Sunday, April 19, 2009

Aku dan Prebet Sapu

Cerita pergi Kota Bharu? Tak ada cerita sangat. Sebab acik tk enjoy langsung trip kali ni. Betul lah...acik kakitangan kerajaan yang dihantar bertugas. Bukan suruh enjoy. Bagaimanapun, bukankah satu yang perlu untuk bekerja dalam situasi gembira...enjoy... Hmm.. tak apa lah. Acik buat kerja acik. Itu yang penting. Acik tk seronokpun tak apa lah.
Nak tengok bilik acik yang suram dan kelam di hotel tu?? ni dia..Ada Peti es..tapi acik tk gunapun...nak letak aper??
Termos, gelas...disediakan...heater?? tk dok !!! So, selama baper hari kat situ..acik tk der la bancuh air panas...sebab acik tk kuasa nak panggil room service anto air..! Mineral dan makanan tu acik beli sendiri.. abaikan listerine yang ado tu..smua tu acik bawak sendiri okeh..
Ni lah tempat banyak masa acik habiskan...pembaringan empok.. yang menemani acik masa mengantuk dan masa tk sihat tuh.
Lemari kat bilik tu...dan tv kecil...untuk hiburan... Nak cerita, belakang lemari tu ada tingkap kecil...acik rasa cam nak tolak je lemari tu ketepi sbb nakkan tingkap gakk.. boleh tak?? hahaha.. cuber gak tolak..tpi tk begerak pun lemari tu...
Ni ha kerja acik... memerati orang-orang ini...calon2 temuduga..pensyarah2 IPG.
Ditemuduga oleh mereka ini, ...ni taim makan tengahari...mereka semua tu Doktrate2 gred 48/52.. tah.. ke atas agaknya...yg pasti bukan 17 cam acik...biler sembang..tajuk yang acik tk leh nak masuk..huhu...aku rasa cam kera sumbing.. nak ingatkan pembaca entry ni..klu ngkorang pegawai gred tinggi, jgn la ajak yg gred rendah ni sesama makan ke apa ke..sbb kami kekok... lenkali bagi la teman sama gred sorang...agar tk rasa terasing..hehhe..sesuker ati acik kan.. tgk...betapa tersiksa nya nak makan..sebab kener sopan ngko... tk puas betul aku makan..hahaha..
Yer...mereka ini lahhh... panel2 itu. Panel juga...acik tgk Dr Roziah ni, acik tingat kat Mak sedara acik...muka sroper...sama2 asal dari Pulau Pinang..sedara kot kita ni ...hehehe..
Di sini, bangunan IPG Kota Bharu, Kelantan...acik rasa cam duduk kat gudang ..panasnya...dik sebab bumbung yang di bina di bangunan ini... sampai sakit kepala acik menahan kepanasan...kerana acik hanya bertugas di koridor bangunan ini sahaja, membantu dan memerhatikan keperluan calon dan panel temuduga.Pemandangan dari tingkat 3 bangunan IPG...kat sebelah pokok yg berbalam2 itu adalah Lapangan Terbang Pengkalan Cepa.
Dan acik cukup jaki... tengok pensyarah IPG Mizan nih..membuka laptopnya....rasa nak menjerit je....nakkkkk pinjammmmmmmmmmmmmmmm !!!! (tapi ada ke connection ke internet dia?? hehe..) Acik berdua dengan sorang pegawai dari bahagian lain yang jadi urusetia. Seperti yang acik dah bagitau...acik tk berapa seronok dengan dia tu.

Sejak dari awal dia dah pertikaikan tidak mahu membawa dokumen berat...serik dari pengalaman lepasnya menjaga temuduga... berat dokumen tu nak dibawa balik. Padahal, untuk dokumen sulit seperti ini, adalah sepatutnya diberi keutamaan pegawai gred A yang membawanya...acik ni saper la... kakitangan sokongan cokia jer.. tak per...acik tunjukkan bahawa acik tidak ada masalah membawanya. Dan acik telah buktikan.

Acik tidak membeli belah sangat sepanjang di Kota Bharu ni, semata-mata memikirkan nanti beg acik tidak muat. Kerana sudah pasti dokumen yang akan acik bawa akan bertambah.. Pegi KB tak sopping...???? Aper kes???? Bukankah KB itu sorga sopping bagi semua kaum Hawa..!!! Yer... itulah yang berlaku, satu sebab telah disebut tadi... sebab lain..adalah kerana acik tidak berteman. Dia tu??? ENtah... katanya dia tidak berminat nak merayau.

 Tapi ketika pajero IPG KB bawa mereka ke Pengkalan Kubur(PK) dan Wakaf Cik Yeh(WCY).. bukan main dia shopping.. Ooo..dengan aku, tk ndak keluar ye.. ye lah..aku sedar, aku hanya pegawai bawahan. Hehehe...sensitip pulak aku.. tidaklah...sebenarnya acik suka gak dia tk nak keluar dengan acik. Acikpun tk seronok nak jenjalan dengan dia. Acik lebih suka jalan sorang-sorang dari berjalan dengan dia. Entah... lu pikirlah sendiri.

Dia ajak acik ke PK dan WCY tu. Tapi acik tolak, atas alasan tidak berapa sihat. Memang betul..acik tk baper sihatpun. Kepala dan beberapa tempat sakit... Mass....sheddap yu...!!! Tapi bila acik dah sihat sikit selepas dapat tidur sepicing dua... badan ringan sikit...lalu acik keluar merayap sorang2. Gambar pun tk banyak ambik..sbb sorang kan...takut sikit kat tempat orang.. Agak menakutkan lagi bagi acik, orang asing di KB tu... rasa cam smua orang pandang.

Tuan2 punya keter prebet asik offer keter je... muka cam nak paksa je..takut acik tau. Ohh.. lupa acik nak cerita...pasal sorang pemandu prebet sapu ni... Masa tu acik baru sampai kat airport PC..(Pengkalan Cepa) ..untuk mengelakkan tambang yang mahal untuk ke KB nak ke hotel...acik kononnya nak naik bas...lalu gi lah duk kat bus stand tu. Ada sorang mek yang turut sama nunggu tu... lalu acik tanya...dgn slang kelantan yang pelat....hehehe.. Baper sewa kalu naik teksi gi KB??? Dale Dua Ria lebih... (dalam dua rial (RM) ) ... hmm...ok..time kasih.. Pehtu benti la satu keter sewa yang diorg panggey prebet tuh.. acik naek jer dengan mek tuh. Sembang2 la sesikit.

Anak buah acik yang belajar di Uitm Machang tu ada pesan... Maklang nanti cakap kelantan tau... jangan cakap KL...heheh ..nanti kener tipu dreba teksi.. Sebab tu acik idak la cakap banyak sangat. Tapi tipu2 gak la...yang acik ni dulu duk kelantan gak..tpi sebab dah lama tak datang..maka acik dah tk ingat jalan...dan tk tau pun hotel tu kat mana... ye lahh... saya ni kijer merata...sana-sini seluruh Mesia... kata acik kat dreba yang peramah tu.
Nak kelentong, tapi tk pandai kelentong. Bila sampai kat hotel, acik nak bayar tambang...lalu tanya, berapa...??? Pemandu kata, Biasa berapa?? lalu acik hulurkan RM2.00..... RM2.00 !!!! Pemandu tu cam blurr muka dia...tapi acik terus berlalu pergi dengan beg2 acik tu...check in di hotel tersebut...... Lelepas tu, masa anak buah acik datang, bawak acik gi makan kat kedai nasi ulam kat Muzium, barulah acik menyesal sebab bagi tambang murah sangat kat pemandu tu.... timbul kesian acik..

Nayer sungguh aku...sebab anak buah acik kata, selalunya dalam RM5 tambang dari PC ke KB.. kalu bas RM1.80.. Dah tu...dia gak yang pesan, jangan kener tipu...maka acik la yg dah tipu drebar tu...hahahah.. Cam biasa, acik dihantui rasa bersalah... iskk..lurus bendul betul aku ni kan....dendiam jer lah..!

Hari kedua temuduga tu, acik tipon pemandu prebet sapu tersebut. Minta dia hantar ke IPG KB yang berada di PC. Niat acik senornya nak kaber balik tambang yang terrrrsangat murah yang acikbayar kat dia tu. Dalam ati kata...kali ni aku nak bagi dia RM10.00 .. Cehhh.. bila sampai, dia caj acik RM15.... tak apa lah...acik bayar jer.. Rasa mahal sungguh...mesti dia marah sebab aritu acik bayar dia RM2.00... aper ingat ni teksi dua ringgit ka...!! Masa sembang-sembang petang dengan doktor2 yang jadik panel temuduga tu, acik tanya... berapa doktor bayar tambang teksi ke sini dari KB? RM 25.00 .... uwaaaaaaaaaaaaaaaaaahhh..lagi mahal !!

 Itu rate teksi lapangan terbang PC ke KB yang acik nak elakkan tu.. kira pemandu acik tadi tu masih dikira murah la... bolehla...lagipun keter dia buruk jer...tk ada aircond...hehehhe itulah kisah drebar prebet sapu dan acik. Sambung cerita merayap sorang2 tu. Acik nak cari makanan jer...cam yang acik bayangkan kat entry acik yang lalu tu.
Tapi acik hanya jumpa nasi kerabu... acik jalan dan jalan lagi..tetiber acik dah berdiri di depan Pasar Siti Khadijah yang fofular tu... lalu acik masuk dan lihat2 sekeliling.. Nok cari gapo?? Nak beli gapo... nok apoo... mari beli ni mekk...ambik la...ambiklaa ni... itulah antara teguran penjual2 kat situ. Acik hanya geleng2 kepala.. acik pegang, acik letak, acik pegang...acik letak balik.. itu jer keje acik. kalau ada 200 orang pelancong cam acik ni..maka akan tutuplah Pasar Siti Khadijah ... bukan apa...acik mikirkan...camner aku nak bawak balik kalau aku beli ni..mesti beg aku tk muat...!!...

Dengan nasik kerabu sebungkus tu, acik balik ke hotel semula. Penat!! Sementara tu pegawai yang sorang tu shopping sakan gaknya kat Pengkalan Kubur... balik tu, dia ketuk pintu bilik acik...hulurkan sebungkus laksam untuk acik... waaaaaaaaahh, acik suka!! Terima kasih. Seblum ni pun dia banjer acik nasik lemak...dan esoknya pulak dia banjer acik char kue tiaw lakna.
Laksam ittew..
Nasi Kerabu yang acik beli...yang akhirnya menjadi milik bakul sampah...sbb acik tak selera nak makan pun..
Malam terakhir, acik merayau sorang2 juga... memikirkan tk beli apa lagi untuk anak2 dan kawan2...kat jalan Padang Garong tu memang ada jualan ..tapi tk ada jual makanan. Lelama acik beli 2 pasang kain, untuk acik dan mak acik..dan tudung 3 helai untuk anak2 dan acik...(err..Shahmah tkkan nak pakei tudung kot...hehe..) dan sehelai baju batik blouse.

 Pehtu acik masuk satu kedai borong...dan jumpa sebernir jenis gantung2 made in china pun...yang tulis Allah /Muhamad... acik beli dalam 30 keping...reger dari 70sen - RM2 je... heheh..kedekut kan.. untuk kawan2 di pejabat... jadi lahhh... itu je yang acik mampu... dan itu jer yang senang acik pudatkan dalam beg acik.

Dalam pukul 9.30 mlm, acik balik hotel. Rasa cam pompuan murahan pulak merayau sorang2 memalam ni... Pehtu acik tengok keter IPG (Institut Pendidikan Guru) KB dah menunggu depan hotel nak bawa kami pegi Wakaf Cik Yeh... tapi acik tk pegi..sebab duit pun dah nak habis...mau acik makan bubur nasik nanti sementara dapat gaji bulan depan..heheh.. selain dari sebab2 yg dah acik sebutkan tadi.

Dan pagi akhir kami di Hotel tu..masa check out...acik peratikan pegawai tu...banyaknya barang......!! Shopping sakan la tuuu... Ooooooooooooooo..boleh pulak engko bawak barang beberat yer..!!!! Dokumen ni ngko bagi alasan tk nak bawak!! Sabar acik...sabarr !!! ye..acik sabar dan terus bersabar. Buat derk je.. dalam ati ni...bekilo2 aku menyumpah seranah ...walopun dia dah banjer acik makan tu semua..ianya tk leh kaber marah aku kat dia.... hehhehe Acik tau..ader hikmahnya semua ni.. acik kener redho. mungkin, kalau acik tk bawak dokumen tu...acik akan beli baaaaaanyak barang.. (iyer...macamla duit aku banyak sangat nak shopping tu...) ..dan bila beli banyak barang.... tentu acik hangkut tu pun tehegeh2...nak naik plane...nak naik ERL lagi....nak naik escalator... tah-tah...acikla orang yang jatuh dari escalator cam yang acik citer dalam entry lepas tu ...kannnn..???

 Syukur atas segala yang berlaku. Sesungguhnya Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu...(ini lah dia Moral of The Story entry kali ni...) Sekian

19 comments:

yuyee cap limau said...

asik..wah pegi kelantan yea..acik nnti nk dtg kelantan coling2 la kite,,pree of charge je siap kite bawa acik g jejalan tmpt yg pling bes kt kelntan yg xpnh acik lawat lagi..tapi yg ponting acik kn bawa wang yang bnykla,kate nk shoping..bli byk2 bayar sikit2...hehe

lupekanje said...

uuiit yuyee..ok...set..minggu depan..hari bertemu pelanggan di KB Mall...heheh...

xiiinam said...

Cik....
Terima kasih kerana selalu hantar SMS 'laporan selari' Acik sepanjang di KB. CikLah memang sengaja tak mau balas, sebab nak siksa Acik, nak bagi Acik lagi rindu kat ckLah...he...he....he...

Alhamdulillah ko selamat pergi dan selamat kembali, dan dapat melaksanakan tugas yang diamanahkan dengan baik. Kalau kena post ke Perak, pasti ckLah ambil cuti untuk temankan Acik.


Esok tak payah tunggu ckLah di airport. ckLah akan belasah ERL terus ke KL Centre. Jumpa di Masjid Putera lebih kurang 11 pg gitulah. Adik ckLah,Dr Hj Hanif akan drop by ckLah. ckLah bawak Nuha ya!

Anonymous said...

salam...eh..tetibe ternampak lecturer saye r..heheheh
dr pompuan Cine yg pakai bj merah dlm gmbr tu..Dr Lee..
heheheh...sesaje interprem....

~eitawaniey~

lupekanje said...

salam ckLah..
mang keji siksa acik gituuu..sib si masnurin tu gajin layan acik dgn mms dia...(ni lagi keji..aku dah tk lalu nk makan, dia antor gamba makanan...dan satu lagi..dia ni tk geti ke aku ni tk de tenet kat bilik tu...!!! ) henpon ni henpon yg jenis baling hanjin blh pensan tu..mana leh buka mms....heheh

ok..next taim, klu ada tugas ke Perak acik angkat tgn offer diri nk gi..nk tgk bebetui tk ckLah sanggup tinggalkan Renuga, Rahimah, sharmine dia tu.

ni nk wat aper lak g KL sentral ni..org sampai putrajaya sentral...dia gi rajin nak gi KL..pehtu pusing balik ke putrajaya ye...yennnaadeii..

okeh..sampai nnt calling2 acik..ku nntkan dinda di pintu semejid..

lupekanje said...

salam eita ..ni adik eila yo...hehe..
ha ah..Dr Lee tu pandai deh kecek kelate...sempoi siut...kehkehkeh

kakpah said...

bengkek je la acik dengan orang tu ye cik...
tak yah nyoping pun tak pe la cik. Kat alamanda tu pun banyak... tapi kakpah masih tak puas hati gak ni sobab tak dapek piuk keh..keh..
.
. heh, cklah nak naik putrajaya ko. Sok gi perak cuti ko. Kim salam kek cklah yo. Cium pipi e skali hik..hik..

Anonymous said...

hehehhe...
mane tau sy adek eila neh???..heheheh...
Dr lee dah pandai ckp kelate??
wah hebat..tp sbnrnye dah biaser dgr dier terkeluar word2 yg biaser org klate gune..ktorg siap syak dier tu org klantan 0r trengganu..tanye dier dia xnak bgtahu..suh ktorg teka n dia senyum jer...
suspisios betul r Dr Lee tu..hehehhe...
xpe2..nnt g klate kena shoping betul2..br r terase best..hehe

~eitawaniey~

xiiinam said...

Ngeh..ngeh...ngeh....maklumlah..
ckLah 'gadis' kampung yang naif. tak reti jenjalan di KL. Td adik ckLah dah gelakkan ckLah......naik LRT pun jenjarang sekali....takut plak tersepit kat pintu LRT sok...he..he...

Isk...kakPah!!!!
Janganlah suruh Acik cium pipi ckLah. Tak rela I. Acik...kalu ko berani sentuh pipi aku....aku lepuk hang!!!! Soraaaaaang je yang aku takkan lepuk...malah aku sua-suakan...hidung tak mancung...pipi aku sorong-sorongkan...he..he..

lupekanje said...

kpah...mang bengkek nih..heheh..tpi tk per la, acik terai kontrol..lelama sejukla acik ni..
menci tau kpah ni...asik sebut piuk je..gi kirim kat Masnurin tu kat Pdg Bosar...tgu dio balik melako...kpah senaraikan bebanyak..hehhe..

sok jumpa ckLah, saya sampaikan dan lakukan pesanan kpah tu yo kakk...wlopun mato acik akan lobammm...muahahha..

Eita,
trademark sama ngan eila..sekali pandang da tau..hahah..
acik pun rasa dr Lee tu pnah duk kelate...klopun bukan org kelate tuh...
tunggu yo..acik kumpul duit bebanyak..pehtu gi sopping kt sana semula..hehe

lupekanje said...

ckLah..
acikpun lagi teruk..sbb dah lama tk naek public transport nih..maleh rrr nak citer..kener buat entry lain..

acik tk kiro..sok, kt dedepan penjaga masejid tu gak acik peluk arab n cium pipi ckLah demi kpah...hahaha....besokla peluangku..mintak izin ye En. Jahan..

Shifu67 said...

dtg kb, tak royak dohh.... kalu dak buleh la kita dating....

lupekanje said...

shifu..
itula..acik tera dah ikle kat sini...kot2 ader sesaper blogger kat KB bulih bawa acik jale2...hehe...

Yunus Badawi said...

lama tak pegi KB terasa rindu pulak nak ke sana huhuhu

tumpang lalu:
ckLah bawa Nuha singgah lah rumah. Boleh naik LRT Putra. Kalau nak suruh saya ambik pun boleh sbb nak tengok bakal menantu hehehe

lupekanje said...

salam YB,
Kalu rindu kt KB...pegi je..bawak anak bini, sopping...heheh..

ckLah akan bsama acik sepanjang hari.. bukan senang acik nk jumpa dia. So, YB booking la lain kali je...ini kali je dia tinggalkan Pak Jahan...ni ler peluang acik nak sembang panjang ngan blogger fofuler nih...klu Pak Jahan ada nanti, bolehla YB ajak jumpa nk bertakruf bagai sesamer bakal besan tuh.. heheh..

sabiqahAnuar said...

hhhee kak chah sape pegawai tu?? aems sabar byk2 ye kak chah, tak rugi insyaAllah...

klu sy ade kat klate lei teman kakchah, siap lei g rantau panjang pgkalan kubo lagi...tggu aa sy n iLa balik deh, mari lagi 1 famili...lei duk umah sy, umah kecik biasa jaa tp takpo tingkap terbuko luas, tak lindung ngn almari hehehe...
insyaAllah

lupekanje said...

salam ieqa..
mang tk ghugi...tima kasihla kat owang tuh.
kalu tk, mesti akak ngko ni serebeh lagi ngngkut bembarang yg overweight sampai senget kapatebe nati...hehe..

Mung bajar sungguh2, lei cepak habih..pehtu balik sini deeehh...
akak pakak drve keter duk umah ngkorang ja nati..lagi puah hati kei..tq

Ma_sUyinFiqah said...

muahahahaha...........ekeke nape tamau bitau acik sakit apo. Nak den tolong bitau kan???

lupekanje said...

mas,
ko jgan, penyakit tu bejangkit...hehehe

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-