Saturday, March 7, 2009

Khasiat Bunga Raya

Dikatakan bahawa ekstrak dari bunga raya mempunyai faedah kesihatan yang sama seperti meminum teh . Bunganya mengandungi antioksidan yang membantu mengawal tahap kolesterol dalam badan. Kajian terhadap haiwan menunjukkan ekstrak bunga raya boleh mengurangkan kolesterol pada haiwan, dan ia juga boleh membantu manusia. Selain dari itu, masa kekecik dulu acik salu amek daun bunga raya ni, diramas2 lalu lendirnya acik sapukan ke kepala. Hasilnya...rambutku yang ayu....lebat, hitam dan sihat gitu... tapi tu duluuuu... sampai pernah acik blender bebanyak (botak pokok bunga raya emak aku kejekan..) pastu masukkan dalam botol, simpan kat dlm peti es... untuk digunakan kat kapla. hmm...hari ni balik kampung lagi.. selamat berhujung minggu pada semua. Berhati-hati di jalanraya. Lokasi gambar: Linggi Hati yang tidak tenteram ..moga Tuhan beri ketenangan jiwa padaku.

6 comments:

kakpiah said...

slamat bercuti acik..
semuga acik di berikan ketenangan oleh NYa..
saya nk pi main jawoh2...
tamoh kaco acik..huhuhu....

kakpah said...

Potang kang nak potik bungo ghayo kek dopan . Nak buek teh bungo ghayo ngeh..ngeh..
balik kampung yo cik.. elok la tu,jumpo omak slalu.

Ungku Nor said...

tapi bau dio tak besh la kan cik?

lupekanje said...

piah,
tima kasih kerana memahami....tpi kalu kalu kau dtg pun tk per..peluk acik agak2 3 seken....suker la acik ngko nih...hehhe

Kpah..
yo kak...omak oda roti Arab...kener la antar an...
si zirah lak ada kelas mandu... kener la antr dia skali..(aritu da kener alau ngan nenek dia..balik dh ke ptjy)..
Pehtu ada lak urusan lain yg perlu diselesaikan mggu ni gak...ha..balik kg lagi la acik...
tapi kojap yo..
orang kato...biar kejap..tpi kerap ...hehe.

Ungkunor..
abaikan je bau tuh...khasiatnya yg penting...sobab tu, maso memudo la buek tuh..klu dah tuo ni...ado lak org nk membau..ha..tk dapek nolong dho..bau potai lagi sodap.

sabiqahAnuar said...

slamat berholiday kak chah, hati2 memdu-dont drink n drive k...erms lei makan rupanya bunya raya- igtkan beracun part deebunga kuning dia tu....


ps. ameen semoga kak chah senang damai hati balik kg...huhuhu

mama wana said...

info yang menarik & ramai org zaman sekarang xtau khasiat nya..sekarang dh jarang boleh nampak pokok bunga raya ni, dulu2 masa kecik selalu main masak2 guna bunganya..hehhe..

APAKAH YANG DICARI DALAM HIDUP YANG SINGKAT INI? HARTA? PANGKAT? KASIH SAYANG MANUSIA?

Blogging Community, Blogosphere, Free Blog Submissions, Blog Directory, Article Submissions, Blog Traffic

Setiap yang bermula, akan berakhir...
Setiap yang baru akan menjadi lama...
Setiap yang bertemu akan berpisah...
Kalau sudah begitu, apa gunanya kita mulakan...
kalau sudah begitu, apa gunanya kita memiliki yang baru..
kalau sudah begitu, apa perlunya kita bertemu...
Jika yang bermula, akan ada akhirnya...
Jika yang baru, akan menjadi lama sudahnya..
Jika yang bertemu, akan terpisah juga penghujungnya
yang entah di mana dan bila..
Detik permulaan, ketentuan Tuhan...
Detik pengakhiran, Takdirnya Tuhan..
Yang baru, Tuhan yang jadikan
Kelakkan usang, fitrahnya begitu..
Pertemuan, adalah keizinan Allah
Perpisahan jua... adalah ketetapan Allah
Siapalah kita.. hanya hamba...
yang tidak berdaya...
cuma merancang,
tapi selalu pincang,
cuma berakal,
kekadang hilang akal,
cuma berusaha
tanpaNya kita tk berdaya.
-KC-