Friday, May 25, 2012

Buat lagi

Semalam acik cuba buat lagi roti.  Roti asas lagi.  Tpi kali ini saiznya yang terkecil. Sebab yg pertama kali tu, besar 3 paun, tk abis makan...2 hari je, roti tu dah berkulat, tader orang makan.  Biasa lah, roti yang pure, tk letak bahan pengawet kan, mesti la cepat rosaknya.  Lagi la dah disentuh dengan tangan waktu memotong tu.
Jadinya, semalam, menerai lagi.  Sonang kojo eh kan...letak2 bahan, tutup ..pehtu gi tidur. 
Tpi saya tk senang hati.  Entah kenapa. Sejam selepas itu saya pergi intai ke dalam mesin tersebut, bunyi seperti sedang diproses, tapi tepungnya tidak bergerak.   Baru lah saya teringat, dua bilah pisau pengadun mesin tersebut tidak saya masuk seperti sepatutnya... aduuuuiiiiiihh..!!  maka saya hentikan proses, lalu cuba masukkan bilah besi keluli tersebut di tempatnya di celah2 tepung, dan mentega dll bahan itu..

Ulang proses semula.  Alamat tk sempat la nak bawak bekal roti gi kije esoknya... (proses bermula tengah malam...huhu) setiap pembakaran roti asas, memakan masa paling kurang, 3.30jam.

Intai lagi di ruangan transparen ke dalam mesin tersebut....dah lama berada di posisi 'rise'  ....tk gerak2 lagi.  Kenapa pulak ni...rasanya memula kemarin, idak le lama camni...  saya tk sedap ati lagi.  start, stop, start, stop mesin tesebut...  lelama saya setkan ke fungsi 'bake' terus sebab kelihatannya sudah sempurna di uli. Pastu acik sambung tdur.  Memang tk sempat masak sebelum gi kije.  Akan masak pukul 7.30pagi lebih kurang.  Saya gi kije, sebelum pukul 7 pagi... hmmmm...pesan je lah kat anak utk tutup suis itu nanti.
Balik kerja tadi, terus tengok itu roti...rupanya bilah pisau tersebut tertanggal dari tempatnya.  Mesti sebab masukkan tk betul,,dah tepung berselumat dulu kat situ.. Alhamdulillah...bulih la dimakan.  Lenkali kena check bebetul..jgn jadi camni lagi..



jadilah kan.. makan 2 keping udah kenyang.  Alhamdulillah...halalan thoibah..hehhe

2 comments:

Irfa said...

pandainya acik buat roti sendiri
lebih terjamin tahap kebersihannya

lupekanje said...

Mesin yg buat Irfa..hehe..tpi mmg terjamin la bersih...Alhamdulillah

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-