Minggu ni mcam biasa accik isikan dengan menghabiskan masa dengan adik kesayangan.. membantu membuat kerja-kerja perkomputeran...
Ala...bukan apa pun, menaip minit mesuwarat. Memang takmo galakkan dia blajar. Nanti kalu dia pandai, semua kerja mendata mnyurat akan diserahkan pada dia yang tak pernah pandai mahu menolak. Sian dia.
So, tak apalah dik oooii...bia akak tolong. Sikit je pun. Lepas selesai kije yang cipot tu, accik pun bergolek gelantang dengan beliau, menonton citer zaman jepun tu.. Delisa.. kisah tragedi tsunami yang menimpa Acheh. Walopun udah berulangkali menontonnya, namun air mata tetap mencurah2 jugak. Terpaksa kawal, kalu tidak besar malu ku kat adik itu. Tak pepasal nanti balik rumah mata bengkak.. apa pasal ngko???
Menonton pulak dalam gelap...tarik langsuir, tutup lampu, pasang kipas lelaju...tumpu perhatian pada skrin tv sambil tangan meraba2....errr...meraba mouse komfuter utk mengawal gambar, sambil melihat2 juga folder2 lain dalam lappy accik tu.
Accik guna lappy yang disambungkan dengan cable HDMI...untuk menonton movie yg dalam lappy tu kat skrin tv.
Teknologi sekarang kan...tak perlu dah pergi panggung wayang utk nonton wayang gambar. Donlod jer dari website movie2 yang dikehendaki. (Errr....cetak rompak namanya tu..huhu.) No good....no good..
Kecanggihan teknologi skrg membolehkan kita menonton direct dari website, atau melalui pendrive yang dicopykan cerita cerinti tu...
Kalu dulu kena masuk dlm CD atau DVD. Sekarang tak perlu dah.. saiz pendrive pun lebih besar dri DVD tu. Saiz memory mencapai sehingga 32GB ..mgkin lebih.
Petang selepas asar accik bergerak balik ke rumah anak accik, si Nur Zayani ...menjengok cucu katanya..
Bermalam di rumahnya di Sg Buloh ini. Lalu esok paginya diajak memancing.... di sini..
Di Tasik Biru ini. Jangan tanya dapat ikan ke tidak...kerana akhirnya accik gi beli ikan kt pasar.
Sekian, terima ksih
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna
Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya. Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...
-
Dalam kegilaan sesetengah masyarakat IT di Facebook, mengambil bahagian dalam kuiz demi kuiz....(I'm not one of them...) acik terseremp...
-
Hmm...teringin bergosip harini... boleykan..boleyy?...boley laa... Acik tengok paper hari ni.. tentang sorang bekas menteri besar kawin d...
-
Sempena Tahun Baru Cina, memasing ambil peluang balik kampung temasuk acik. Sementelahan anak pun balik bercuti, kecuali Yanie, yg bercuti ...

Uik akak... saya pun buat gitu jugak... sambung kat HDMI utk tengok TV dari laptop... hahahaha...
ReplyDeleteye izan...puas hti....kan...hehe
ReplyDelete