Saturday, May 8, 2010

Mencuci Hati

Petua Mencuci Hati oleh Datuk Dr Haji Fadzilah Kamsah



Segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Oleh itu di bawah ini ada

beberapa cara bagaimana hendak mencuci hati. Diolah oleh pakar motivasi

Datuk Dr. Haji Fadzilah Kamsah.


1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu

kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah

jadikan hatiku bersih"

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum

tidur - Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping

dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan

mencetuskan semua perkara kebaikan.

3. Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci

hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan

jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah

"Qulhu-allah" sebanyak 3X.


5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf

perlu sebutkan.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali

mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri.

katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)

7. Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum

tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku,

cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif,

positif". Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat

dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya - CUBALAH!!).


8. Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan

perkara-perkara kejahatan.

9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu

kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa).

10. Kekalkan wuduk.

11. Bersedekah.

12. Belanja orang makan.

13. Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat.

14. Berkawan dengan ulama.

15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).

16. Pesan pada orang, jadi baik.
17. Menjaga pancaindera (mata, telinga, mulut...dsb), jangan dengar

orang mengumpat.

"sampaikanlah pesanan ini walaupun 1”


4 comments:

kak Erna said...

acik...terima kasih..akak selalu berdoa untuk tuhan lembutkan hati,jauh kan dari irihati dan hasad dengki..dan selalu juga berdoa supaya tuhan melembutkan hati insan yang tak pernah senang dengan akak tu..
akak akan printkan n3 acik ni ye..dan akan leminatekan..letak atas meja..

lupekanje said...

bagus tu kak..skurang2nya, dptkn tempias pahala kebajikan org lain kat acik nih...senornya acik duk clearkan mailbox kat opis nih, sblm diorg delete nnt. Jdi, utk tidak hilang, tempelkan je kat sini...utk peringatan dan panduan diri sndiri dan yg nk carik panduan. Rahmat Allah buat dipenulis asal dan semua yg memanjangkan ilmu ini.

secangkir madu merah said...

alhamdulillah...tenkiu acik berkongsi info...akan ku cuba amalkan...

lupekanje said...

meh kita sesama beramal...

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-