Semalam acik cuba buat lagi roti. Roti asas lagi. Tpi kali ini saiznya yang terkecil. Sebab yg pertama kali tu, besar 3 paun, tk abis makan...2 hari je, roti tu dah berkulat, tader orang makan. Biasa lah, roti yang pure, tk letak bahan pengawet kan, mesti la cepat rosaknya. Lagi la dah disentuh dengan tangan waktu memotong tu.
Jadinya, semalam, menerai lagi. Sonang kojo eh kan...letak2 bahan, tutup ..pehtu gi tidur.
Tpi saya tk senang hati. Entah kenapa. Sejam selepas itu saya pergi intai ke dalam mesin tersebut, bunyi seperti sedang diproses, tapi tepungnya tidak bergerak. Baru lah saya teringat, dua bilah pisau pengadun mesin tersebut tidak saya masuk seperti sepatutnya... aduuuuiiiiiihh..!! maka saya hentikan proses, lalu cuba masukkan bilah besi keluli tersebut di tempatnya di celah2 tepung, dan mentega dll bahan itu..
Ulang proses semula. Alamat tk sempat la nak bawak bekal roti gi kije esoknya... (proses bermula tengah malam...huhu) setiap pembakaran roti asas, memakan masa paling kurang, 3.30jam.
Intai lagi di ruangan transparen ke dalam mesin tersebut....dah lama berada di posisi 'rise' ....tk gerak2 lagi. Kenapa pulak ni...rasanya memula kemarin, idak le lama camni... saya tk sedap ati lagi. start, stop, start, stop mesin tesebut... lelama saya setkan ke fungsi 'bake' terus sebab kelihatannya sudah sempurna di uli. Pastu acik sambung tdur. Memang tk sempat masak sebelum gi kije. Akan masak pukul 7.30pagi lebih kurang. Saya gi kije, sebelum pukul 7 pagi... hmmmm...pesan je lah kat anak utk tutup suis itu nanti.
Balik kerja tadi, terus tengok itu roti...rupanya bilah pisau tersebut tertanggal dari tempatnya. Mesti sebab masukkan tk betul,,dah tepung berselumat dulu kat situ.. Alhamdulillah...bulih la dimakan. Lenkali kena check bebetul..jgn jadi camni lagi..
jadilah kan.. makan 2 keping udah kenyang. Alhamdulillah...halalan thoibah..hehhe
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna
Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya. Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...
-
Dalam kegilaan sesetengah masyarakat IT di Facebook, mengambil bahagian dalam kuiz demi kuiz....(I'm not one of them...) acik terseremp...
-
Hmm...teringin bergosip harini... boleykan..boleyy?...boley laa... Acik tengok paper hari ni.. tentang sorang bekas menteri besar kawin d...
-
Sempena Tahun Baru Cina, memasing ambil peluang balik kampung temasuk acik. Sementelahan anak pun balik bercuti, kecuali Yanie, yg bercuti ...

pandainya acik buat roti sendiri
ReplyDeletelebih terjamin tahap kebersihannya
Mesin yg buat Irfa..hehe..tpi mmg terjamin la bersih...Alhamdulillah
ReplyDelete