Tuesday, May 26, 2015

Mesin Rumput

Rutin accik tetiap kali balik kampung, memastikan rumput pendek dan tiada kemuncup yang akan menggeletek betis dan peha accik dan penghuni di rumah kampung ini..


Dulu guna mesin ni. berat, bahaya penggunaannya jika tak tahu. Baru-baru ni sebabkan mesin sandang ni asik rosak je, maka emak accik suruh belikan mesin yang baru.  


Ini lah mesin nya..rengan sangat ok.  Memasangnya umpama memasang barang mainan. Sumber tenaga, letrik.  Tak perlu lagi beli minyak petrol atau disel.  Emak accik pun boleh mesin seniri kalau nampak rumput panjang.

Tapi nanti, kalau accik balik kampung, accik nak buat kije apa?  hoho... dah hilang jawatan Tukang Mesin Rumput kan.!!!

Tak kisahlah.  Minggu lepas accik balik, accik tengok rumput tu panjang, accik mesinkan jugak. Dapat jugak merembeskan peluh lagi. Sebab mesin rumput tengahri buta. Udahlah sekarang ni cuaca kalu panas,..tersangatlah panasnya. Mcmana lah kalu panas di dunia dah kita tak tahan, apa lagilah panas api neraka kan... Nauzubillahiminzalik.

Memula beli hari tu tak sempat godek.  Kali ni accik godek-godek lagi, rupanya boleh tinggi rendahkan tahap kependekan pemotongan rumput mengikut selera mata kita. Prakkk nyer haku...hehe...OK la kan.  Kito buek dio.  Bulih yo ... kali ni baru nampak emak accik berpuas hati.  Sebelum ni beliau tidak puas hati sangat sebab katanya rumput yang dipotong tu tidak cukup pendek. Macam kalu guna mesin lama tu.

Hmm...memangla, mesin sandang tu bulih potong sampai gondol tanah..itupun sebab accik tak expert.  Tak berdisiplin lah kalu guna ayat lain.  TInggi rendah rumput tak sama. Ikut kekuatan tangan yang tak berapa kuat ni.

Alhamdulillah..kerja dipermudahkan Allah, diberikan rezeki pada emak accik hingga terbuka hatinya membeli mesin yang lebih mudah di senggarakan. Caiyoooookk omak den...!!

4 comments:

izawani said...

Kak, saya dok survey mesin ni. Berapa harga dan blade ker tali atau boleh tukar ke tali ? Rumah ada tinggi rendah dan sorok sorok bawah pokok tu boleh guna ke benda gini ?

Terima kasih didahulukan... :)

lupekanje said...

mesin sandang ke ? Mesin sandang paling murah bawah RM300 pun ada..blh guna tali atau pisau. Memang blh mesin celah mana pun..err..
Mesin tolak ni, paling murah RM500 kot. Untuk laman rata, Celah2 blh jugak masuk. Tpi hasil terbaik mmg guna mesin sandang. Beli yang mahal sikit....rengan sikit kot. Tpi hati2, bahaya ..

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Delores Hope said...

Nice, i really like it.if you also like our site please follow: http://www.robesdemariee2013.com/

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-