Wednesday, May 5, 2010

nganga mulut..

Hari ni acik keluar pagi bukan ke arah opis...tpi gi hantar si Nurzayani yang dah mula kerja sementara di kolejnya.  Selalunya dia yang hantar acik ke opis... dah macam acik pulak yang numfang keter dia kannnzz...!!
Balik pun tunggu dia jemput acik. Serupa pakai drebar gamaknya.  Tapi ini menyebabkan langkah umi dia agak pendek sudah...sbb tak bawak keter sendiri.

Tapi hari ini acik tk kira...acik nak drive kereta juga.  Acik perlu membuat pemeriksaan gigi di Klinik Pergigian Putrajaya.  Memandangkan motor buruk yang dipanggilnya 'Redbull' tu udah tesadai di basement parking kereta dengan ketiadaan minyak, maka acik gakla yang terpaksa hantar dia ke tempat cari makannya.

Selepas menghantar beliau, acik terus ke Klinik Pergigian di Presint 9. Acik buat pengakuan brani mati la di sini...bahawa sejak acik duk di Putrajaya ni, acik tk pnah pergi check gigi pun. 4 tahun tuhh...  + 4 tahun di tempat keja sebelum ni....pun tk pnah pegi check gigi... 

Kecuali ketika acik duk di Tampin dulu...haa...ada gak beberapa kali acik mengunjungi klinik pergigian di sana...kiranya udah 8 tahun la acik tk gi klinik gigi.  Sedangkan klinik luar ni pun blh kira, brapa kali acik pegi sepanjang acik kat sini.

Sebenarnya, acik terbuka hati nak pegi ni pun bersebab.  Beberapa minggu yang lepas, acik dikunjungi oleh Doktor gigi dan kuncu2nya.  Mereka menemuduga acik dengan beberapa soalan berkaitan dengan penjagaan gigi yang acik jawab hantam sajalah..  (Result biler nk kuar dok...???)

Doktor yg comelote tu bgitau acik, banyak sangat gigi acik yg udah rosak dan reput...dikorek2nya gigi dan gusi acik hingga kuar darah....sakeeet tawww doktor...!!!

Lepas selesai pemeriksaan ke atas acik dilakukan, doktor tersebut, membuat laporan gigi acik tu dalam sehelai borang...dan meminta acik membawa surat itu ke klinik bila-bila acik senang utk membuat pemeriksaan kelak.   Dalam surat tu tulis... 'berikan keutamaan kepada pemegang surat ini...bla bla bla...'
Sebab tu acik bersemangat untuk menghadirkan diri di klinik pergigian pagi ini. Dengan harapan acik diberikan layanan istimewa...

Istimewa hammmpehh....! mereka tidakpun beri acik keutamaan....sebaliknya acik terpaksa tunggu lama juga....dari pukul 8.30....hinggalah ke pukul 10.00 lebih kurang, baru lah acik dipanggil.

Acik sabar sungguh kali ini.

Tapi bila masuk bilik doktor yang acik tk nmpakpun mukanya, *msti comei doktor yg pakei mask tuh  ..
Acik mula seram sejuk.  Tengok mesin penggerudi gigi tu.

Acik diminta duduk dan kerusi tersebut di baringkan.  Posisi yang cukup enak untuk berdengkur.  Kemudian doktor dan misi itu memulakan kerjaya mereka mengorek gigi dan gusi acik.....adoyaiiiiiiiiiiiiii....sakeetttt maaaakkk...   rsa nak menjerit gitu.  Mereka melakukan kerja2 men scaling...kikis caries yg menebal di gigi acik....rasa nak tekencin pun ada bila gusi dan gigi acik dirodok2 dan dikikis2 dik doktor tersebut.


Rasa macam gigi acik semakin nipis di akhirnya.  Hmmm....sukati kau la doktor....jangan gigi ni makin teruk udah.

Balik rumah acik kelaparan. Sebab ketika keluar rumah, tak sempat sarapan. Perut pun berbunyi2.  Jadi, acik makan je nasik dan telur asin yang dibeli dari jijah itu.

Lepas makan, mata acik tetiba jadi kuyu...letih gaknya, sebab darah banyak keluar sewaktu gigi acik di korek2 dan di kikis2 tadi.

Hmm..ni pun dah rasa ngantuk...
oklah...selamat malam. 
Pesanan penaja  - JAGA LAH GIGI ANDA SEBAIK MUNGKIN.



4 comments:

kak Erna said...

acik..terasa ngilunya..akak baru setahun je..tak pi klinik gigi..selalu nya..6 bulan sekali tu..jengok gak..sebab klinik gigi tu hantar mesej..akak yang penakut nak jumpe doktor gigi ni..pergi juga la..sebab takut sakit gigi dan takut cabut gigi..walau pun dah banyak yang ilang..sesuai usia la cik kan...

Ms.Lilies said...

huhuhu...
acik yg bercerita saya lak yang ngilu2 kepit2 mulut ni ha...
saya pun sama acik...
pi klinik gigi time dah nazak je
hehehe

lupekanje said...

kak erna - bagusnya akak nih berjumpa doktor gigi salu..

Ms Lilies - betul...acik msih terasa kengiluan tadik tuh. ..

kakpah said...

cek gigi?
gerudi gigi?
Kalau tak botul2 perlu, takyahlah pegi jumpa doktor gigi.

haha.. sila abaikan pesanan ini.

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-