Wednesday, January 22, 2014

Pekebun Moden itu

Nak mencari orang membantu kerja-kerja di ladang pun sangat payah. Payah yang macam-macam. Emak accik kata, mereka diupah mahal, tapi kerja tidak memuaskan hati. Bila berlaku rungutan yang sebegitu, accik kata kat emak accik,"tak apalah mak, kami ni ada..(anak-anak dan cucu) Biarlah kami tolong buatkan semampu kami ..." Well, kalu anak yang tolong buat kerja, kalaupun tk sempurna, emak tu idaklah nak mengomplen sangat kan... :) ...lagipun free kan....kami tk caj pun.

Maka jadilah accik dan anak-anak pekebun getah secara tidak rasminya. Setakat ini kami dah buat kerja membaja, meracun dan memagar. Yang belumnya, menoreh je lagi...huhu.. tak apalah, demi membantu ibu tua tersayang kan.. di samping, seronok juga, melihat anak2 getah membesar. Kehijauan ladang (orang lain) , dan sekarang ni pulak, musim angin kuat bertiup...seronok. rasa nak main layang-layang je kat ladang tu.








 

2 comments:

  1. Best jer jadi pekebun...

    Macam kerja kontrak jer... hahaha...
    Kak...
    Semua tempat angin kuat kan ? Entah entah nanti turun salji dak ? Sejuk betul la sekarang ni....

    ReplyDelete
  2. aah...dengarnya sejuk lenmacam je..tk mustahil salji blh turun kat Msia. Allah punya kuasa. Petanda Kiamat semakin banyak. hmmmm.. dengar nya kat Kedah & Kelantan pun suhu siang 20C lebih...Suhu cameron highland dah tu.

    ReplyDelete

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

Bersahabat Kena Ingat Kita Bukan Sempurna

 Dunia sekarang, media sosial sangat memainkan peranan menentukan segalanya.  Mudah sungguh tersebar, mudah sungguh berhubung, mudah sungguh...