Saturday, March 27, 2010

Cinta Pertama

Ini ler lagu yg selama ini ku cari merata alam...akhirnya berjaya juga kutemui... kisah? tidak ada kisah...cuma rasa jiwang sendiri bila dgr lagu ni. .. Pertama kali aku mendengar lagu ini tika usiaku sekitar 11-12 tahun, kalu tak silap..masa tu dan sehingga hari ini, di mana aku menemuinya di You Tube, aku mati2 menyangka ianya dinyanyikan oleh Christine Hakim, pelakun popular Indonesia jaman 70an itu...memandangkan dia adalah heroin dalam filem tersebut. Rupa-rupanya alunan suara Anna Manthovani yg aku tk pnah tau pun ujudnya nama ni. Ketika itu, tk ingat pulak, aku dah ada TV ato belum kat rumah...ato aku nompang tgk kat umah jiran sebelah...ceritanya syahdu bangett...walaupun masa tu aku hanya budak ingusan, tapi aku amat meminati lagu ini, dan aku hafal liriknya hingga ke hari ini. Itu satu kelebihan aku...yg tak patut ada pun...huhu. Tu duuuuluuu... masa tu mudah menghafal. Dah banyak umur ni, nak mengafal satu baris lagu pun payah...tengok je la masa join koir kat office tuh.... suh hapal lagu mudah2pun, payah benar. Otak udah berkarat gamaknya. Apa lagi la nk hafal ayat Quran.... hati kena bersihkan semula...InsyaAllah boley... Macamanapun, aku minat Christine Hakim nih belakun. Minat tang apa tak tau la. Tapi minat zaman tu la... Pernah ku katakan, sejak usia meningkat ini, aku amat meminati lagu yang slow, sentimental dan lagu lama jaman 60an, 70an. Hingga kat opis, kawan-kawan akan kembang tekak klu aku pasang kat PC tuh. Aku pedulik haper....hehehhe Hingga satu hari tu, nyaris si Nurul nak bawak kapak, pauk komputer anak gajah aku ni... ada braniii kaa? Sekian.

4 comments:

kakpah said...

acik!!!!!
dah lamo dah tak donga lagu ni. Best e..
Tingat pulak maso dulu-dulu..

Erna said...

acik..ha ha..sam lah kito...marah boto budak2 kek opis..tah ape2 lagu kato e...kalau akak tak de kat opis je..dah bertukar dah bunyi radio tu..

lupekanje said...

kak pah,
akak pun suker lgu nih? heheh...org2 jaman kiter je yg sukak...

Erna,
lagu kiter lagu ngantuk...tpi..lgu yg diorg suko tu...bagai nk pocah gogondang tingo....

jom balik kampunggg..

zino said...

oops ada rupanya...

saya pun minat lagu tu dulu.. mengembalikan nostalgia ni.. hehe

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-