Tuesday, March 9, 2010

Makan tak?

Semalam kawan acik bagi sepastik gula2 dan jajan....temasuk coklat dalam plastik yg brand Chok*2...

Rasanya ramai juga antara kita yang suka gak cam budak2 makan....isap atau gigit pastik tu untuk kluarkan coklat tersebut.

Gambar entah anak saper...amek dari makcik gugel. Thx Google.com

Sorry la...acik bukan nak sabotaj kilang coklat tu. Tapi acik tepikir, apakah kebersihan dalam kilang tersebut terjamin? Adakah coklat2 yang telah terbungkus itu, disimpan di tempat yang selamat dari haiwan seperti tikus, kucing atau anjing? Sebab anak-anak kita makan sampai menggigit2 luaran plastik tersebut....

Pernah gak terbaca tentang kisah kematian disebabkan racun kencing tikus di tin minuman yg diminum tanpa mencuci tin minuman terlebih dahulu. Ntah betul entah tidak, wallahualam...

Itu yg acik tepikir pulak, camner ye...klu kat kilang coklat tuh, tikus merayap2 kat atas coklat2 yg sedang menanti untuk dibungkus dan diedarkan ke kedai2... mungkin di kilang terjaga bersih, di proses, terus masuk dlm pack besar2...tpi di kedai??? kan banyak lipas, banyak tikus gak...? huhu.... kekadang kita perlu think negative gak...semua tu kemungkinan berlaku.

Jadi...untuk lebih menjaga kesihatan kita dan keluarga kita, eloklah basuh dahulu bekas/plastik tempat isi makanan yg nak kita atau kluarga kita makan. InsyaAllah akan terpelihara kesihatan kita...kerana kita tidak tahu, apa yg berlaku kepada bungkusan tersebut sewaktu di simpan di gudang kilang.

Sekian, untuk hari ini.

6 comments:

Kak Nora said...

Peringatan, peringatan. TK Acik.

Erna said...

acik..bagus acik ni..sib baik acik tulih..akak lansong tak terfikir nak basuh dulu.sendiri dan anak2 memang tak makan la..kok nampak anak2 sedara atau cucu2 sedara nanti..bolih akak tegorkan..terima kasih acik..

kakpah said...

bukan takat bungkusan gulo2 dan cokolat jo cik. tin2 susu ko, sadin ko, sobolum bukak kono basuh dulu. usahkan kek kilang, kek rak kodai tu yo dah borabuk...

Kengkawan said...

sangat prihatin nih... tq

mamarempit said...

betul gak tu kak cik...terpikir gak den ni ha....mekaseh la kak...buat N3 ni....

lupekanje said...

kak nora,
u r welcome..ingatan bersama.


erna,
acik pun salu telupa...main sumbat je dlm molot...


kak Pah,
betul tuh...kita tak tau apa yg seblmnya..


kengkawan,
perlu sgt utk prihatin...


mamarempit,
kannnnss...ingatan diri sendiri..

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-