Tuesday, June 3, 2014

Tamat Sudah Pengajian anak-anak

 
 

Tarikh 18hb Mei 2014, tibalah hari yang dinanti-nantikan anak bungsu accik, untuk pakai topi lebar dan jubah besau warna biru berenda kuning ini.  Ini juga adalah petanda bahawa tamat sudah tanggungjawab accik menyekolahkan mereka..mula dari pra sekolah, hinggalah ke semua mereka berjaya ke puncak menara gading.

OKlah tu, setakat ijazah sarjana muda / bachelor.  Kalau nak sambung lagi, sindri tanggung la.. (err...macam la belajar selama ni ummi dia yang tanggung....tima kasih la PTPTN yg mengajar aku dan anak2ku berhutang....huhu)

Sekarang fasa mereka bekerja dan yang sulung pun dah selamat menjalani penghidupan berumah tangga. Tak lama lagi merasalah menjadi ibu pula, aaamin..teruskan belajar tentang kehidupan wahai anak-anakku, kerana di setiap fasa penghidupan itu berlainan silibus nya.  Manfaatkan setiap tarikan nafas yang Allah kurniakan kepada kita ini untuk berbuat bakti dan amal jariah, sebagai bekalan untuk ke akherat kelak.

Kejayaan mengharungi ujian penghidupan dengan berpandukan Al Quran dan SUnnah adalah kejayaan hidup sebenar bagi seorang hamba Allah. Kejayaan melawan hawa nafsu sepanjang penghidupan adalah sangat didambakan setiap insan agar terselamat kita di akherat kelak.

Kejayaan menjadi anak yang soleh dan solehah, adalah yang paling diharapkan oleh setiap ibu dan bapa. 

Usah berbangga dengan kejayaan dunia ini kerana ia tidak bermakna andai ianya tidak dimanfaatkan untuk membuat kebaikan dan menjauhkan diri dari kemungkaran larangan Allah.  Kejarlah syurga Allah di sana, dan janganlah kamu menempah azab neraka untuk penghidupan yang kekal abadi nanti.  

Itu lah pesanan ibu tua mu ini.  Terima kasih Allah.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akhbar.

3 comments:

Irfa said...

tahniah accik
kerana berjaya membesarkan mereka dgn baik..

anak2 acik mcm anak2 saya jugaklah
1 hero 2 bunga

Acik Erna said...

Tahniah acik..akak yang bongsu baru nak daftar 22.6 ni..abang2 dah kojo tapi bolom nampak bayang akak nak monantu

lupekanje said...

irfa,
Terima kasih..Allah membantu hambaNya dalam setiap usaha dan doanya..betul tu anak selang bunga. Yang lelaki mcm nk tunjuk kuasa sikit kan...hehe.

Kak erna,
Terima kasih. Monantu kojo Allah...samo lah accik ni ha. Kok sobut pasal jodoh, dio lari kak...tk suko bona nampak eh (lagi)..ke..malu gak eh. Byg calon lon nmpak laiee aa..insyaAllah..yg terbaik utk dio dah Allah tetapkan..aamin

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-