukan apa..Shahmah dah dapat gaji hasil titik peluhnya bekerja part time sepanjang cuti sem beliau. Bulan lepas, dia pinjam duit nenek dia, buat bayar deposit untuk beli sebuah motosikal baru untuk kegunaannya ke dewan kuliah kelak. Kereta acik dah dipulangkannya..jadi, acik dah tk patah kaki lagi. ALhamdulillah. Sebaik saja dia kata gaji dah dapat, acik terus ingatkan dia pegi bayar duit nenek yg dia pinjam tu. Adat berhutang, mesti segera langsaikan apabila telah ada uwangnya..lepas ni senangla orang bagi pinjam lgi kalu tedesak lagi. sebab orang akan pecaya kat kita.
Sedih tringat waktu Shahmah merayu nk mintak tambah uwang bayar deposit tu..acik bilang, acik tk ada uwang...tpi nnt acik cuba terai test pinjam dgn kawan2. Lepas sorang2 acik pikir, nk mintak kat saper???? Tetiber rasa malu yg amat besar...kerana acik tahu, tidak ada orang yang akan suka untuk memberi kita pinjam uwang mereka. Kalaupun orang tu ada banyak wang, mesti takut nak bagi kita, takut kita tk bayar...kerana mungkin mereka pernah terkena tipu gitu.
Mesti akan pelbagai alasan mereka berikan, mesti mereka akan elak2 jumpa kita, sebab takut kita nak pinjam wang mereka.
Iye lah..kita orang susah...bukan orang berpendapatan tinggi, susah orang nak percaya. Tak apa lah, biar derita kita tanggung sendiri. Terasa amat hina tika mengeluarkan ayat-ayat mahu meminjam uwang dari orang lain.
Kamu sabar je lah dulu, tak payah beli motor dulu. Doalah moga ada rezeki Allah dalam masa terdekat ni...pujuk acik pada Shahmah. Doa moga ada rezeki dari sumber yang tidak diduga.
Itu je lah yang mampu insan lemah seperti acik katakan apabila tidak mampu memenuhi permintaan anak-anak.
Akhirnya, ternyata Allah makbulkan doa acik. Memang ada rezeki Allah yang datangnya tidak disangka-sangka ketika amat memerlukan itu. Syukurku padaMu ya Allah....
Tercapai jua hasrat anakku untuk memiliki motosikal baru itu. Dulu kan pernah dia beli satu motosikal 2nd hand...tapi dah dijualnya, memandangkan motosikal tersebut memberikan masalah kepadanya. Budak2 sekarang, belum kerja dah nak pakai kenderaan. Oleh kerana alasannya munasabah dan munasarawak, maka acik benarkan dia membeli motor baru, tapi dengan usaha sendiri...jangan lagi minta duit orang lain.
eh...cerita apa tadi ekk...dah telencong pulak. Apa2 pun, sekali lagi diingatkan, kalu tulis surat, sain, cek ke....tulis resit ke...jangan tesilap tulis tahun tu...!
Sekian.

Acik... jom sesekali kita kuar jumpa nak x? banyak mender nak story morry ngan acik nie.. wendu ahaks!!
ReplyDeletesalah satu azam tahun 2011 mau jumpa acik....
hehe..bulih...bulihh...jomss. Bila mau jumpa. Name the day n time. Tgk free atau tak nnt.
ReplyDeleteSalam,
ReplyDeleteAkak nak tulis cek pertama hari ini nak bayar kredit,mujur acik ingatkan angka tahun telah berubah. Terima kasih ye.
nak tukar bola jadik tongkat tu kak Nora..tu jugak yg salu tesilap. haha..
ReplyDeleteAchik dah ada keta.. jom le dtg ke rumah hiburkan hati sya ni .. ha ha ha .. dok rumah aje ni
ReplyDeletehehe..bulih gak..anak2 smua dah kluar nih..tinggal sowang2. Klu jdik acik rojer k..
ReplyDeleteaccik..menag betul kata accik..tapi ada masa dulu akak pernha juga meminjam..tapi tidak pada sedara mara..kawan2 juga yang akak cari..
ReplyDeletedan akak pernah jugak meminjamkan pada kawan2 bila ada peluang..tapi ada masa..tak dapat juga memberi pinjam..dan masa tak dapat bagi..selalunya akak akan kesal berhari2..rasa serba salah..dan macam2 tapi..ada masanya..ada keperluan mendesak yang tidak dapat akak elakkan..nak buat macam manakan..acik..
sedara mara kak? tk pyh la..dan klu bulih elak, elakkanla...nnt jadik punca gaduh...betui tk?
ReplyDeleteCentu la kita manusia kak. Acik sndiri tk dpt nk tlg orang, sbb keperluan sendiri selalu cukup makan je..Alhamdulillah..apapun yg kita lakukan, ikutlah kemampuan. klu tk mampu, lupekanje kan kak.
bila bincang bab minjam ni sensitif sikit hehe tapi yg lepas tu kita lupakan la.. tahun baru 2011 akan lebih ceria.. amin..
ReplyDeletetpi hutang jgn lupa2kan...kesian kat org berhutang, nnt kat akherat kena tuntut..
ReplyDeleteekekeke...
ReplyDeleteapa2 pun selamat tahun baru qamariah dan shamsiah pd cen... suka baca post cen apa2 pun.
:)
- dizz
kak tehhh....heheh...windu kak teh...ada entry baru mehh???
ReplyDeleteujian sentiasa melanda
ReplyDeleteacik, seb baiklah sy tak ada cek nak ditulis, hahaha
tak sudah2 ujian kan...markah tah banyak mna je dapatnya..@@
ReplyDelete