Wednesday, March 3, 2010

Apa itu Sabar?

Apabila anda ditimpa kesusahan, apakah yang patut anda lakukan? Apabila rakan anda ditimpa musibah, apakah yang akan anda katakan pada nya? Apabila anda kehilangan seseorang, apa yang patut anda lakukan? Adakah perkataan lain melainkan 2 patah perkataan itu.... iaitu.. S A B A R....?????

Tak kiralah orang tu nak pelangkung kita ke lepas kita suh dia sabar tu.... atau nk ucap tima kasih kat kita ke...atau nk peluk2 kita ke... memang tu je lah perkataan yang sesuai untuk mereka yang sedang ditimpa kesusahan...

Perlukah kita sombong....dgn berkata... " kau cakap senang la....sabarrrr...sabarrr....sabaarrrr... cuba kau rasa sendiri apa yang aku rasa !!!!!" errrkkk...... acik harap acik tk akan terkena ayat yang centu di kala acik mau memujuk sesorang itu. Sebelum kita nak menasihat orang suruh sabar ... kita kena tahu; Apa sebenarnya erti sabar?

Bagaimana hendak bersabar... apakah hasil sabar itu..... Kemudian kenali diri sendiri dan tanyakan, apakah aku akan sabar sekiranya ditimpakan kesusahan yang sama seperti sipolan itu? Sejauh manakah kesabaran kita? Hari ini acik hampir hilang sabar terhadap seorang kaum sejenis acik. ..iaitu perempuan. Ya....acik seorang perempuan...dan dia juga perempuan.

Acik bukan seorang yang baik pun, sebaliknya acik sorang makcik yg samseng dan gengster gak kalu ada orang buat acik marah...ye... acik memang sorang yang baran. Cepat marah...klu orang tk ikut kehendak acik... citer nya tadi petang, gini... acik nak gi isi minyak keter. Biasanya acik guna kad ATM...selagi ada duit dlm tu. Tapi hari ini, mesin utk kad tu asik mereject kad acik... misti mesin tu yang rosak. Maka tepaksalah acik melangkah menuju ke kaunter pertanyaan pembayaran untuk membayar jumlah minyak yang acik nak masukkan ke tangki minyak keter buruk acik.

Sebelum bayar, acik lihat petugas di kaunter sedang mengira kotak2 rokok di depannya..lalu acik bersabar menunggu sehingga beliau bersedia. Tiba-tiba muncul seorang fomfuan yg cam acik gak....ada dua lobang idung....ada 2 biji mata, ada telinga 2.....*agaknya la...kat dlm tudung, saper yg nampak. Mangkuk betulll !!! ada ke dia terus potong q acik, lantas membayar jumlah minyak keperluannya. Saketnya ati aciiiiikkkkkkkk...

Anak saper nih....eeeeeeeeeee...gerammmmmmm Rasa nak gigit2 je orang tu... Agaknya dia tk geti nk kesian kat makcik tua yg dah tecongok menunggu giliran nk pam minyak tu... Agaknya memang dia memiliki sifat pentingkan diri sendiri yang memang amat tinggi darjatnya... sakit betul ati acik. Tapi masa tu walopun tk ada orang yg suh acik sabar.... namun acik sabarkan juga ati ayam acik nih. Kalu tk, dah acik kebabom keter dia... hmmm...acik ingat lagik keter dia.. W........ 9252 ........... helo sister...lenkali jgn biasa2kan sgt pentingkan diri centu. Hormat sikit kat orang tua, klu tak nanti susah orang nak amek jadik menantu....
Okeh....sabarr....sabar.... acik sabar lah ni.... Balik rumah, tebaca pulak stetment2 orang yang tak sesabar nak dpt duit ni.... Duit nyer pasal, orang sanggup bermusuhan, berbunuhan...! Lambat sikit dapat, bising... bila dapat cepat, abihpun cepat...pehtu tk sesabar nak dpt lagi.... Pastu pandai pulak nasihatkan orang suh buat kije bebetul...jalankan tanggungjwab.... apa?

selama ni tk jalankan tanggungjawab ke kami nih....??? Bertahun udah kami uruskan bayaran, baru sekali terleewat...sudah melenting2....sudah mahu keluarkan kitab suh kita baca..utk tau apa erti sabar sebenarnya...... Cuba lah terangkan. ...apa geti sabar tu??? Maaflah, acik yang tk bljar tinggi ni anggap sabar itu hanya lah satu perbuatan yg dilakukan dalam hati, untuk mengelakkan dari nafsu amarah dan nafsu lelain tuh.

Sabar menghalangkan kita dari bersikap tidak sepatutnya. Sabar dikatakan pahit tetapi buahnya manis...ertinya, seseorang yang sabar itu akan menikmati hikmah yang tidak diketahui apa, bagaimana dan bila... Seseorang yang sabar itu tidak mengeluh apabila di uji Allah. Seseorang yang sabar itu sentiasa lidahnya mengucapkan kesyukuran terhadap nikmat2 Allah yang tidak terhingga banyaknya. seseorang yang sabar itu redha dengan apa yang ditimpakan ke atasnya dengan diiringan kalimah Syukur Alhamdulillah, kami mengharapkan hikmah dari ujianMu ini ya Allah...

Syukur sentiasa kerana ujian Allah yang sedikit itu, tidak dapat nak dibandingkan dengan banyaknya lagi nikmat Allah yang kita kecapi. Syukur kerana Allah uji kita dengan sekecil ujian, dibandingkan pula dengan mereka yang telah diuji dengan ujian yang lebih berat lagi. Sentiasa bersangka baik dengan Allah atas setiap kejadian.... kerana setiap yang berlaku itu tidak akan berlaku kalu tidak dengan izin Allah... Sabarlah dengan apapun ujian yang menimpa kita, kerana ujian2 itu memberikan pahala utk kutipan bekal kita di akherat sekiranya kita sabar.

Dunia ini hanya pinjaman kita. Perjalanan kita masih lagi jauh. Apa jua nikmat dan ujian yang menimpa kita, ianya merupakan wasilah...atau alat untuk kita ke Sana... yang kekal abadi. Suami .... untuk kita taati.... ketaatan, dibalas dengan pahala tidak dpt dinilai... menggembirakan sorang suami, bersabar dengan karenah suami ... bertambah pahalanya menyakitkan hatinya, ......bertambah pula dosanya isteri ..... suami yg membiarkan isteri membuat dosa.... maka dosa jua ke atas dirinya... suami yang menjalankan kewajipannya mengajak isteri membuat segala kebaikan,....maka pahala miliknya... pahala yang boleh menyelamatkannya dari siksaan api neraka. anak ..... memiliki ibu dan ayah untuk ditaati.

Menderhaka kepada ibu dan ayah, maka terkumpul dosa buat si anak... Menyayangi, mentaati, memelihara ibu bapa yang telah tua - maka pahala juga akan diperolehinya. harta ... jika digunakan ke arah kebaikan, maka ianya akan memberikan pahala untuk kita bawa ke akherat kelak.

Sebaliknya, jika digunakan ke arah kejahatan, untuk melanggar perintah Tuhan, maka bertambah dosa jugalah untuk bekalannya di akherat kelak. Maka, ketahuilah, mereka itu adalah antara wasilah/peralatan Allah untuk kita pinjam di mukabumi ini untuk mengumpulkan apa yang akan terkumpul.... samada dosa atau pahala.... untuk menentukan tempat kita samada di syurga atau di neraka, di kehidupan kita selepas ini.

Kehidupan kekal abadi kita. Ujian, bukan sesuatu yang menyakitkan sahaja..... adakalanya kita tk sedari bahawa dalam senang juga kita akan diuji.... diuji dengan kesenangan yang kita miliki... Ingatlah wahai diri....mohon pada Ilahi moga diberikan kesabaran berkekalan.

8 comments:

zino said...

zino baca dengan sabar..

lupekanje said...

heheh..*saya baca ayat zino dgn nada kasihan...tima kasih atas kesbaran anda..

kakpah said...

sabau cik sabau.
sabau je lah..
bawak besoba cik..

hehe.. dah sarapan ko..

lupekanje said...

tongah minam nescafe ni kak...bila kita nk jumpa kak...windu lak kt akak..

Kak Nora said...

Sod-ba-ro....acik, tarik nafas panjang-panjang.

pB said...

pB pun baca dengan sabar

lupekanje said...

kak nora,
haha....sabar nih...


pB,
bagus2....baca sampai abih...adeiihhh..

Erna said...

acik..bagus ari ni..acik dah berjaya bersabar...sabar ni..cik..buah manis e..dapek kek kito..teruskan bersbar...walau pun dalam hati tu geeeerrrrrrrrraaaaam

Post a Comment

Terima kasih atas kunjungan dan komen anda.

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-