Wednesday, March 3, 2010

Menjahitlah....

Minggu lepas balik kampung. Ingat nak mesin rumput. Rupa-rupanya rumput tk tumbuh. Sebabkan terlalu panasnya cuaca.

 Maka bercuti lagilah mesin rumput acik tu. Lalu acik buat benda lain pulak. Jadik supir emak acik, gi bawak dia repair mesin jait kat Seremban. Hmmm... kejap je ....mesin tu pun dah ok. Pasni emak acik boleh sambung menjait baju2 anak cucu dia lagik.... errrr...

I tell u, mang klu sapa yang tawu menjait, amat besar keuntungannya, memandangkan upah menjait sekarang, amat lumayan. Selalunya berlaku, harga upah menjait, jauh mahalnya dari harga kain. 

Baru-baru ini, Chaiyok bagi acik kain ela sepasang. Harga kain tu, 7.90 sepasang. Ngkorang raser aarr.... untuk upah menjait cikai2nya baju...baju kurung, brapa agaknya untuk kain tersebut? RM30???? stended la kan.. Moga Allah terus berikan penglihatan dan kemampuan pada emak acik untuk terus menjait... *kejamkan!...hehehe

 Ye...acik tk geti menjait... stakat jait jelujur tu tawu la. Dulu masa sekolah menengah, org lain amek kelas sains rumahtangga, acik amek kelas pertanian. Ha...fadan muker haku... dah tk geti menjait. ..nak kata pandai menanampun idak gak.

 Bela ikan pun habih mati...! (ooh ikan guppyku...).. Cuma sekarang ni lah baru menjinak2kan diri menanam sayur2an di Country Story kat FB tu je.. ekekeke... subur sungguh sayur2 yg acik tanam. Nak harap menurun dari bakat yang ada kat mak acik tuh.....entahla... rasa2nya, dapat kat kakak acik.... sbb dia geti gak jait baju kurung dia sendiri... acik ni je... minat tang mesin2 eletrit je... kojo2 seni, hampehhh... Sekian.

4 comments:

Erna said...

acik samo la cam akak..akak pandai sikit dari acik..he he..akak bolih jahit..lencana sekolah anak..kain koyak..baju anak koyak poket..dan lagi satu akak pandai..tiap kali beli blaus yang ada koler..akak akan gunting buang koler dan akak jahit balik..pandai kan cik...

lupekanje said...

pandainya akakkk..kak...ajar la jait koler blouse.... :)

Kak Nora said...

Acik,
Jahit menjahit bukan untuk saya sekadar jahit tangan bila nak repair tetasan boleh lah atau jahit butang tercabut. Itu pun terkial-ial nak cucuk benang ke lubang jarum.

lupekanje said...

mata acikpun udah kelabu kak nora....payah nk cucuk benang kt jarum..tpi ada hati gak nk bajar jait..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-